• Anonym (.)

Hur går det egentligen till när det klickas för båda - Psykologi fråga

Hur vanligt är det att om man själv blir glad över att träffa någon och denne känner samma sak tillbaks? Jag upplever att varje gång jag känner mig extra glad och pirrig över att träffa en kvinna så verkade som om hon känner samma sak. Jag pratar inte enbart om att man tycker någon är snygg.

Utan jag pratar om just den känslan där man känner att man just vill lära känna den människan mer, umgås och rent allmänt tycker att hon känns spännande.

Oftast när jag känner sådan känsla, liksom attraherad (Inte bara inom det sexuella området) så verkar hon känna samma sak tillbaks. Även om jag kanske råkat träffa henne innan hon ens sett mig och därefter kanske jag kommer fram och skakar hand och allt bara flyter på. Det klickas på något vis. Som om det är för bestämd att just hon och jag skall gilla varandra. Hur går detta till? Nästan som två magneter som passar för varandra utan att man ens lärt känna varandras personlighet.

Detta tycker jag att det händer så ofta.

Återigen: Jag pratar inte om sexlust. Inte heller pratar jag om nödvändigtvis förälskelse. Utan attraktion, där man bara rent allmänt känner att man vill träffa människa, prata och rent generellt umgås med människan.

• Svar på tråden Hur går det egentligen till när det klickas för båda - Psykologi fråga
  • Anonym (Moi)

Har diskuterat detta med vänner och utan att ha något större vetenskapligt underlag har vi kommit fram till att i 9 fall av 10 så känner personer du träffar samma sak för dig som du för dem. Stör du dig på någon då stör de sig troligtvis på dig och tvärtom. Relationer och vad vi tycker om varandra handlar ju mycket om hur folk får oss att känna oss så det är ju inte så konstigt egentligen.

• Anonym (Igen)
    Anonym (.) skrev 2020-01-16 22:50:21 följande:

Hur vanligt är det att om man själv blir glad över att träffa någon och denne känner samma sak tillbaks? Jag upplever att varje gång jag känner mig extra glad och pirrig över att träffa en kvinna så verkade som om hon känner samma sak. Jag pratar inte enbart om att man tycker någon är snygg.

Utan jag pratar om just den känslan där man känner att man just vill lära känna den människan mer, umgås och rent allmänt tycker att hon känns spännande.

Oftast när jag känner sådan känsla, liksom attraherad (Inte bara inom det sexuella området) så verkar hon känna samma sak tillbaks. Även om jag kanske råkat träffa henne innan hon ens sett mig och därefter kanske jag kommer fram och skakar hand och allt bara flyter på. Det klickas på något vis. Som om det är för bestämd att just hon och jag skall gilla varandra. Hur går detta till? Nästan som två magneter som passar för varandra utan att man ens lärt känna varandras personlighet.

Detta tycker jag att det händer så ofta.

Återigen: Jag pratar inte om sexlust. Inte heller pratar jag om nödvändigtvis förälskelse. Utan attraktion, där man bara rent allmänt känner att man vill träffa människa, prata och rent generellt umgås med människan.

Rätt vanligt att det är ömsesidigt. Det man kan lura sig på är om möter sker pga en yrkesroll. Om den andra t ex är lärare, vårdare, kurator eller liknade är det lätt att missta ett yrkesmässigt intresse och vänlighet för något annat.

• Anonym (A)
    louisa83 skrev 2020-01-16 23:31:13 följande:
    Livets under...magiskt.
    Verkligen
  • Anonym (Själsfränder)

Upplever också det där klicket ibland. Man möter någons blick och märker ett omedelbart klick, märker att det är ömsesidigt. Der tar verkligen bara en sekund. Fascinerande. Skulle gärna vilja veta vilka bakomliggande psykologiska faktorer som styr sånt. Håller med om att det inte handlar om lust, eller att någon är snygg, det är på ett djupt själsligt plan.

• Anonym (Anonyma)

Ja, det är så konstigt!

Man är inte tillgänglig, men man sitter mitt emot någon (fel man fel ålder) på en middag, och tänker - shit, denhär personen kan bli farlig, måste låtsas som ingenting, men vad extremt attraktiv han är!!!

Man undviker ögonkontakt, Och sen blir man sjukt förvånad att personen verkar attraherad han med.

Alltså jag fattar inte hur sånt går till riktigt!

• Anonym (Mmm)

Tror ni att det är ömsesidigt när någons blick känns i hela kroppen? När den liksom talar.. Eller är det bara en vänlig person?

• Anonym (Själsfränder)
    Anonym (Mmm) skrev 2020-01-17 18:40:04 följande:

Tror ni att det är ömsesidigt när någons blick känns i hela kroppen? När den liksom talar.. Eller är det bara en vänlig person?

Tror bara klicket uppstår när det är ömsesidigt. Man liksom märker att båda ögonblickligen hajar till, att blicken låser sig.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Själsfränder) skrev 2020-01-17 19:03:02 följande:

Tror bara klicket uppstår när det är ömsesidigt. Man liksom märker att båda ögonblickligen hajar till, att blicken låser sig.

Kan klicket tyda på attraktion? Har upplevt det med en kollega och det var något av det skummaste jag varit med om. Vi båda bara log och blicken varade några sekunder. Vi tittade upp och blickarna bara låste sig och ingen tittade bort. Givetvis har jag försökt intala mig själv efteråt att han inte är intresserad.
  • Anonym (Livia)

Detta fenomen är otroligt fascinerande. Både gällande vänskap och kärlek tycker jag att det klickar vid första ögonkastet ibland. Nåt med personens energi... och blick... har ni nånsin sett in i nåns ögon och personen pratar och det bara suger till i magen och man blir berörd? Och sen har man inte hört ett ord av vad personen sa för man blir så påverkad. Men det kanske gäller mer romantisk attraktion.

Spännande i alla fall!. Borde ju forskas på :) vore kul att veta varför det blir så här med vissa.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Igen) skrev 2020-01-17 13:56:27 följande:
    Rätt vanligt att det är ömsesidigt. Det man kan lura sig på är om möter sker pga en yrkesroll. Om den andra t ex är lärare, vårdare, kurator eller liknade är det lätt att missta ett yrkesmässigt intresse och vänlighet för något annat.
    Ja i mitt jobb kan jag titta folk ganska länge i ögonen, det har med själva situationen och jobbet att göra. Men det är en annan sak om detta händer med någon när jag inte är i min yrkesroll.

Jag tycker både långa och korta blickar kan vara talande så det har inte just med längden på ögonkontakten att göra utan mer innehållet. En kollega kan göra mig helt knäsvag ibland när han tittar på mig med en viss blick, sen vet jag inte om han gör det medvetet eller inte. Han kanske bara har en sån sex appeal att det är naturligt för honom.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Mmm) skrev 2020-01-17 18:40:04 följande:

Om man känner väldigt starkt så är det nog oftast ömsesidigt. Man "fastnar" nog inte i varandras blick annars. Och det händer ju väldigt sällan också, med väldigt få människor. I alla fall är det så för mig. Och om det är en person man träffar regelbundet och blickarna dessutom börjar söka sig till varann. Då är det helt säkerligen ömsesidigt. Men då pratar vi attraktion.
Svar på tråden Hur går det egentligen till när det klickas för båda - Psykologi fråga