• Tue 14 Jan 2020 23:02
    2891 visningar
    4 svar
    4
    2891

    Oxascand - hur slutar jag?

    Har ätit oxascand varje kväll i 3 månader nu. Cirka 10-25 mg beroende på hur stark ångest jag haft. Har ätit cirka 10 mg de senaste veckorna tror jag. Har försökt att inte ta alls eller att bara ta 5 mg i typ 7-8 dagar nu men det har resulterat i att jag inte kan somna, sover extremt oroligt, har ont i huvudet och känner mig typ nästan sjuk. Jag blir galen av att inte få sova ordentligt, brukar inte ha svårt att sova i vanliga fall.

    Upplever jag abstinens? Hur gör jag för att sluta på bästa sätt? Har läst att det inte är bra att bara sluta tvärt. Tips mottages, hur gjorde ni?

    Ska träffa läkare imorgon gällande en annan sak, ska även fråga honom då...

  • Svar på tråden Oxascand - hur slutar jag?
  • Anonym (Jag)
    Tue 14 Jan 2020 23:11
    #1

    Det är en tablett man blir beroende av. De tillhör gruppen bensodiazepine. De betyder att de är narkotikaklassade tabletter och väldigt starka. Man måste trappa ner dom sakta om man blivit beroende av dom, de kan vara lite mycket att gå från 25 till 5 på en gång. Eller att sluta helt. Jag tycker du ska ta upp det med läkaren direkt.

  • Anonym (Jobba­r på sjukhu­s)
    Wed 15 Jan 2020 16:40
    #2

    Du har inte så mycket val än att låta ta det tid och trappa ner väldigt långsamt. Oxazepam som finns i Sobril är extremt beroendeframkallande. Vad är anledningen till att du ökat dosen till 20 mg? Man måste vara extremt försiktig med dessa mediciner. 

  • Sun 19 Jan 2020 21:52
    #3

    Har lagt ett utsättningsschema tsm med läkaren.

    Jag vet att bensodiazepiner är beroendeframkallande och att man ska vara varsam med förskrivningen. Men jag har inte lite bakisångest liksom. Och anledningen till att jag ökat (i samråd med läkare) är för att jag haft stark ångest och panikattacker.

    Hur som helst så ska jag trappa ner långsamt. Det suger att inte få sova men hoppas det inte tar allt för lång tid.

    Tack för era svar.

  • Anonym (TT)
    Tue 11 Feb 2020 03:31
    #4

    Det är en vanlig missuppfattning att man ?blir beroende? bara för att man tar ett läkemedel i gruppen bensodiazepiner. Oxazepam betraktas allmänt som en mild medicin inom denna klass, dessutom med relativt kort halveringstid. Visst kan det föreligga risk för tillvänjning ändå, men den dosering du stått på är modest, och då du dessutom tagit den under så kort tid borde utsättningen inte skapa något större obehag för dig. Följ din läkares utsättningsschema, och gör ingen jättegrej av det hela, så är du snart igenom det.

    Lycka till!

Svar på tråden Oxascand - hur slutar jag?