• EnAnonumius

Varför fungerar familjeliv så dåligt?

Nandez skrev 2023-10-09 20:48:27 följande:
    Kan det vara att man skriver för många inlägg på kort tid?
    Det är så spamfiltret skall funka ja.-.

Fast ibland så kan man fastna i spamfiltret även 0omn man kanske skriver maximalt två eller tre inlägg på någon timme.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Attans) skrev 2023-10-24 00:05:12 följande:
    Tack för ditt råd! Tror att jag försökt med detta program förut men de kräver alltid att jag ska registrera mig och betala för tjänsten. Får se om jag kan hitta nåt som är kostnadsfritt och utan vidare strings attached.
    Jag har adblock plus, och är gratis..

Den har bara frågat EN, en endaste gång, om man vill donera. Men klickade bort det och den frågade aldrig mer.
  • EnAnonumius

Märkte också att det inte går att citera längre...
    Provade med flera olika webbläsare och samma sak i alla.????

• EnAnonumius

Det jag har noterat att det är "periodiskt" med detta att man kan citera och inte citerar inlägg, eller ja "klicka på de tre prickarna".
    så det är ju knappast citering funktionen som blir drabbad. Utan även, som Xenia påtalade, anmälnings funktionen också.

Spamfilter fastnar jag i om det tar 3 minuter eller längre tid att skriva ett inlägg.
    Vilket jag tycker är ett direkt underligt att man fastnar i spamfiltret när man tar lite tid på sig att skriva. Det är ju knappast "att spamma" det handlar om i det läget.

Tycker teknikerna skall se över forumet från a-ö och gå igenom koderna ordentligt. Och även justera det förbannade spamfiltret. 

Det är lättare att få postat inlägg om man skriver en kort mening och flera snabbt på raken, än ett längre inlägg som är genomtänkt och tar lite längre tid (3minuter och längre) att skriva.. Så något vajsing är det med inställningarna av spamfiltret.

P.S

Till er alla forumsvärdar:

Bespara mig era (tröttsamma) förklaringar om vad spamfiltret är till för.
    Bara för att man påtalar missen de gjort med inställningarna av spamfiltret är aldrig samma sak som att man måste okunnig om vad ett spamfilter är till för i praktiken.

• EnAnonumius

Trcka på knappen med "tre prickar" kommer och går.. D.v.s ibland kan jag citera/anmäla och ibland inte.. ????

• EnAnonumius
    ClumsySmurf skrev 2024-07-27 21:42:28 följande:
    de har uppdaterat sidan och helt onödigt ändrat så desktop använder menyn för mobil och upptaterat med kod som inte funkar på min mobil och bara läser in första sidan på dator.

main.js
        78: function(t, e) {
            document.addEventListener("DOMContentLoaded", function() {
                var t = function() {
                    document.querySelectorAll(".open").forEach(function(t) {
                        t.classList.remove("open")
                    })
                };
                document.querySelectorAll('[data-dropdown="true"]').forEach(function(e) {
                    e.addEventListener("click", function(n) {
                        n.preventDefault();
                        const i = e.closest(".btn-group, .post-more-container, .avatar");
                        i.classList.contains("open") ? i.classList.remove("open") : (t(), i.classList.add("open"))
                    })
                }), document.addEventListener("click", function(e) {
                    e.target.closest(".btn-group, .post-more-container, .avatar") || t()
                })
            })
        },
    kör jag den här koden på sidan med min mobil så funkar menyn
    Skall testa och se om den funkar på desktop..
  • EnAnonumius
    ClumsySmurf skrev 2024-07-28 21:18:37 följande:
    Är bara att klistra i konsolen och köra men..

Desktop:
    Klickar man på sida 205 så läses s206 & s207 in när man scrollar ner
    FL:s script funkar på s205 men inte på s206 & s207
    med
    $(document).on('click','[data-dropdown="true"]', function(n) {
      n.preventDefault();
      var e = n.target
      const i = e.closest(".btn-group, .post-more-container, .avatar");
      i.classList.toggle("open")
    });
    så körs två visa/dölj menyn script samtidigt på s205 så menyn både öppnas och stängs.

Den här körs inte på s205 bara på på s206 & s207
    Tack. Skrattande

Work like a charm.... SkålCool
  • EnAnonumius
    Snälla Killen skrev 2025-06-08 01:33:34 följande:
    Jag upplever aldrig att FL är segt, så jag misstänker att det finns många användare där ute med dassig dator och / eller dålig internetanslutning.
    Så var det dags igen från din sida med detta "jag har aldrig varit med om det alltså måste andra ha fel".
    Så givetvis så måste det ju bero på att användarna har seg dator och dåligt internet om de upplever just FL som seg och laggig. 🙄

Här är specarna på "min dassiga dator".

Moderkort:
    Asus ROG Crosshair Formula VIII x570

Processor:
    AMD Ryzen 9 5900X 3.7GHz

Minnen:
    Team Group's T-Force Night Hawk 16GB (x4) 3200MHz

Hårddisk (som OS sitter på):
    Samsung 980PRO M.2 NVMe
    Läshastighet: 6900 MB/Sek
    Skrivhastighet: 5000 MB/sek

Grafikkort:
    EVGA GeForce GTX 1650 4GB SC Ultra
    (skall byta graffekort till ett lite bättre)

Intenet: 100/10 Mbit

Det JAG tycker är märkligt är att det är just FL som segar och laggar mest av alla webbsidor jag är på..

Men men enligt dig, vad du skriver, så måste det ju bero på att man har en seg kass dator med dåligt internet uppkoppling... För inte kan det vara FL problemet ligger hos.🙄

P.S
    Inte ens när Flashback har hög belastning på sina servrar så är de inte sega och laggiga..

• EnAnonumius
    RaYzLeR skrev 2025-06-12 19:08:26 följande:

För mig så segar aldrig familjeliv. Det kanske beror på hur kort väg man har till servern. Bor man långt bort så måste trafiken passera genom fler servrar, och någon server kan vara seg, även om det just inte är Familjelivs server.

I teorin..

Dock så är jag ofta på utländska sidor p.g.a mina intresseområden. Märkligt så laggar de aldrig på dessa "ställen" medan det laggar på FL.

• EnAnonumius
    Ja det är ju en möjlighet det med men jag tror nog att FL:s serverhallar är dimensionerade för att täcka detta i normallet.

Jag upplever aldrig att FL är segt, så jag misstänker att det finns många användare där ute med dassig dator och / eller dålig internetanslutning.

Men det är ju väldigt osmurfigt när det inte fungerar för alla...
    Mmm...., dassig dator och/eller dåligt internetanslutning var det ja...

"case closed"......🙄
  • EnAnonumius
    Snälla Killen skrev 2025-06-13 23:19:54 följande:
    Jag har vare sig analyserat ämnet närmare eller ifrågasatte någon annans erfarenheter kring hur de upplever FL.

Jag har dock inte upplevt det som beskrivs bland övriga, så jag tänker mest öppet 🙂.

Synd att alla andra har sådana problem. Tur att jag inte har det...
    Nej du har inte analyserat och det märks tydligt också...

Ja du tänkte mest öppet säger du.. 🙄
    Citera dina egna ord med citatbox:

(slut på citatet)

Ditt "tänka öppet" säger en hel del om dig vad du tror om folk och vad de har för datorer och internetuppkoppling..
    D.vs direkt förutfattade meningar om folk och deras datorer och internetuppkoppling,
    Helt totalt svartvitt i tänket

Du kunde lika gärna ha skrivit så här i stället:
    "Jag har inte det problemet, alltså måste folk ha dassiga datorer och dålig internetuppkoppling, för det kan ju inte beror på något annat".

Det är vad ditt "tänka öppet" visade tydligt i slutändan från ditt förra post.

Sedan när man smäller upp svart på vitt i ditt hur hur det verkligen ser ut, ja då helt plötsligt så heter det "synd att alla andra ha sådan problem".

Tydligen var det inget alternativ att tänka så redan från början när du "tänkte öppet" att det kan faktiskt vara problem från FL sida..
  • EnAnonumius
    Jhannis skrev 2025-06-13 20:01:34 följande:
    Sånt här är Hebreiska för oss som inget fattar. Bättre vore om dom som har hand om Forumet förklarar vad som pågår. 
    Kan förstå att det kan uppfattas som "grekiska" för många.

Men kan man få en form av förbättring om man inaktiverar en inställning i webbläsaren som exempel Firefox, Waterfox, Chrome, Safari etc) så kan  man ju inaktivera "Quic".. Kanske inte "perfekta lösningen", med dock väl man kanske KAN minska problemet med 30-40%.. Så då kan det ju vara värt det.

• EnAnonumius
    ClumsySmurf skrev 2025-06-13 16:50:21 följande:
    Det kan vara cloudflare som tjorvar med QUIC aktiverat i webbläsaren,  prova att avaktivera
    en.wikipedia.org/wiki/QUIC
    techysnoop.com/disable-quic-protocol-in-chrome-edge-firefox/

www.familjeliv.se/forum/thread/83426465-varfor-kommer-jag-inte-in-pa-wwwfamiljelivse
    community.cloudflare.com/t/slow-unusuable-page-loads-with-chrome-124-http3-tls-1-3-and-perhaps-comcast/652565
    community.cloudflare.com/t/very-slow-page-loads-with-quic-enabled/487362
    EnAnonumius skrev 2025-06-12 21:12:28 följande:
    Mmm...., dassig dator och/eller dåligt internetanslutning var det ja...

"case closed"......🙄

blog.cloudflare.com/cloudflare-service-outage-june-12-2025/

QUIC
    Tack för tipset...

• EnAnonumius
    Anonym (Om...) skrev 2025-06-15 12:38:33 följande:
    Men herregud, du gör alldeles för stor grej av det. Antingen så är det datorn / mobilen och uppkopplingen som är kass, sidan FL som laggar eller en kombination av bägge. Eller var det bara att du kände dig "träffad"? ;)
    Varför skulle jag känna mig "träffad" för, enigt dig, bara för att man blir bli irriterad på individer som tar "saker för givet" att det bara kan vara på ett sätt?

Så du har inget för med din "s.k" "hintande" som du gör där i slutet. 

• EnAnonumius
    molly50 skrev 2025-06-15 12:44:58 följande:
    Men återigen. Om det vore datorn/mobilen eller uppkopplingen som är problemet så borde ju fler sidor lagga. Inte bara FL.
    Jag är en av de som periodvis har problem med FL. Men bara med FL. Inga andra sidor.
    Och nu har det funkat bra igen i flera dagar.
    Så det är knappast datorn/mobilen eller uppkopplingen som är problemet då.
    Precis så..
    Men men, vissa orkar uppenbarligen inte läsa och tänka till. Utan är mer intresserad av att vädra sina förutfattade meningar de har om folk.

• EnAnonumius
    Snälla Killen skrev 2025-06-15 12:00:44 följande:
    Bra att du vet exakt hur jag tänker, så att jag slipper förklara 😉

För övrigt har jag ett färgseende, men utöver din i övrigt  välformelerade analys av vad jag egentligen menar när jag skriver något, så är du bara 90% ute och cyklar. 

Men jag släpper denna tråden då jag redan har framfört att jag inte har problem med anslutningen till FL. Men självklart är det ju tråkigt att andra har det 🤔
    Jag skrev inte att ditt färgseende var svartvitt.. vad bygger du det falska påståendet på? ,Att du klämmer ur dig det visar p¨å att du inte läser ordentligt.

Jag skrev att ditt tankesätt var svartvitt.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden mellan "tankesätt" och "färgseende?

• EnAnonumius
    molly50 skrev 2025-06-15 13:01:50 följande:
    Ja,det verkar ju inte bättre. Så svårt kan det ju inte vara att förstå att det är hos FL problemet ligger om man inte har några problem med någon annan sida.
    Nej nej, självklart beror det på enbart att man har kassa datorer och dålig internetuppkoppling..
    Det är ju oförskämt av oss andra som har problem med FL att "tro något annat"... 😏😉

Sarkasmen å sidan..

Man kan ju undra hur tydligt man skall skriva, när det inte räcker med att skriva: "Det är bara FL jag har problem med och inga andra sidor". 🤔

Svar på tråden Varför fungerar familjeliv så dåligt?