• hannerr

    9 månaders sover dåligt

    Behöver lite tips och råd ang min 9 månaders sons sömn..

    Han har alltid varit ganska strulig med sömnen, sovit korta stunder och vaknat till ofta på nätterna.

    Han går vanligtvis upp för dagen vid 07. sen sover han igen vid halv 10. Dock händer det ofta att han bara sover 40 min då vilket är alldeles för lite för honom. Man märker på honom att han egentligen behöver minst 1h och 15min per nap. Nästa gång sover han vid 14.30 och då sover han ofta 1,5h (om jag ligger bredvid hela tiden). Sen sover han för natten vid 19 och sover konstant i sin spjälsäng till ca 00. Då börjar han böka och blir ledsen om vi inte tar upp honom i våran säng. Och sen bökar han på hela natten med små uppvak ca 1 gång i timmen/varannan timme. Han gnäller, letar efter nappen osv osv.. någon som har något tips för att få honom att sova bättre? Både dag-och nattetid. Att tillägga är att vi har försökt flera gånger att han ska sova i sin säng hela natten men då vaknar han ännu oftare.

  • Svar på tråden 9 månaders sover dåligt
  • S23

    Hej! Känner mycket igen mig i det du skriver.

    Gällande dagsömnen kan jag bara ge ett tråkigt råd. Och det är tyvärr att helt enkelt alltid ligga med barnet så att det får sova sina timmar.

    Har du koll på barnets sömncykler? Min dotter sover i 30 minuters cykler och de gånger jag verkligen inte har lust att ligga kvar så har jag stenkoll på när hon somnat och går tillbaka när det gått 25 minuter och ligger bredvid henne i 10. För att sedan kolla tillbaka igen fem minuter innan nästa halvtimmescykel gått. På så sätt vaknar hon inte till när en sömncykel passerat.

    Annars kanske ett alternativ är att gå ut med barnvagnen. Min dotter har sovit bra då men barnvagnen har isf varit tvungen att rulla.

    Angående natten så har vi haft liknande perioder som du och tyvärr har det för oss bara varit att vänta ut. Vår dotter sover inte heller bättre i egen säng utan sover i princip alltid i vår. Just nu har hon en period när hon måste sova PÅ mig. Hon är alltså snart ett år. Periodvis sover hon dock i sin egen säng som står med avtagen sida mot vår.

    Forskning visar att det är bra för barn att sova med sina föräldrar tills de är 3. Betydligt lägre halter av stresshormon hos de barnen. Så ta inte åt dig av de som anser att barn måste sova i egen säng

  • S23

    Det vanligaste rådet för att bryta rutin är att att väcka barnet innan det själv vaknat. Har dock inte funkar för oss. Men kanske kan det hjälpa för er att typ byta blöja en halvtimme innan den tiden barnet brukar vakna? Då

    Kanske hen sover igenom den tiden hen brukar vakna

  • BernieLollo

    Våran 7-månaders var exakt likadan tills vi slutade låta henne sova lika mycket. Gick fråm 3 timmar dagsömn till 2 och sedan dess har hon 1) sovit med färre uppvaknanden och 2) i sin egna spjälsäng.

    Innan var hon exakt likadan, sov MAX 35 min vid 9 och sen vid nästa lur runt 12.30 kunde hon enkelt bränna av 1,5-2 timmar om man låg bredvid. Uppemot 2,5 i vagn ute. Sen tog vi ett råd av en bekant och rullavagn.se för barn runt 8 månader att minska sovtiden och ta bort en tupplur, den sista. Och voila, sömn föder tydligen inte sömn för våran parvel. Vi gav även upp alla försök att få henne att gilla välling så nu får hon gröt 18 och ersättning (NAN 2) 20.00 så däckar hon fint.

Svar på tråden 9 månaders sover dåligt