Solblomma30 skrev 2020-01-16 06:51:27 följande:
Att han ligger och snuttar i princip hela dagarna är jättebra, det ökar produktionen! All typ av sugande på bröstet stimulerar mjölkproduktionen.
Hur matar du nu? Är det snuttande ofta och sen ger du ersättning på flaska var tredje timme? Du skriver att han äter aktivt tre minuter per bröst, menar du att han klunkar och sväljer aktivt i tre minuter och sen mest ligger och myssuger? Eller att han släpper bröstet helt efter tre minuter? Det jag skrev i det första inlägget om tillmatningsset är väldigt fiffigt. Då slipper du flaskan och din son kommer ligga kvar vid bröstet och suga längre eftersom ersättning rinner ur tillmatningssetet (som fästa vis bröstet) även efter det att mjölken kommer långsammare ur dina bröst.
Det låter som att ni sover i olika sängar. Finns det isåfall någon möjlighet att ni kan samsova ett tag för att få igång amningen? Om du ligger naken på överkroppen med bebisen bredvid dig så kan han själv säga till när han blir sugen på mat, så behöver du inte tänka på när du borde väcka för att amma. Det skulle kunna vara så att du behöver amma oftare nattetid ett tag för att stimulera igång produktionen till helamning. Det är möjligt att det räcker att du ammar minst var tredje timme nattetid, fast det är lite svårt att säga. Det vet du ju egentligen först när ersättningen är borta och du ser hur ofta din son ammar utan ersättning som fyller upp. Det är vanligt att helammande barn äter mycket oftare
än var tredje timme.
Ammar så ofta och mycket han vill, på minsta signal - dock blir det ju att han sover mycket för att han blir mätt på ersättningen. När han ammas så klunkar han i tre minuter och snuttar sen efter det. Släpper taget gör han först när/om han somnar bara. Får kolla på tillmatningsset, låter som en bra idé.
Nej han sover i min säng bredvid / på mig, vi liggammar ofta också. Men som sagt, han sover länge och tungt på ersättning så blir att jag får väcka var tredje-fjärde timme på natten. Han vaknar liksom inte själv förrän efter minst tre timmar iallafall. Pumpade inatt och fick ut ca 80ml sammanlagt från båda brösten , då borde väl min mjölk vara nog för att fylla hans mage? Om jag får ut 80 ml när jag pumpar dvs. Om jag byter bröst när han ammar. Eller?
Vi är mycket hud mot hud och gör inte mycket annat på dagarna än att just ligga å mysa, undantaget är om vi ska till bvc bara.
Känns som detta är en sjukt långdragen process..