• Mayjel

Varför fungerar familjeliv så dåligt?

Anonym (okej) skrev 2025-09-16 15:53:42 följande:
    Moderatorerna tog precis bort tråden, så du kan känna dig lugn igen. Jag tror att det kommer att ge sig med tiden. Att inte svara är ett bra beslut. Det kommer nog att försvinna så småningom, ingen orkar hålla på och det inte kommer några svar.
    Ja, jag såg detta. Skulle också vara ännu mer tacksam om alla inlägg som skrivits i mitt namn togs bort omgående.

Inlägg där han grovt förtalar och anklagar mig för alla möjliga lögner- som att jag skulle vara handikappad, alkoholiserad, rökare, vaccinmotståndare, fetischist, sockärring osv. 
  • Mayjel
    Anonym (Ew) skrev 2025-09-16 15:59:59 följande:

Äntligen! Igår såg det ut som att du aldrig skulle komma fram till den slutsatsen men skönt att du ändrat dig :) 

Och om det redan pågått i flera månader utan att moderatorerna styr upp det när du PM:ar Forumvärden så polisanmäl nu. Varför skulle det bli bättre?

Jag tänkte att personen kanske tröttnar till slut. Och så vet jag inte om polisen ens skulle bry sig om ens situation. Stalking tas inte på tillräckligt allvar, rent allmänt.
  • Mayjel
    skygd skrev 2025-09-16 16:03:27 följande:
    har sett det någon gång utan att läsa närmare. men, är inte tekniskt kunnig, men forumet borde kunna ip-banna personen om den har statisk/fast ip-adress, är den dhcp/dynamisk kanske det inte går. han/hon kanske använder dynamiska proxyservrar för att ta sig runt det. man ska såklart få uttrycka vad man vill inom forumets regler utan att bli trakasserad. men får jag gissa ska du nog ändå kunna känna dig trygg här, tror det är rätt få som sätter i verket vad de skriver om om sånt här. om det går att kontakta en administratör kanske det finns nån lösning.
    Tack för info! Gissar att medlemmen inte har en statisk IP då, eftersom detta pågått såpass länge nu. Ja, jag hade gärna pratat med en admin om detta, bara det fanns en tillgänglig sådan. Fick svar från forumvärd nyss och det känns ju bra iallafall. 
  • Mayjel
    Anonym (okej) skrev 2025-09-16 15:52:21 följande:
    Ja om du ska anmäla som du upplever som skrämmande så kan du anmäla skräckfilmer och vilka medlemmar som helst du tycker skrämmer dig. Du skrev ju i den förra tråden att det som är skrämmande är hotfullt. Kör hårt, kontakta polisen. 
    Fast det där är ju en högst orimlig jämförelse. Skräckfilmer är fiktion medan stalkandet som pågått på det här forumet är en obehaglig verklighet, i allra högsta grad.

Ja, kanske gör jag detta, om trakasserierna och förföljelsen fortsätter.
  • Mayjel
    skygd skrev 2025-09-16 16:20:33 följande:
    så lite så. jag fick en idé om hur vi andra kan hjälpa dig. dels kan vi kanske övertyga forumet om att förbjuda proxyservrar, om det inte finns några uppenbara nackdelar med det. du, och vi andra, om du vill, kan ta skärmdumpar på det som skrivits, när eller om vi ser det, och skicka till forumvärd/admin. strunta i att konfrontera den som trakasserar direkt. vi andra kan också hjälpa dig att skriva till forumvärd/admin om du vill, för att nåt mer konkret kanske kan hända. 
    Ja, om de skulle lyssna så hade jag gärna föreslagit detta med fasta IP-adresser enbart, för admins och övriga som håller i forumet. 

Om du har tid och vilja så ja, det vore tacksamt från min sida om fler anmälde copycats och stalkers på Familjeliv. Så att detta med tiden blir en tryggare plats för alla att vistas på. 

Den medlem som förföljt mig härinne brukar skriva dubbelanonymt med mitt forumsnamn inom paranteser, eller så registrerar han sig under nya konton där han använder ett nick som är snarlikt mitt eget, med några få bokstäver utbytta eller omkullkastade. Där finns skillnaden mellan mig och honom. 
  • Mayjel
    Nandez skrev 2025-09-16 16:24:51 följande:
    Så får det inte gå till. Usch, så obehagligt
    Tack för ditt svar och din förståelse. Vi får hoppas att människan slutar, nu när han riskerar att få en polisanmälan på sig. Borde egentligen ha gjort detta redan då han yttrade hot om att avslöja ens identitet och att han visste vem jag var. 
    Där går gränsen i min mening. 
  • Mayjel
    Nandez skrev 2025-09-16 16:35:14 följande:
    Personen kanske använder VPN
    Ja, så kan det mycket väl vara. 
  • Mayjel
    Anonym (Pajkastning) skrev 2025-09-16 16:44:09 följande:

Jag har följt eran pajkastning i diverse trådar nu och du har provocerat en del du också tyvärr. Och som fd. polis kan jag säga att en polisanmälan där en anonym person anmäler en annan anonym person kommer läggas ner lika fort som den skickas in. 

Däremot kan du vara rätt lugn att personen inte har din riktiga identitet. Den där expressenlänken var bara skitsnack skulle jag säga. Och om han mot förmodan lyckades få din ip krävs det i princip hjälp från polisen för att lokalisera dig på riktigt. 

Skulle gissa att personen kommer tröttna inom kort. Mitt tips: Mata inte trollet. 

Då har du missuppfattat en del då jag aldrig kastat paj utan enbart försvarat mig mot denna medlems trakasserier. Det är skillnad på att gå till attack mot någon och att försvara sig. 

Sen så vill jag också komma med det mest väsentliga tipset i frågan - vill man inte se konsekvenserna av sitt handlande så ska man inte heller trakassera andra medlemmar med förtal, hot och förföljelse.

Och jag står fast vid mitt ord. Fortsätter trakasserierna så kommer jag att polisanmäla till slut.
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-09-16 16:58:20 följande:
    Jag tror att det är det bästa. Att inte bemöta personens inlägg utan bara ignorera. Och anmäla. Till slut så lär h*n tröttna.
    Så gjorde jag med en person jag hade problem med på en annan sida. Och det lugnade ner sig till slut och personen försvann.
    Blev du också förtalad och förföljd? Ja, det bästa är att inte besvara stalkern. Men det kliar i fingrarna varje gång då jag ser att han skrivit hemska saker i mitt namn, detta får jag erkänna. Och frustrationen när moddarna dröjer med sitt gensvar på anmälningarna. Upplevde du möjligen samma frustration som jag? Om du också blev smutskastad menar jag?

Min nya lösning är att inte bemöta trollet nåt mer utan bara påpeka för de som svarar honom att han är en oseriös bedragare. På så vis så rentvår man ju sitt eget namn iallafall. 
  • Mayjel
    Anonym (Pajkastning) skrev 2025-09-16 16:59:01 följande:

Du gör samma fel mot mig nu som gör att du får fiender. I stället för att se det positiva i det jag skriver går du in i försvar och otrevlig ton. Klart du inte ska acceptera vad som helst men så som du skriver gör att folk blir sura.

Det jag ville säga var att det är i princip 0 % chans att han vet din adress. Ta med dig den infon istället:)

Klart du kan polisanmäla om det inte upphör men det kommer läggas ner direkt. Så lägg din energi på annat. 

Nej, det gör jag inte. Du anklagade mig för att vara en "pajkastare" och då kommer jag också att påpeka ditt felaktiga påstående. 

Jag tycker att den som stalkar och trakasserar är den person som ska lägga sin energi på något vettigare, inte den som drabbas av trakasserierna och far illa av dem. 

Ja, så får det bli, om det fortsätter som sagt.
    Anonym (Ew) skrev 2025-09-16 17:02:40 följande:
    Du har hotat om polisanmälan länge. Inget nytt och inget som någon bryr sig om, om nu någon inte vill dig väl.
    Nej, det har jag inte. Tvärtom så har jag inte övervägt detta på allvar förrän ganska nyligen.

Svar på tråden Varför fungerar familjeliv så dåligt?