• Anonym (jamai)

    Smsa 010-nummer? snabba svar tack

    Jag undrar om man kan smsa till ett 010-nummer? Har bara fått ett direktnummer, inte mobilnumret.

  • Svar på tråden Smsa 010-nummer? snabba svar tack
  • Anonym (NMT)
    Långbenopluto skrev 2020-01-17 16:33:33 följande:

    Nej, det är ju en vanlig telefon.


    Började inte telefonnumren i det gamla NMT-nätet på 010? Fast det är väl nedlagt sedan länge, så det finns inget samband med dagens 010-nummer, antar jag.
  • Anne39

    Min jobbtelefon på en myndighet börjar på 010-. Det går inte att SMS till. Vanlig telefon.

  • cosinus
    Anonym (NMT) skrev 2020-01-17 16:41:16 följande:

    Började inte telefonnumren i det gamla NMT-nätet på 010? Fast det är väl nedlagt sedan länge, så det finns inget samband med dagens 010-nummer, antar jag.


    Jo de började på 010. Vi hade 010-69 xx xx, sen blev det för många så det behövdes 7 siffror och då kom en 2a innan. 010-269 xx xx.

    OT men lite nostalgi :)
  • Anonym (NMT)
    cosinus skrev 2020-01-17 16:47:13 följande:

    Jo de började på 010. Vi hade 010-69 xx xx, sen blev det för många så det behövdes 7 siffror och då kom en 2a innan. 010-269 xx xx.

    OT men lite nostalgi :)


    Javisst är det nostalgi. Kul att du delade med dig.
  • Anonym (Här med)
    Anne39 skrev 2020-01-17 16:43:58 följande:

    Min jobbtelefon på en myndighet börjar på 010-. Det går inte att SMS till. Vanlig telefon.


    Jag arbetar också på en myndighet och det går att smsa till mitt nummer. Jag får då smart uppläst.
  • Barbro45
    Anonym (jamai) skrev 2020-01-17 16:07:01 följande:

    Jag undrar om man kan smsa till ett 010-nummer? Har bara fått ett direktnummer, inte mobilnumret.


    Dessa nummer används idag av myndigheter och företag då dessa är geografiskt oberoende nummer. 9m företaget har verksamhet på olika ställen i landet så behöver medarbetare inte byta nummer om de byter verksamhetsort. Beroende på vilket avtal företaget har med sin teleoperatör så kan det ibland vara enbart vanliga telefoner och ibland mobiltelefoner, eller både och.
  • Anonym (jamai)
    Långbenopluto skrev 2020-01-17 16:33:33 följande:

    Nej, det är ju en vanlig telefon.


    Anne39 skrev 2020-01-17 16:43:58 följande:

    Min jobbtelefon på en myndighet börjar på 010-. Det går inte att SMS till. Vanlig telefon.


    Personen har inte svarat så det kanske är som du säger.Var dessutom lite brådskande så hen kanske borde ha gjort det.
    Anonym (Här med) skrev 2020-01-17 17:05:48 följande:
    Jag arbetar också på en myndighet och det går att smsa till mitt nummer. Jag får då smart uppläst.
    Vilken myndighet om jag får fråga? Lite bråttom.




  • Anonym (Fk)

    Jag arbetar också på Försäkringskassan och kan säga att det går att sms:a till 010-numret. Vi får sms:et uppläst som om vi hade fått ett röstmeddelande.

  • Anonym (jamai)
    Anne39 skrev 2020-01-17 19:57:22 följande:

    Försäkringskassan här.


    Anonym (Fk) skrev 2020-01-17 20:01:05 följande:

    Jag arbetar också på Försäkringskassan och kan säga att det går att sms:a till 010-numret. Vi får sms:et uppläst som om vi hade fått ett röstmeddelande.



    Ah ok, det gäller inte försäkringskassan men dom flesta myndigheter kanske får smsen upplästa om det gäller 010-nummer. 
  • Anonym (Det går men)

    Alltså de flesta går ju att smsa till och man får det uppläst, nu har inte jag ett 010 nummer till företaget utan ett vanlig lokalt nummer och det händer att en av våra leverantörer avvisar med sms, det ringer då upp och smset blir uppläst, sjukt irriterande då man verkligen måste anstränga sig för att koppla vad robotrösten säger

    Samma sak var det på min tidigare arbetsplats, växelnumret på företaget och har även hänt när någon smsat fel och skickat till hemtelefon istället för mobil, det värsta är att det fortsätter att ringa tills man har lyssnat på hela meddelandet

  • Anonym (jamai)
    Anonym (Det går men) skrev 2020-01-17 21:28:37 följande:

    Alltså de flesta går ju att smsa till och man får det uppläst, nu har inte jag ett 010 nummer till företaget utan ett vanlig lokalt nummer och det händer att en av våra leverantörer avvisar med sms, det ringer då upp och smset blir uppläst, sjukt irriterande då man verkligen måste anstränga sig för att koppla vad robotrösten säger

    Samma sak var det på min tidigare arbetsplats, växelnumret på företaget och har även hänt när någon smsat fel och skickat till hemtelefon istället för mobil, det värsta är att det fortsätter att ringa tills man har lyssnat på hela meddelandet


    Ojdå, det låter inte så bra..Jag försökte kontakta en polis som hra hand om en utredning där jag är målsägande. Då han han antingen inte fått det eller är skitirriterad..
  • Anonym (Det går men)
    Anonym (jamai) skrev 2020-01-17 21:32:46 följande:

    Ojdå, det låter inte så bra..Jag försökte kontakta en polis som hra hand om en utredning där jag är målsägande. Då han han antingen inte fått det eller är skitirriterad..


    Det kan ju vara så att du inte tänkte på att det inte var mobil helt enkelt så han kan säkert ha överseende men hoppas att det inte var alltför långt :)
  • Anonym (jamai)
    Anonym (Det går men) skrev 2020-01-17 22:06:32 följande:
    Det kan ju vara så att du inte tänkte på att det inte var mobil helt enkelt så han kan säkert ha överseende men hoppas att det inte var alltför långt :)
    Nej, det var inte långt. Bad om hjälp bara typ, att jag vill medverka men är rädd o så.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Det är värdelöst med SMS till andra nummer än de som börjar med 07.
    Det är svårt att höra vad som sägs, man kommer inte ihåg avsändarens telefonnummer som läses upp, och ingen vet hur man gör för att lyssna på det igen vid ett senare tillfälle, om det ens är möjligt. Om det går så gör man förmodligen inte på samma sätt hos alla operatörer.

    Sannolikheten är alltså hög att personen inte uppfattade meddelandet, inte vet vem det kom från, och inte vet hur man lyssnar på det igen. Totalt värdelöst!

  • Anonym (Anna)

    Skickade sms till 010-nummer läses upp och det låter jättekonstigt. Bättre att du skickar ett mail:

    fornamn.efternamn@polisen.se

    Detta funkar om det är ett mer ovanligt namn. Är det flera inom myndigheten med samma namn har de även en extrabokstav, som inte kan listas ut så lätt.

  • Anonym (jamai)
    Anonym (Anna) skrev 2020-01-18 01:11:44 följande:

    Skickade sms till 010-nummer läses upp och det låter jättekonstigt. Bättre att du skickar ett mail:

    [email protected]

    Detta funkar om det är ett mer ovanligt namn. Är det flera inom myndigheten med samma namn har de även en extrabokstav, som inte kan listas ut så lätt.


    tack men jag vågar inte maila då han inte gav sin mail till mig, känns fel. 
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Ring ett vanligt röstsamtal. Be att få mail-adressen och det "riktiga" mobilnumret.
    Alla mobiltelefoner har ett 07XXXXX-nummer som man kan SMSa till. Större organisationer/företag väljer ofta att ha mobilerna i ett växelsystem där man enkelt kan ringa internt genom ett kort telefonnummer. Mobiltelefonen har då 2 telefonnummer, men SMS kommer bara fram på rätt sätt om man skickar till 07XXXXX-numret.

  • Anonym (Fk)

    Jag har aldrig haft problem att höra sms som läses upp. Jag kan pausa mitt i, jag kan spola tillbaka. Jag kan återkomma till sms:et senare och lyssna igen. Jag har svårt att tänka mig att det är någon större skillnad hos andra som har 010 nummer.

Svar på tråden Smsa 010-nummer? snabba svar tack