Inlägg från: Joji1234567 |Visa alla inlägg
  • Joji1234567

    Min 16 månader son förstår knappt något

    Jag har en son som blir 16 månader om nån vecka. Han är en väldigt glad och mysig pojke. Ger väldigt fin ögonkontakt och reagerar oftast när man ropar på honom. Finns dock stunder då han ignorerar en totalt. Han skrattar om man leker för honom, kan ibland delta i lekar så som tittut. Att han gömmer sig bakom gardiner eller täcke och tittar fram och söker då ens ögonkontakt och ler/skrattar när man tittar på honom/hittar honom. Han har inte lärt sig att gå, han kan inga ord, endast bebis språk så som kaka, gaga osv. Han pekar inte, han vinkar inte. Han leker inte med leksaker som andra barn. Utan han gillar att snurra på saker, tex hjulen på en bil. När han ska känna på saker eller trycka på något ser det ut som att han krafsar på det. Det har han gjort sen han var 6 månader. Han härmar inget och vill gärna bli matad fortfarande. När han vill något så gnäller han bara och vi får gissa oss fram till vad det är han vill för han visar inte på något sätt vad det är han vill. Har varit i kontakt med BVC angående detta och de ser att han inte förstår saker som han borde. Men vill ändå vänta tills 18 månaderskontrollen. Var era barn så här när de var 16 månader. Borde jag oroa mig eller är jag bara nojig. Min magkänsla säger att något är fel, misstänker autism men han har ju så fin ögonkontakt och söker även ögonkontakt själv.

  • Svar på tråden Min 16 månader son förstår knappt något
  • Joji1234567

    Hej! #1 tack för ditt svar! Hade din dotter även svårt med att förstå saker? Eller att härma? Det är just de två sakerna som oroar mig mest :(

  • Joji1234567

    Uppdatering!

    Min son är nu 2 år och 4 månader. Han lärde sig att gå strax efter att jag gjorde inlägget. Han lärde sig även nya ord. Dessa ord försvann dock senare. Han blev mycket sämre med ögonkontakten och han sluta även att reagera på sitt namn helt o hållet. Han leker väldigt sällan med oss nu. Jag upplever inte heller att han är lika glad som förut. Han har slutat krafsa och snurra på saker. Nu är det mer att han vifftar med händerna och springer runt.

    Vi är inskriva hos habiliteringen och står i kö hos bup för utredning. På läkarutlåtandet står det ?misstänkt autism och stora misstankar om intellektuellt funktionsnedsättning?.

  • Joji1234567

    Pincettgrepet funkar precis som den ska och han lärde sig det tidigt. Finmotoriken funkar bra. Han pekar inte, utan när han vill ha något så tar han våra händer och lägger det på föremålet. Om han spelar på ipaden o fastnar så hämtar han den till oss o räcker fram det o visar att han behöver hjälp tex.

    Han är väldigt duktig med siffror och kan multiplicera bland annat. Han kan 1-20, han säger inte siffrorna men kan ?peka ut? de. Hörseln funkar och det har undersökts.

  • Joji1234567

    UPPDATERING!

    Min son är nu 3 år och diagnostiserades förra veckan med autism nivå 3.

    Han pratar fortfarande inte och använder våra händer som verktyg. Motorisk är han som jämnåriga men i kommunikation och samspel är han väldigt annorlunda. För övrigt är han världens bästa pojke! Nöjd och glad.

Svar på tråden Min 16 månader son förstår knappt något