• Delilah2001

    Risker med syskon tätt!

    Läste precis om forskning som visar att det är högre risk för autism och schizofreni för barn nummer 2 om det föds > 18 månader efter syskonet.

    Dessutom har föräldrarna kortare livslängd, och 74% högre risk för skilsmässa, än om det är fler år mellan syskonen.

    Har aldrig hört talas om detta tidigare, och vet inte riktigt vad jag ska tro.

  • Svar på tråden Risker med syskon tätt!
  • Bleha

    Förut så var rekommendationerna 18+ månader mellan. Dock har vi länge haft kortare tid emellan som rekommendationer i Sverige. Och nu ännu kortare.

    Det är viktigt att ha i åtanke hur stor skillnad det är att få barn tätt i ett fattigt land där du kanske inte får i dig all näring du behöver för att både amma, återhämta dig och vara gravid med ett nytt barn till skillnad från Sverige. Informationen vi har fått tidigare kommer sällan från Sverige utan utifrån ett mer globalt perspektiv som inte går att applicera i Sverige. 

    Ny forskning rekommenderar ett års mellanrum, men att riskerna inte är så stora även om du föder tätt. Tror till och med att riskerna endast ökade för kvinnor som var 35+ Men jag orkar verkligen hitta all forskning igen. Men efter att ha läst massa om ämnet så fick jag känslan av att det bästa är att göra det som passar en själv och ens familj mest. 

  • LFF
    Delilah2001 skrev 2020-01-16 04:42:35 följande:

    Läste precis om forskning som visar att det är högre risk för autism och schizofreni för barn nummer 2 om det föds > 18 månader efter syskonet.

    Dessutom har föräldrarna kortare livslängd, och 74% högre risk för skilsmässa, än om det är fler år mellan syskonen.

    Har aldrig hört talas om detta tidigare, och vet inte riktigt vad jag ska tro.


    Om man nu ska använda < och > så kan man väl göra det korrekt?

    Som det är nu så står det i din text att det är högre risk för npf om barn två föds MER än 18 månader efter syskonet.

    I övrigt så tror jag absolut att det är fullständigt BS men motbevisa mig gärna med att visa denna forskning.
  • LFF
    Långbenopluto skrev 2020-01-16 07:06:15 följande:

    Men nä! Hur skulle det se ut för alla tvillingar då? Du får visa seriös forskning på detta.


    Tvillingar blir "felprogrammerade" från början genom alla extra ultraljud man får göra Flört Den allvarligaste "felprogrammeringen" man kunnat hitta och tror att man kan koppla till fler ultraljud är att det är vanligare bland tvillingar med vänsterhänthet än hos enlingar.
  • Delilah2001
    LFF skrev 2020-01-16 09:46:31 följande:

    Om man nu ska använda < och > så kan man väl göra det korrekt?

    Som det är nu så står det i din text att det är högre risk för npf om barn två föds MER än 18 månader efter syskonet.

    I övrigt så tror jag absolut att det är fullständigt BS men motbevisa mig gärna med att visa denna forskning.


    Men oj, ber verkligen om ursäkt för att jag råkade använda fel tecken!

    Tror ändå att de allra flesta fattade.
  • Delilah2001

    svenska.yle.fi/artikel/2018/01/26/for-liten-aldersskillnad-mellan-syskon-kan-vara-skadligt-for-halsan

    www.hn.se/livets-g%C3%A5ng/liten-%C3%A5ldersskillnad-stor-utmaning-1.3273944

    www.aftonbladet.se/relationer/a/ngLp9J/skaffa-inte-barn-for-tatt

    Lite andra länkar. Det jag reagerade på var dock det som stod i den första länken, forskning visar på ökad risk för autism och schizofreni för barn nummer två.

    I de andra länkarna nämns det mest att det är barn nummer ett som far illa.

  • Solblomma30
    Delilah2001 skrev 2020-01-17 01:38:39 följande:

    svenska.yle.fi/artikel/2018/01/26/for-liten-aldersskillnad-mellan-syskon-kan-vara-skadligt-for-halsan

    www.hn.se/livets-g%C3%A5ng/liten-%C3%A5ldersskillnad-stor-utmaning-1.3273944

    www.aftonbladet.se/relationer/a/ngLp9J/skaffa-inte-barn-for-tatt

    Lite andra länkar. Det jag reagerade på var dock det som stod i den första länken, forskning visar på ökad risk för autism och schizofreni för barn nummer två.

    I de andra länkarna nämns det mest att det är barn nummer ett som far illa.


    Jag har precis läst den finländska artikeln och där står inte ett ord om autism och schizofreni? Risken ökar för låg födselvikt och tidiga förlossningar och graviditetskomplikationer står det, men inget annat hälsorelaterat? Var hittar du det andra?
  • möjligt
    Solblomma30 skrev 2020-01-17 07:38:46 följande:

    Jag har precis läst den finländska artikeln och där står inte ett ord om autism och schizofreni? Risken ökar för låg födselvikt och tidiga förlossningar och graviditetskomplikationer står det, men inget annat hälsorelaterat? Var hittar du det andra?


    Står ganska klart och tydligt i första länken i inlägg 8. Citerat

    Men också risken för långvariga tillstånd, som autism, eller schizofreni är högre för det barn som föds tätt på sitt syskon.
  • PappaAnnorlunda

    Jag tror det är viktigt att lära sig att skilja mellan ?samband? och ?orsakssamband?. Många tror att bara för att det finns ett samband mellan något så måste det också vara ett orsakssamband. I stora statistiska undersökningar är det lätt att hitta svaga marginella samband mellan olika saker.

    Ni skriver här att det finns ett samband mellan att barn föds tätt och att de senare kommer att utveckla autism och schizofreni. Förklaringen till ett sådant samband kan vara att personer som själva lider av autism eller schizofreni eller har en disposition för någon av sjukdomarna är lite, lite sämre på att förutse framtiden och därför något, något mer benägen att skaffa ytterligare ett barn snabbt. Är undersökningen tillräckligt stor räcket det med en liten skillnad för att det ska framstå som ett samband.

    Det skulle alltså kunna vara så att för den som inte lider av autism eller schizofreni eller har en disposition för sjukdomarna så innbär det ingen ökad risk att få barnen tätt.

    Man måste alltså skilja mellan ?samband? och ?orsakssamband? vilket alltså är två väldigt olika saker. Samband är lätt att hitta, men det är mycket svårt att bavisa att det föreligger ett orsakssamband.

  • Solblomma30
    PappaAnnorlunda skrev 2020-01-17 09:31:06 följande:

    Jag tror det är viktigt att lära sig att skilja mellan ?samband? och ?orsakssamband?. Många tror att bara för att det finns ett samband mellan något så måste det också vara ett orsakssamband. I stora statistiska undersökningar är det lätt att hitta svaga marginella samband mellan olika saker.

    Ni skriver här att det finns ett samband mellan att barn föds tätt och att de senare kommer att utveckla autism och schizofreni. Förklaringen till ett sådant samband kan vara att personer som själva lider av autism eller schizofreni eller har en disposition för någon av sjukdomarna är lite, lite sämre på att förutse framtiden och därför något, något mer benägen att skaffa ytterligare ett barn snabbt. Är undersökningen tillräckligt stor räcket det med en liten skillnad för att det ska framstå som ett samband.

    Det skulle alltså kunna vara så att för den som inte lider av autism eller schizofreni eller har en disposition för sjukdomarna så innbär det ingen ökad risk att få barnen tätt.

    Man måste alltså skilja mellan ?samband? och ?orsakssamband? vilket alltså är två väldigt olika saker. Samband är lätt att hitta, men det är mycket svårt att bavisa att det föreligger ett orsakssamband.


    Precis så! Mycket klokt skrivet.
  • Delilah2001
    PappaAnnorlunda skrev 2020-01-17 09:31:06 följande:

    Jag tror det är viktigt att lära sig att skilja mellan ?samband? och ?orsakssamband?. Många tror att bara för att det finns ett samband mellan något så måste det också vara ett orsakssamband. I stora statistiska undersökningar är det lätt att hitta svaga marginella samband mellan olika saker.

    Ni skriver här att det finns ett samband mellan att barn föds tätt och att de senare kommer att utveckla autism och schizofreni. Förklaringen till ett sådant samband kan vara att personer som själva lider av autism eller schizofreni eller har en disposition för någon av sjukdomarna är lite, lite sämre på att förutse framtiden och därför något, något mer benägen att skaffa ytterligare ett barn snabbt. Är undersökningen tillräckligt stor räcket det med en liten skillnad för att det ska framstå som ett samband.

    Det skulle alltså kunna vara så att för den som inte lider av autism eller schizofreni eller har en disposition för sjukdomarna så innbär det ingen ökad risk att få barnen tätt.

    Man måste alltså skilja mellan ?samband? och ?orsakssamband? vilket alltså är två väldigt olika saker. Samband är lätt att hitta, men det är mycket svårt att bavisa att det föreligger ett orsakssamband.


    Jag har inte läst själva studien, men det är väl konstigt om de inte tar hänsyn till detta när de gör studien?

    Och varför är det just barn nummer två som risken ökar för?
  • Mascaraklumpar

    Det finns hundratals faktorer som (enligt åtminstone någon studie) ökar risken för autism med en faktor på 1.05-2. Eftersom autism i sig är så ovanligt är det oftast ingenting man som enskild individ behöver reflektera över då även en fördubblad risk leder till en mycket liten riskökning i absoluta tal. Och även om man har några faktorer som ökar risken så har man kanske samtidigt massor med skyddande faktorer, så risken jämfört med befolkningen i stort behöver fortfarande inte vara ökad.

    Angående orsaken till detta samband så tror jag att det som PappaAnnorlunda skriver sannolikt är förklaringen. Det KAN dock finnas en biologisk förklaring, tex att komplikationsrisken är högre om man snabbt blir gravid igen, att microchimerism och moderns immunförsvar påverkar fostrets hjärna eller att syskon i den åldern drar hem fler virusinfektioner som påverkar det nyfödda barnet.

Svar på tråden Risker med syskon tätt!