• Koncentration

    Jag kan fortfarande inte göra bröd.

    Hej!

    Jag låter degen jäsa. Ibland kan man se att den har jäst och ibland händer det att den inte alls blir luftig/jäst. Jag tror jag har läst problemet just där.

    Men problemet blir när jag väl skall sätta den i ugnen. Den blir alldeles för hård. Jag har försökt sänka tempraturen, men den blir alldeles för hård i alla fall. Man ser liksom inte heller någon färg ändring. Det är liksom inget bröd egentlgen.

    Vad tror ni jag gör fel elelr har ni tips vad man kan göra för att få ett mjuk och god bröd?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Jag kan fortfarande inte göra bröd.
  • Kusinen

    Jag är ingen brödexpert heller, men kan rekommendera att göra brödbullar istället för limpor. Det lyckas jag betydligt bättre med.

  • Kusinen

    Vad menar du med att det blir hårt? Limpor får ofta en hård yta men ska förstås vara mjuka i mitten. Vill du ha ett helt igenom mjukt bröd är det bättre att baka brödkakor. Prova med rågsiktskakor, det är ganska lätt.

    Mer färg på brödet kan man få genom att pensla det innan man sätter in det i ugnen, men det låter väldigt konstigt om brödet inte öndrar färg alls.

  • Kusinen

    Bakar du limpor är det lättare att baka i fom än utan.

  • brallison

    Följer du nån recept? Vill du lägga ut den här, så kan vi se vad som orsakar problemet? Jag bakar bröd rätt så ofta och misslyckas bara enstaka gånger (oftast om jag råkar ha för mycket mjöl/för lite vätska).

  • Koncentration
    Kusinen skrev 2020-01-17 07:55:15 följande:

    Vad menar du med att det blir hårt? Limpor får ofta en hård yta men ska förstås vara mjuka i mitten. Vill du ha ett helt igenom mjukt bröd är det bättre att baka brödkakor. Prova med rågsiktskakor, det är ganska lätt.

    Mer färg på brödet kan man få genom att pensla det innan man sätter in det i ugnen, men det låter väldigt konstigt om brödet inte öndrar färg alls.


    Inte så här hårt, tänker jag. Den är väl någorlunda mjukt inåti men inte så här pass hård på ytan tror jag att det inte skall vara.
    brallison skrev 2020-01-17 08:34:26 följande:

    Följer du nån recept? Vill du lägga ut den här, så kan vi se vad som orsakar problemet? Jag bakar bröd rätt så ofta och misslyckas bara enstaka gånger (oftast om jag råkar ha för mycket mjöl/för lite vätska).


    Smular ner en halv jäst. Häller fingervarmt vatten. Sedan mjölet. Beroende på hur mycket mjölet vart, kan jag ta mer vätska och även tvärtom, om det är för lite mjöl kan jag hälla på lite mer mjöl. Så det inte är allt för geggigt och blöt. Sedan knådar jag inne i bunken och därefter lägger jag på kökshandduken över bunken och låta det jäsa en stund/20 minuter.


     


    Sedan tar jag fram bakplåtspapper och gör den redo för ugnen. Ungefär så. Jag har tyvärr ingen brädda eller någonstans som jag kan knåda/kavla degen någonstans. Så jag använder händerna och liksom, försöker göra något runda deg och lägger den i bakplåtspappret därefter ugnen Glad

  • MallaL
    Koncentration skrev 2020-01-17 12:31:15 följande:

    Inte så här hårt, tänker jag. Den är väl någorlunda mjukt inåti men inte så här pass hård på ytan tror jag att det inte skall vara.Smular ner en halv jäst. Häller fingervarmt vatten. Sedan mjölet. Beroende på hur mycket mjölet vart, kan jag ta mer vätska och även tvärtom, om det är för lite mjöl kan jag hälla på lite mer mjöl. Så det inte är allt för geggigt och blöt. Sedan knådar jag inne i bunken och därefter lägger jag på kökshandduken över bunken och låta det jäsa en stund/20 minuter.

     

    Sedan tar jag fram bakplåtspapper och gör den redo för ugnen. Ungefär så. Jag har tyvärr ingen brädda eller någonstans som jag kan knåda/kavla degen någonstans. Så jag använder händerna och liksom, försöker göra något runda deg och lägger den i bakplåtspappret därefter ugnen


    För kort jästid. Degen ska få dubbel storlek i bunken och sedan jäsa ca 30 min till på plåten. Det måste bildas bubblor annars blir det platt och hårt.
  • Kokoskorven

    Har du möjligen gasugn? Sådana är väldigt svåra att få bra bröd i (tycker jag). Vilken temp har du ugnen på?

  • brallison
    Koncentration skrev 2020-01-17 12:31:15 följande:
    Inte så här hårt, tänker jag. Den är väl någorlunda mjukt inåti men inte så här pass hård på ytan tror jag att det inte skall vara.
    brallison skrev 2020-01-17 08:34:26 följande:

    Följer du nån recept? Vill du lägga ut den här, så kan vi se vad som orsakar problemet? Jag bakar bröd rätt så ofta och misslyckas bara enstaka gånger (oftast om jag råkar ha för mycket mjöl/för lite vätska).


    Smular ner en halv jäst. Häller fingervarmt vatten. Sedan mjölet. Beroende på hur mycket mjölet vart, kan jag ta mer vätska och även tvärtom, om det är för lite mjöl kan jag hälla på lite mer mjöl. Så det inte är allt för geggigt och blöt. Sedan knådar jag inne i bunken och därefter lägger jag på kökshandduken över bunken och låta det jäsa en stund/20 minuter.


    Sedan tar jag fram bakplåtspapper och gör den redo för ugnen. Ungefär så. Jag har tyvärr ingen brädda eller någonstans som jag kan knåda/kavla degen någonstans. Så jag använder händerna och liksom, försöker göra något runda deg och lägger den i bakplåtspappret därefter ugnen Glad
    För det första - testa med torrjäst. Jag använder det alltid och brukar, som sagt, aldrig ha problem med jäsning.
    Andra - knåda mer, minst 5 min (helst 5 min i en maskin) - mjölet producerar gluten, som gör degen elastisk och mjuk.
    Tredje - första gången ska degen jäsa till dubbel storlek (ter tar minst 30-40 min beroende på temp i rummet).
    Fjärde - innan du lägger degen på plåten, ska du slå ut luftbubblorna genom att knåda lite igen - då syresätts degen och börja jäsa ännu bättre.
    Femte - ugnen ska vara på 225 C.
    Varm rekommenderar den här recepten - jag brukar göra den i limpor: zeinaskitchen.se/saftigt-brod-med-ragmjol-och-linfron/
Svar på tråden Jag kan fortfarande inte göra bröd.