• Orooligpaappa

    Någon som har erfarenhet av ett ex som liknar mitt?

    Hej

    Jag och min sambo har separerat på mitt initiativ som jag äntligen haft styrkan till att göra. Jag skulle kunna sitta och skriva hela natten och det skulle förmodligen kunns bli en bok på lätt minst 500 sidor, Om hennes manipulativa, impulsiva och rent utav märkliga beteende. Men jag kommer fokusera på det strax innan och nu efter separationen med ett par saker ändå ifrån i somras.

    Kan börja berätta att vi har en 1årig son ihop och hon har en på 4år sen innan utan någon som helst närvarande Pappa. Jag har blivit lite som en Pappa under dem 2åren vi varit ihop.

    Har levt i ett förhållande med grov svartsjuka ifrån hennes sida och ett extremt kontrollbehov, Jag har varit isolerad hemma och rätt ut tvingad utan att ha någonting att säga till om att innan vi fick vårat barn vara barnvakt åt hennes son sen innan så att hon kan åka iväg till kompisar och släkt nästan all sin lediga tid. Har följt med henne rätt ofta just för att vill jag inte följa med utan kanske ha en slappdag i soffan då SKA hennes son stanna hemma just för att jag är hemma.

    Hennes impulsiva beteende körde våran ekonomi totalt i botten. Kan även nämna att när vi fick våran gemensama son har jag hittils idag 1år senare tagit ut 329 föräldradagar medans hon tagit ut 96 dagar för honom. Vi gjorde en flytt på 60mil ifrån hennes hemort ca 1år sedan. När hon åkt upp dit och hälsat på släkt och vänner vid ungefär 6-7 tillfällen har hon aldrig tagit med sonen, Jag ska ha honom härnere medans hon är däruppe och anledning varför har jag listat ut nu efterhand hon åker ju dit för att festa.

    Iallafall hon har under det senaste året lyckats övertala hennes kompis att ta 2 mobiltelefoner med abonnemang åt henne på 700kr styck i månaden. En bil på avbetalning för 38000kr. Ett snabblån på 30000kr med 26% ränta. Och barnens födelsedagspresenter och julklappar är köpt på avbetalning av hennes kompis. Totalsumman på allt är 89000kr, 4700kr i månaden.

    Hon åkte till Finland på semester i somras och gick samtidigt över ifrån timanställning till heltid vilket gjorde att hon fick dubbel lön, Jag gick i samma veva över ifrån sjukpenningnivå till lägstanivå på föräldrapenningen och gick ifrån 11500 i månaden till 3700kr. Vad gör hon då under sina 1.5veckor i finland? Hon bränner 29000 av sina 30000 hon fick i dubbellön där. 29000kr på 1.5 vecka!!! Ni kan ju bara gissa hur våran ekonomi såg ut efter det.

    På en afterwork med jobbet där hon lovar att komma hem senast 8 då hon ska jobba 7 dagen efter den 20e november snubblar hon in 3 på natten och sjukanmäler sig till jobbet för att hon är så bakfull, Frågar henne hur hade du råd att dricka såhär??? Hon svarar jag fick ju barnbidrag. Hon brände 1200kr av barnbidraget på en krogvända.

    Jag satte ner foten nu före jul och sa att vi ska separera detta funkar inte, dels pga det jag skrivit och tusentals av liknande händelser som jag inte kan skriva med då får jag sitta här i 1månad och skriva.

    Iallafall jag jobbar dagen efter hon sticker då upp med båda barnen 60mil bort och flyttar in med en ny kille strax innan jul, som jag fått berättat för mig är någon hon träffat på festen nu senast i november.

    Jag firar jul ensam men får reda på att nånstans under tiden mellan 17-23 har hon lämnat bort våran 1åring till en person som aldrig varit barnvakt åt honom när han dessutom har 39 i feber och är jättesjuk. Hur fick jag reda på det? Orolig pappa som jag är då jag vet hur hon fungerar loggar in på hennes facebook och ser konversationer som jag printar å sparar.

    Åker upp den 26e och hämtar sonen för han ska skolas in på dagis här nere. och det är nu hon verkligen har dragit igång, får brev ifrån försäkringskassan att jag inte får föräldrapenning 23-24 november det har hon tagit ut redan och fått betalt trots att hon varit 60mil bort och festat medans JAG haft sonen. Hon vägrar byta adress vilket gör att jag inte får bostadsbidrag. Hennes kompis med lånen hon tagit åt mitt ex har tröttnat på henne och börjat skicka konversationer dem haft tidigare, dels 20e november innan hon åkte och festade. Där hon skriver att hon tankat bilen och betalat skatten pä bilen för att kunna åka upp och festa men att vi inte har mat till barnen hemma och inga pengar. Hon vill då låna pengar av kompisen som säger att hon inte har, Då skriver mitt ex "men hallå du har väl fått barnbidrag?" Och blir på fullaste allvar arg på sin kompis för att hon inte lånar ut pengar till henne av sitt barnbidrag.

    Dethär är bara en liten del av allt som hänt dem senaste 2 veckorna jag har ALLT dokumenterat i printade chattar och inspelade samtal. Hon har även tagit föräldrapenning för en dag då hon jobbat och våran sons farmor varit barnvakt. Vi ska till familjerätten i februari hur ska jag tänka? Jag har redan gjort klart för henne att jag släpper inte iväg sonen upp med henne, hon får träffa honom här jag har starka anledningar med bevis för varför jag väljer att göra så. Är rädd att han far illa av hennes beteenden. Hur hanterar jag en person som henne? Ska jag lägga fram allt jag har hos familjerätten och säga att jag släpper inte iväg honom 60mil bort?

    Hon menar att vi ska ha växelvist 60mil går jag inte med på det ska hon stämma till tingsrätten om ensam vårdnad.

    Jag vet inte hur jag ska göra, jag måste ju ändå få fram allt detta då vårdnadstvist kan ta lång tid och jag vågar inte släppa iväg sonen med henne alls, hon får mer än gärna umgås här nere där han faktiskt är folkbokförd och går i dagis, inte 60mil bort där hon bokstavligen kastar iväg honom till första bästa för att kunna göra sina egna nöjen. Jag har hur mycket belägg som helst för olika händelser, bland annat inspelade samtal där hon allt ifrån tillrättavisar mig att hennes systerson rökte faktiskt hasch på våran balkong INTE under fläkten i köket som jag påstod när jag hittade haschrester hemma.. Även ett samtal där hon skryter om att hon fick vattenplaning nyss för att hon körde så fort när det spöregnar och alla andra bilar kördecså sakta samtidigtcsom man hör hennes 4åring och 6åriga systerson i baksätet. Och jag frågar henne man anpassar väl farten efter väglag? Hon svarar nej.. Det gör inte jag iallafall jag har så bra däck.

    Det är nya tokigheter dagligen, hon svarar inte mig längre när jag skriver för att jag är en psykopat när jag hela tiden tjatar att hon måste folkbokföra sig däruppe för jag får inget bostadsbidrag.

    Hennes kompis gjorde även en röstinspelning nyligen när mitt ex åkte hem till henne och frågsde om hon pratar med mig, och att hon ska blockera mig för det är hon är hennes kompis och alla som uppmärksammat hennes beteenden och berättat det för mig är falska och har vänt sig emot henne. Det är ingen som vänder sig emot henne, Dem hör av sig till mig enbart för att det är ett barn inblandat och jag måste veta om jag vågar släppa iväg våran son till henne. Vilket jag absolut inte gör. Nu har jag fått fram en liten del av allt tok iallafall

    Hur gör jag?? Jag är helt slut, hon sätter mig i skiten ekonomiskt med bostadsbidrag, föräldrapenning hon tagit ut på dagar jag vårdat barnet och redan fått utbetalt, hon lämnade utan att betala en krona i hyraceller elräkning det fick min lön på 5000 dem ynka dagarna efter 1års föräldraledighet täcka upp... (Hyra och el gick på 10500) Hon har tagit med i princip alla sonens kläder och ALLA nya leksaker. Har fått köpa nya kläder till dagis, ytterkläder har knappt leksaker hemma till honom. Har lagt resten av alla mina pengar på mat, blöjor, gröt välling osv till sonen så jag har knappt mat till mig själv.

    Är så fruktansvärt trött psykiskt efter allt detta...


    Omöjligt ex vårdnadstvist familjerätten
  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av ett ex som liknar mitt?
  • Anonym (oj)

    Hej
    Oj det låter jättejobbigt, jag beklagar att du hamnat i en sådan sits. Eftersom du ska till familjerätten så försök bolla med dem om det går? 

    Av erfarenhet vet jag att det är jättesvårt att få ensam vårdnad, min vän begärde det efter att hennes man nästan misshandlat henne till döds. Men rätten dömde inte tilll ensam vårdnad. Hennes man fick besöksförbud hos henne och ansågs farlig för henne men inte för barnen. Så att få ensam vårdnad kommer hon inte lyckas med att få även om hon försöker. Så tror jag iallfall. 

    Prata med någon som kan sådana här ärenden, kanske någon advokat? Ring någon familjejurist eller liknande som kan ge dig råd och tips. 

    Men mitt bästa tips är nog att försöka sluta fred med henne, det låter dock svårt av det jag läser, så verkar hon väldigt omöjlig. Men för att du ska kunna få det bättre med din son framförallt så är det bäst att verkligen försöka prata med henne, få henne att förstå att ni måste bo nära varandra för barnet skull osv. 

    Men hon låter ju inte speciellt ansvarstagande och jag hade nog varit lika rädd som du att lämna mitt barn med en sån person. Hon låter väldigt omogen och självisk. Hur gammal är hon egentligen? 


    Kan du försöka prata med hennes familj om hennes beteende? Kanske de är på din sida och också är oroliga? Så får ni gemensamt försöka ändra på hur hon beter sig mot dig och barnet? 

    Hoppas det löser sig för dig och barnet. Jag har inte så många råd att ge men förstår att det måste vara jättejobbigt :((

  • Orooligpaappa

    Jag försöker ständigt prata med henne, hon läser men ignorerar mig fullständigt. Hela hennes släkt har vänt sig emot mig där det helt tvärstopp. Så fort jag ens nämner att jag är orolig över barnen får jag höra både det ena och det andra, tyvärr fungerar hennes släkt så då backar varandra oavsett vad.

    Det har däremot börjat släppa lite bland hennes kompisar, nya killens kollega hörde faktiskt av sig till mig häromdagen och berättade rena vidriga lögner hon springer runt och säger däruppe. Dem hade trott allt till en början men nu hade dem börjat reagera när dem ser hur hon beteer sig och valde att ringa mig för att höra vad som egentligen stämmer.

    Och jag kan tycka att så olämplig som förälder hon får mig att verka så är det väldigt konstigt att hon inte sätter sig i bilen och hämtar barnet hos mig direkt. Jag har nu haft honom här sedan den 26e december. Hon var inte ens ner till hans viktiga läkartid den 7e som hon sagt i mellandagarna att HON ska gå dit med honom.

    Jag är så glad att nästan allt jag varit med om har jag dokumenterat i form av inspelade samtal, sparade sms och chattkonversationer nästan 2år bakåt i tiden. Hennes upptåg ibland är så fruktansvärt otroliga att jag hade nog inte trott på det själv om någon berättat det för mig.. Men nu har jag starka belägg.

    Det som skär i hjärtat är att hon har sin 4åring däruppe som hon har ensam vårdnad om som jag ändå varit hemma och passat minst 290 dagar om året både 2018 och 2019 och jag har inget att säga till om eftersom jag är inte hans vårdnadshavare. Jag fick inte ens säga hejdå till honom när hon stack 18e december, inte ens fått pratat med han i telefon. Jag blir så frustrerad och arg att jag inte bara kan ignorera henne, då hon direkt ser till att jag inte får bostadsbidrag, rätt mängd föräldrapenning, hon får in hela hans barnbidrag nu 20e och jag är osäker om hon ens kommer sätta över det.

    Hon är 25år gammal fyller 26 nu i februari.

  • Orooligpaappa
    Orooligpaappa skrev 2020-01-19 00:42:44 följande:

    Jag försöker ständigt prata med henne, hon läser men ignorerar mig fullständigt. Hela hennes släkt har vänt sig emot mig där det helt tvärstopp. Så fort jag ens nämner att jag är orolig över barnen får jag höra både det ena och det andra, tyvärr fungerar hennes släkt så då backar varandra oavsett vad.

    Det har däremot börjat släppa lite bland hennes kompisar, nya killens kollega hörde faktiskt av sig till mig häromdagen och berättade rena vidriga lögner hon springer runt och säger däruppe. Dem hade trott allt till en början men nu hade dem börjat reagera när dem ser hur hon beteer sig och valde att ringa mig för att höra vad som egentligen stämmer.

    Och jag kan tycka att så olämplig som förälder hon får mig att verka så är det väldigt konstigt att hon inte sätter sig i bilen och hämtar barnet hos mig direkt. Jag har nu haft honom här sedan den 26e december. Hon var inte ens ner till hans viktiga läkartid den 7e som hon sagt i mellandagarna att HON ska gå dit med honom.

    Jag är så glad att nästan allt jag varit med om har jag dokumenterat i form av inspelade samtal, sparade sms och chattkonversationer nästan 2år bakåt i tiden. Hennes upptåg ibland är så fruktansvärt otroliga att jag hade nog inte trott på det själv om någon berättat det för mig.. Men nu har jag starka belägg.

    Det som skär i hjärtat är att hon har sin 4åring däruppe som hon har ensam vårdnad om som jag ändå varit hemma och passat minst 290 dagar om året både 2018 och 2019 och jag har inget att säga till om eftersom jag är inte hans vårdnadshavare. Jag fick inte ens säga hejdå till honom när hon stack 18e december, inte ens fått pratat med han i telefon. Jag blir så frustrerad och arg att jag inte bara kan ignorera henne, då hon direkt ser till att jag inte får bostadsbidrag, rätt mängd föräldrapenning, hon får in hela hans barnbidrag nu 20e och jag är osäker om hon ens kommer sätta över det.

    Hon är 25år gammal fyller 26 nu i februari.


    Angående familjerätten, vi har samtal tillsammans båda två, det är därför jag är lite kluven hur jag ska lägga upp det
  • FuckGoggleAskMe

    Usch vilket elände! Har inga bra råd förutom att du borde kontakta skatteverket och berätta att hon inte bor hos dig, då får du väl råd om hur detta ska tacklas. Om du är orolig för hur det äldre barnet har det, kan du göra en orosanmälan. Hoppas du har lyckats separera era ekonomier och inte har skulder att betala för henne, och att du får barnbidrag och underhåll (prata med försäkringskassan och kanske kommunens budgetrådgivare). Hoppas du mer specifika svar från andra. Lycka till med att få ensam vårdnad och boende!

  • Anonym (mmm)

    Du ska genast kontakta en advokat! Du ska begära ensam vårdnad och hon ska nog helst ha övervakat umgänge med barnet. 4 -åringen borde inte få bo hos henne heller. 

    Familjerätten försöker medla men de kan egentligen inte bestämma nåt, om ena parten vägrar samarbeta. 
    Tycker du ska ta allt du har till en jurist och fråga den vad som är rimligt och i vilken ordning du ska göra saker. 

    Skriv orosanmälan för 4-åringen om hen är ensam med henne. 

  • Orooligpaappa
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-01-19 15:38:20 följande:

    Usch vilket elände! Har inga bra råd förutom att du borde kontakta skatteverket och berätta att hon inte bor hos dig, då får du väl råd om hur detta ska tacklas. Om du är orolig för hur det äldre barnet har det, kan du göra en orosanmälan. Hoppas du har lyckats separera era ekonomier och inte har skulder att betala för henne, och att du får barnbidrag och underhåll (prata med försäkringskassan och kanske kommunens budgetrådgivare). Hoppas du mer specifika svar från andra. Lycka till med att få ensam vårdnad och boende!


    Tack nu fick jag det bekräftat att jag är på rätt spår iallafall, gjort anmälan på skatteverket och ägjorde även en polisanmälan om folkbokföringsadressen då jag uppmanat henne att byta adress i 3 veckor nu. Jag är lite försiktig med orosanmälan just nu för det äldre barnet då jag är rädd att det kan ses som ett sätt att bara jävlas med henne nu efter separationen då jag hämtat sonen jag har vårdnad över, Kanske ser lite illa ut just nu att dra på för hårt med 4åringen jag inte ens har vårdnad över.

    Våran ekonomi är separerad, jag har skulder sen tidigare när mitt liv var lite struligare, Men jag har börjat ta tag i sånt. Hon har försökt skriva med mig som medsökande på lån ett par gånger fått det på Mail men lånebolagen har även ringt och velat bekräfta har då sagt att det är ingenting jag vet om.

    Har pratat med försäkringskassan och lämnst in bevis, dagis skriver notering varje dag och bekräftar att sonen e här nere ang barnbidraget, men det handläggas och utredas så det är inget som hjälper mig imorgon om hon vägrar föra över det. Har lämnat bevis om felaktig föräldrapenning också men det ska också utredas. Kommunens budgetrådgivare har jag inbokat möte med i februari.

    Jag tänker ligga lågt och inte ansöka om ensam vårdnad, det får hon göra isåfall då det krävs starka grunder för att göra det, Vilket jag har men blir ju intressant att se på vilka grunder hon tänker göra det på.

    Jag har även funderat på att hon kanske håller masken nu men innerst inne vet att hon klantat sig rejält, det kanske tillåmed är så att hon skriver under frivilligt att jag ska vara boendeförälder och hon får ha umgänge man vet aldrig. Så vilar lungt tills vårat gemensamma möte på familjerätten,

    Vägrar hon ge barnbidrag imorgon kommer ju det också se riktigt dåligt ut för henne framöver.

    Att jag skriver är är för att jag har aldrig haft med familjerätten att göra och vet egentligen ingenting om hur den här processen går till.
  • Anonym (mmm)
    Orooligpaappa skrev 2020-01-19 16:16:40 följande:
    Tack nu fick jag det bekräftat att jag är på rätt spår iallafall, gjort anmälan på skatteverket och ägjorde även en polisanmälan om folkbokföringsadressen då jag uppmanat henne att byta adress i 3 veckor nu. Jag är lite försiktig med orosanmälan just nu för det äldre barnet då jag är rädd att det kan ses som ett sätt att bara jävlas med henne nu efter separationen då jag hämtat sonen jag har vårdnad över, Kanske ser lite illa ut just nu att dra på för hårt med 4åringen jag inte ens har vårdnad över.

    Våran ekonomi är separerad, jag har skulder sen tidigare när mitt liv var lite struligare, Men jag har börjat ta tag i sånt. Hon har försökt skriva med mig som medsökande på lån ett par gånger fått det på Mail men lånebolagen har även ringt och velat bekräfta har då sagt att det är ingenting jag vet om.

    Har pratat med försäkringskassan och lämnst in bevis, dagis skriver notering varje dag och bekräftar att sonen e här nere ang barnbidraget, men det handläggas och utredas så det är inget som hjälper mig imorgon om hon vägrar föra över det. Har lämnat bevis om felaktig föräldrapenning också men det ska också utredas. Kommunens budgetrådgivare har jag inbokat möte med i februari.

    Jag tänker ligga lågt och inte ansöka om ensam vårdnad, det får hon göra isåfall då det krävs starka grunder för att göra det, Vilket jag har men blir ju intressant att se på vilka grunder hon tänker göra det på.

    Jag har även funderat på att hon kanske håller masken nu men innerst inne vet att hon klantat sig rejält, det kanske tillåmed är så att hon skriver under frivilligt att jag ska vara boendeförälder och hon får ha umgänge man vet aldrig. Så vilar lungt tills vårat gemensamma möte på familjerätten,

    Vägrar hon ge barnbidrag imorgon kommer ju det också se riktigt dåligt ut för henne framöver.

    Att jag skriver är är för att jag har aldrig haft med familjerätten att göra och vet egentligen ingenting om hur den här processen går till.
    Du behöver ändå prata med jurist tycker jag, för att få tydligare klart för dig just hur allt fungerar. Du behöver inte dra igång en vårdnadsprocess i morgon men ju mer du känner till om vilka vägar och möjligheter som finns, desto lugnare kan du känna dig.

    FK kommer reda ut sin del, var så säker. De är rätt bra på det. 

    Familjerätten är ju frivilligt så om hon inte ens kommer dit, så sker inget (då blir nästa steg jurist för annars kommer du ingen vart)  
    Om ni är där tillsammans på samtal och du försöker göra upp något med henne där så kan man göra det juridiskt bindande, tex om hon skulle gå med på att du ska ha ensam vårdnad och boendet. Men då måste båda gå med på att det ska vara juridiskt gällande. Annars blir det mer att man pratar ändå och det behövs oavsett. 
  • FuckGoggleAskMe
    Orooligpaappa skrev 2020-01-19 16:16:40 följande:
    Tack nu fick jag det bekräftat att jag är på rätt spår iallafall, gjort anmälan på skatteverket och ägjorde även en polisanmälan om folkbokföringsadressen då jag uppmanat henne att byta adress i 3 veckor nu. Jag är lite försiktig med orosanmälan just nu för det äldre barnet då jag är rädd att det kan ses som ett sätt att bara jävlas med henne nu efter separationen då jag hämtat sonen jag har vårdnad över, Kanske ser lite illa ut just nu att dra på för hårt med 4åringen jag inte ens har vårdnad över. Våran ekonomi är separerad, jag har skulder sen tidigare när mitt liv var lite struligare, Men jag har börjat ta tag i sånt. Hon har försökt skriva med mig som medsökande på lån ett par gånger fått det på Mail men lånebolagen har även ringt och velat bekräfta har då sagt att det är ingenting jag vet om. Har pratat med försäkringskassan och lämnst in bevis, dagis skriver notering varje dag och bekräftar att sonen e här nere ang barnbidraget, men det handläggas och utredas så det är inget som hjälper mig imorgon om hon vägrar föra över det. Har lämnat bevis om felaktig föräldrapenning också men det ska också utredas. Kommunens budgetrådgivare har jag inbokat möte med i februari. Jag tänker ligga lågt och inte ansöka om ensam vårdnad, det får hon göra isåfall då det krävs starka grunder för att göra det, Vilket jag har men blir ju intressant att se på vilka grunder hon tänker göra det på. Jag har även funderat på att hon kanske håller masken nu men innerst inne vet att hon klantat sig rejält, det kanske tillåmed är så att hon skriver under frivilligt att jag ska vara boendeförälder och hon får ha umgänge man vet aldrig. Så vilar lungt tills vårat gemensamma möte på familjerätten, Vägrar hon ge barnbidrag imorgon kommer ju det också se riktigt dåligt ut för henne framöver. Att jag skriver är är för att jag har aldrig haft med familjerätten att göra och vet egentligen ingenting om hur den här processen går till.

    Om du har en genuin anledning att göra en orosanmälan beträffande det större barnet, gör det, annars inte. Skönt att höra att du verkar vara inne på rätt spår. Ensam vårdnad kan ju vara bra framöver, om hon verkligen är en galenpanna, men viktigast är ju att du blir boendeförälder om hon inte kan ta hand om sitt barn. Lycka till!
  • Orooligpaappa
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-01-19 20:33:01 följande:

    Om du har en genuin anledning att göra en orosanmälan beträffande det större barnet, gör det, annars inte. Skönt att höra att du verkar vara inne på rätt spår. Ensam vårdnad kan ju vara bra framöver, om hon verkligen är en galenpanna, men viktigast är ju att du blir boendeförälder om hon inte kan ta hand om sitt barn. Lycka till!


    Exakt, ja jag har ju det men det blir svårt när hon är 60mil bort och får alla i sin närhet att stå på hennes sida oavsett vad, Jag blev kallad både det ena och det andra när jag fråga lite bland hennes bekanta vart mitt barn var någonstans egentligen.

    Hon är en galenpanna, Såhär har hon alltid varit fick jag reda på, Men jag verkar vara den enda som faktiskt satt ner foten ordentligt. Men det är svårt att orka när man stöter pä motstånd i princip allt man gör. Men dagis här nere är inte imponerade hon stack ju utan att meddela dem att hennes 4åring med plats flyttat, 3 veckor senare frågar personal mig vart han är, Sa då att han har flyttat med mamman.

    Okej är hon medveten om att det är 2månaders uppsägning frågade dem.

    Men jag ger mig inte, Hon kan neka ända in i döden om allt som har hänt, Jag har nästan allt sparat på både ljud och text 2år bakåt i tiden som visar den faktiska sanningen med ett par glapp någon månad hit och dit, Men finns massor iallafall och det är jag glad för annars hade jag nog varit rökt då hon är extremt manipulativ och alltid lyckas vända alla emot mig oavsett om det är hon som gjort, Får hon det alltid i slutändan att vara mitt fel.
  • Mimosa86

    Har ingen erfarenhet av detta, men har du personer i din närhet du kan få stöd och support av? Familjemedlemmar och vänner som kan backa upp dig och ge dig energi? Du får nog räkna med att du går in ett fullskaligt krig här då ditt ex verkar vara en störd människa. Då är det viktigt att ha folk runt sig som tror på en.

    Tycker du ska gå in hårt. Kräv enskild vårdnad och gör flera orosanmälnkngar mot henne. Hon är farlig för barnen.

    Fy vad hemsk! All heder åt dig!

  • Anonym (Lika bra)

    Rekommenderar att kolla med jurist för att ansöka om ensam vårdnad på en gång. Allt du har samlat på dig av bevis är saker hon nyligen har gjort. Väntar du 1-2 år då har du inget att komma med för då kan hon påstå att hon har ändrat sig under tiden.

    Varit där själv, fast alkoholproblem här, och bestämde för att avvakta så länge den andra föräldern inte var besvärlig. Fick endast ha dagumgänge från mig. Efter några år så stämdes jag och då var jag helt plötsligt den som hindrade andra föräldern umgänge. Tog mig nästan 4 år av vårdnadstvist, där jag även blev av med vårdnaden i några månader men överklagade, för att äntligen få ensam vårdnad. Och då hade jag tur att den andra föräldern gjorde reellt bort sig och jag hade bevis på det. Annars hade det kunnat pågå ett tag till.

    Så ta tag i det med en gång! Blir lättare med bevisen du har än när du väntar.

  • Anonym (...)

    Oj. Kontakta jurist, och gå absolut inte med på att ändra folkbokföringen för barnet. Men det vet du säkert redan.

    Surfa in på skilsmässa.se det finns många där inne med koll på juridik och vårdnadstvister.

  • Orooligpaappa

    Hjälp!!

    Hon skrev att hon vill kommer ner någon dag innan familjerätten och bo på hotell med sonen. Jag är orolig att hon sticker mitt i Dagisschema och jag har jättestor oro över att lämna henne själv med honom. Hur ska jag göra? Jag kan inte neka umgänge direkt.

  • Avenia

    Hon har gjort sig skyldig till bidragsbrott heter det väl?

    Beklagar att du skaffat barn med en sån. Tycker så synd om ert barn. Men han har en fin pappa!

  • Orooligpaappa

    Liten uppdatering, Angående hotel med sonen, Jag har sagt att hon får träffa honom hos mig då jag är extremt orolig att lämna honom ensam med henne, Hon påstår att jag utövar umgängessabotage men jag kommer stå på mig tills vi har varit på familjerätten och att hon kan påvisa förändring.

    Uppdaterar om drt händer något mer

  • Anonym (...)
    Orooligpaappa skrev 2020-01-23 15:24:50 följande:

    Liten uppdatering, Angående hotel med sonen, Jag har sagt att hon får träffa honom hos mig då jag är extremt orolig att lämna honom ensam med henne, Hon påstår att jag utövar umgängessabotage men jag kommer stå på mig tills vi har varit på familjerätten och att hon kan påvisa förändring.

    Uppdaterar om drt händer något mer


    Akta dig så du inte torskar på umgängessabotage. Det ses inte med blida ögon.
  • Orooligpaappa
    Anonym (...) skrev 2020-01-23 16:04:32 följande:

    Akta dig så du inte torskar på umgängessabotage. Det ses inte med blida ögon.


    Hej! Har fått det bekräftat ifrån advokat, ifrån Familjerätten och Soc inte bekräftat men dem har talat om att umgängessabotage är väldigt svårt att torska på då man måste göra det under en längre tid, Det som hänt här är att jag har försökt få henne att komma och träffa sin son här ända sen 26e december. Men det är hon inte intresserad utav, och har även nämnt ett par gånger att hon vill ha honom skriven hos sig 60mil bort det är det enda hon vill.

    Men jag känner mig inte direkt bekväm med det pga utav hur labil ärligt talat hon är. Och även att nya pojkvännen hon flyttat in med är dömd för sexuellt utnyttjande utav barn.
  • Ms anybody

    Har du inget som du skulle kunna polisanmäla henne för?

    Även hennes vän som hon var skyldig pengar kan polisanmäla henne!

    Be henne att göra det. ;)

    Jag är inte så insatt i familjerätten men de lär inte gilla om hon har polisanmälningar på sig. Speciellt inte om hon förlorar.

    Även hennes vän som hon var skyldig pengar kan göra en anmälan på henne.

    Fler ju bättre.

    Det gör det svårare för henne att bevisa att hon är en bra mor.

    Du slåss för ditt barn ju.

    Var inte snäll.

  • Orooligpaappa

    * Jag har printade konversationer där hon skriver att jag aldrig kan ta hand om barnet själv. Jag * har tagit ut 329 pappadagar..

    * Har även konversationer där hon sprider till folk påståenden att jag är en psykopat.

    * Jag har konversationer där hon frågar folk som jag vet knarkar om dem kan vara barnvakt.

    * och en konversation där hennes vän skriver att alla leksaker sonen fick i julklapp ska hon ha det ska inte delas upp med mig.

    Jag har mer MASSOR orkar inte skriva mera, Vet att detta låter helt otroligt, Det är knappt så jag tror det själv. Tycker detta ärligt låter som ett manus till en överdriven film. Men det är sant alltihop

  • Anonym (Lily)

    Har du fått någon samtalskontakt där du kan lasta av allt detta? Sök via VC.
    Att få hjälp med procedurer och fokusera på det hela som en form av byråkratiska ärenden är en strategi som män ofta har, men det hjälper dem inte att bli av känslorna.

    För det låter som om du helt berättigat mår väldigt väldigt dåligt och kanske behöver hjälp vecka för vecka med att hantera både det som varit fram tills nu och alla konstiga infall och anklagelser som kan komma från henne när det juridiska drar igång på riktigt.

    Du behöver nog strategier för att hantera henne utan att spåra ur själv, för vore det jag hade jag nog skaffat mig straffregister på kuppen, så kvinna jag är.

    Och sen måste du även förstå dig själv, varför du kunde dras in i detta. Hur ska du undvika fler sådana personer i ditt liv, och hur ska du våga leva vidare utan att bli helt paranoid mot omvärlden?

    När redan en pappa har dragit från denna kvinna som en avlöning, tog du någonsin reda på varför? Jag kan lova att jag hade sökt upp exet som lämnat ett litet barn bara för att höra vad det var för människa innan jag hade övervägt en relation med den andra föräldern. Enligt min erfarenhet så är det stora varningsklockor på personer som aktivt snackar skit om ett eller flera ex. Jag hade definitivt även kollat upp en ny partners ekonomi.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av ett ex som liknar mitt?