Forum Far/morförälder - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Bebis för tätt inpå svärmor?

Tis 14 jan 21:26 Läst 0 gånger Totalt 11 svar
    Tis 14 jan 21:26

Hej.

Hade ni tyckt det är ok om er svärmor nttar bebis, håller med ansiktet vänt helt inåt mot bröstet?

Sedan om bebis råkar ha handen innanför bh och svärmor inte tar bort?

Kanske jag är knäpp men vill gärna veta hur ni hade reagerat? :)

• Tis 14 jan 21:56 #1

Bebisar vill ha hudkontakt, det ger trygghet. Det vet nog din svärmor och din mamma också. Naturligt och vanligt att man håller ett litet barn på det sättet, det gör du säkert själv. Att det är någon annan än du också eller pappan som gör det är väl inget problem. 

• Tis 14 jan 22:04 #2

Tar själv bort handen om det är någon annans bebis/barn som råkar pilla en på bröstet (alltså innanför tröjan och bh) och närheten kan mamma och pappa ge vid naket bröst. Nej jag nattar inte så längre, utan bär mer uppåt eller lite mer utåt, inte som när jag ammade då hon är lite äldre nu (9 månader).

Tack för din åsikt. Fler?

• Tis 14 jan 22:14 #3

Det är nog vår västerländska syn på kropp och bröst, som uppfattas som i första hand ett sexuellt attribut. I andra kulturer och tidigare även här så har bröstet varit barnets mat och trygghet, vilken av gruppens kvinnor som ammar och tröstar har inte varit så viktigt.

• Tis 14 jan 22:19 #4

Vad tycker och tänker du själv TS? Det spelar väl inte så stor roll vad några främlingar på ett forum säger, du blir ju inte mindre obekväm för det eller?

Mina barn somnar gärna nära, nära, nära den som nattar. De är trygga med att nattas av mig (mamma), deras pappa, deras mormor och deras farmor. Deras morfar duger också för äldsta barnet. Nu har mina aldrig varit såna som sticker in handen på någons bröst för trygghet, men vill absolut ligga otroligt NÄRA.

• Tis 14 jan 22:19 #5

Det är inget jag hade reagerat över. Det låter som vanligt mys i mina öron.

• Tis 14 jan 22:50 #6

Ja jag tycker det är konstigt. Men kanske reagerar som jag gör så hon flera gånger gått över gränsen. Då bebis råkade ha handen sådär, skulle jag också ge en leksak men den kunde hon inte greppa. Sa då bara att oj hon har handen innanför din tröja, så lite svårt att ta leksaken då. Men hon tog ändå inte bort den. Detta har alltså inte med nattningen att göra :) hon skulle bara hålla och så hamnade handen innanför.

• Tis 14 jan 23:01 #7

Du säger att du tar bort handen om någons annans barn lägger handen på din hud. Men jag tycker det är skillnad på en väninnas barn som man kanske håller någon gång ibland, och tex farmor. Att barnet kan känna sig trygg och nära ett fåtal andra personer än föräldrarna, tex farmor och mormor, tycker jag är okej, till och med önskvärt.

Men det låter inte som att det var det svaret du ville ha, och som att kanske egentligen finns andra orsaker bakom din reaktion.

• Tis 14 jan 23:02 #8
    annabellelee skrev 2020-01-14 23:01:32 följande:

Du säger att du tar bort handen om någons annans barn lägger handen på din hud. Men jag tycker det är skillnad på en väninnas barn som man kanske håller någon gång ibland, och tex farmor. Att barnet kan känna sig trygg och nära ett fåtal andra personer än föräldrarna, tex farmor och mormor, tycker jag är okej, till och med önskvärt.

Men det låter inte som att det var det svaret du ville ha, och som att kanske egentligen finns andra orsaker bakom din reaktion.

Menade inte att få en arg emoji.
  • Tis 14 jan 23:23 #9
    Diana05 skrev 2020-01-14 22:50:48 följande:

Ja jag tycker det är konstigt. Men kanske reagerar som jag gör så hon flera gånger gått över gränsen. Då bebis råkade ha handen sådär, skulle jag också ge en leksak men den kunde hon inte greppa. Sa då bara att oj hon har handen innanför din tröja, så lite svårt att ta leksaken då. Men hon tog ändå inte bort den. Detta har alltså inte med nattningen att göra :) hon skulle bara hålla och så hamnade handen innanför.

Lita på dina modersinstinkter. När det inte känns bra tar du tillbaka bebis. Anlita inte farmor som barnvakt oftare än du tycker är bra. Ge henne inte möjligheter att gång på gång gå över gränsen.
  • Igår 12:41 #10

Jag tycker det låter helt normalt...så gör bebisar över hela världen och har alltid gjort. Tänk, om många år är det du som sitter där med ett litet barnbarn som snusar sött. Mormor och farmor är speciella för barnen hela livet (om relationerna i övrigt är normala). 

• Igår 13:21 #11

Jag tycker det är lite gränslöst att inte flytta barnets hand om barnet greppar efter bröstet. Har inte att göra med sexualitet på något sätt utan på att i vår kultur är amning något mellan endast mamman och barnet. Vid något tillfälle när barnet blir mer medvetet så börjar det ofta uppmärksamma att andra kvinnor har bröst men det brukar man ju generellt avstyra på olika sätt.

Inte skulle jag låta någon annans barn peta på mina bröst lika lite som jag skulle amma ett barn jag barnvaktade. Att hålla nära är en annan sak det är ju oftast bara bra. Enda gången jag tycker det är gränslöst är när det ganska tydligt handlar om att den vuxna vill ha lite närhet och bebisgos snarare än att barnet vill vara nära. Söker barnet närheten är det ju en annan sak

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll