• Sun 19 Jan 2020 13:59
    1593 visningar
    23 svar
    23
    1593

    Gå upp i arbetsgrad inför förlossning

    Hej!
    Jag och min sambo väntar barn nu i September. Hon har fast jobb och har jobbat 80 % senaste halvåret (tjänstledig resterande tid). Vi har räknat lite på graviditetspenning och föräldrapenning och insett att om hon går upp till 90 % arbetsgrad så kommer hon upp till taket på graviditetspenningen, och får mer i föräldrapenning.

    Problemet:
    Lagen säger väl att SGI ska grunda sig på de senaste 6 månaderna. Vår tanke är att hon ska gå på semester vid midsommar och sen direkt efter den gå på graviditetspenning. Det innebär att det kanske blir 5½ månad som hon jobbar 90 % om man räknar från det datum hon planerar gå på graviditetspenning (vilket verkar vara då de beräknar SGI, d.v.s. när man först börjar begära ut pengar).

    Som jag har förstått det så innebär lagen egentligen att man ska "förväntas" jobba i över 6 månader på den nya graden för att SGI ska ändras. Så i praktiken kan det räcka med att jobba en dag på 90 % bara man kan motivera att tanken var att arbeta så närmsta halvåret.

    När jag ringde och pratade med FK var de inte lika säkra... De kunde inte ens garantera att det räcker med 5½ månad utan att deras skrifter säger just 6 månader.

    Min fråga:
    Vad har ni för erfarenheter om att trappa upp arbetsgraden innan förlossning/graviditetsledighet för att höja ersättningen? Har FK accepterat tider under 6 månader eller varit stenhårda?

  • Svar på tråden Gå upp i arbetsgrad inför förlossning
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 14:03
    #1

    Man kan titta framåt och man kan titta bakåt, t ex kring förväntad arbetsgrad. Nu blir det ju istället tvärtom, hon börjar med låg grad och går upp, och då blir det fel. Det hade varit annat om hon börjat med 90 % men de två sista veckorna tvingats gå ner i tid pga graviditeten. Då hade Fk kunnat bortse från den faktiska arbetade tiden och utgått från den förväntade. De kommer naturligtvis titta på sex månader bakåt, och då har hon inte 90 % full tid helt enkelt.

  • Anonym (S)
    Sun 19 Jan 2020 18:03
    #2

    Men vad säger fk om graviditetsoenninh? Tror dessutom att semester räknas som ?arbete? ur denna aspekt.

    Graviditetspenning är det kanske inte självklart nu att hon kommer gå på? Inte ens säkert att försäkringskassan godkänner det? Ur den aspekten borde det ju kunna räknas som att tanken är att arbeta 6 månader.

    Jag skulle ringa fk flera gånger för att kolla detta och spela in samtalen. Samt fråga på försäkringskassan förälder på fb

  • Sun 19 Jan 2020 19:36
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 14:03:59 följande:

    Man kan titta framåt och man kan titta bakåt, t ex kring förväntad arbetsgrad. Nu blir det ju istället tvärtom, hon börjar med låg grad och går upp, och då blir det fel. Det hade varit annat om hon börjat med 90 % men de två sista veckorna tvingats gå ner i tid pga graviditeten. Då hade Fk kunnat bortse från den faktiska arbetade tiden och utgått från den förväntade. De kommer naturligtvis titta på sex månader bakåt, och då har hon inte 90 % full tid helt enkelt.


    Min sambo har nyligen avslutat en längre sjukskrivning där hon successivt trappat upp tjänstgöringen. Vid 80 % valde hon att ta tjänstledigt för att slippa FK. Att trappa upp till 100 % har alltid varit målet och därför är 90 % inte konstigt nu. Man bör, enligt mig, kunna motivera och visa på att avseendet har varit att jobba över 6 månader på denna grad eller högre. Men jag kanske tänker fel?
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 19:49
    #4
    Melot skrev 2020-01-19 19:36:01 följande:
    Min sambo har nyligen avslutat en längre sjukskrivning där hon successivt trappat upp tjänstgöringen. Vid 80 % valde hon att ta tjänstledigt för att slippa FK. Att trappa upp till 100 % har alltid varit målet och därför är 90 % inte konstigt nu. Man bör, enligt mig, kunna motivera och visa på att avseendet har varit att jobba över 6 månader på denna grad eller högre. Men jag kanske tänker fel?
    En stegring innebär inte nödvändigtvis en avsikt. Det verkar som hon påbörjade upptrappningen då hon blev gravid? Men jag tänker lite som dig, fast avsikter kan man ju inte bevisa...
  • Sun 19 Jan 2020 19:52
    #5
    Anonym (S) skrev 2020-01-19 18:03:52 följande:

    Men vad säger fk om graviditetsoenninh? Tror dessutom att semester räknas som ?arbete? ur denna aspekt.

    Graviditetspenning är det kanske inte självklart nu att hon kommer gå på? Inte ens säkert att försäkringskassan godkänner det? Ur den aspekten borde det ju kunna räknas som att tanken är att arbeta 6 månader.

    Jag skulle ringa fk flera gånger för att kolla detta och spela in samtalen. Samt fråga på försäkringskassan förälder på fb


    Semestern förutsätter jag är SGI-grundande och räknas som arbete. Som tidigast går hon på graviditetspenning 21/7. Jag förutsätter att hon kommer ta det och bli beviljad då det är väldigt stressigt och tungt arbete. Hon kommer gå upp i tid nu i februari så då blir det 10 dagar mindre än 6 månader.

    Jag har frågat på deras FB-sida där de bara hänvisar till sin kundtjänst. Och kundtjänsten säger att se inte kan uttala sig om det utan att det blir en bedömning först när det är aktuellt. Vilket är synd. Hade man bara vetat hade vi kanske kunnat flytta semestern till den sena perioden istället.

    Det jag vill veta från FK som de inte kunnat svara på (bägge gånger jag ringt) är:

    1. Gör de 6-mån-bedömningen från den dag man skickar in ansökan om graviditetspenning eller från den dagen man faktiskt går på graviditetspenning eller går de efter bf. Om det är sistnämnda är det lugnt då det är beräknat 18/9.

    2. Gör det något om det inte blir fulla 6 månaderna ifall hon nu behöver gå på graviditetspenning och isf blir 5.5 månader?

    3. Kan de av något skäl neka en ersättning utefter 90 % om hon faktiskt har jobbat 6 månader, även om det bara är på dagen?

    4. Och säg att de bedömer att hon bara får utefter 80 %. Kan man då "tacka nej" och välja att jobba två veckor bara för att ha jobbat tillräckligt länge och be om en ny bedömning?

    Långa inlägg... men jag börjar bli frustrerad efter telefonsamtal och frågor till FK där de själva inte verkar veta hur det går till. Därför jag vänder mig till er för att söka erfarenheter ????
  • Sun 19 Jan 2020 19:55
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 19:49:23 följande:

    En stegring innebär inte nödvändigtvis en avsikt. Det verkar som hon påbörjade upptrappningen då hon blev gravid? Men jag tänker lite som dig, fast avsikter kan man ju inte bevisa...


    Ser man på det hela så har hon trappat upp från 0-25-50-75-80 % senaste tiden. Bara det att hon avslutade sjukskrivningen vid 80 %. Så upptrappningen vidare till 90 % är snarast naturlig utveckling. Men ja, det är ju svårt att bevisa den avsikten...
  • Sun 19 Jan 2020 19:55
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 19:49:23 följande:

    En stegring innebär inte nödvändigtvis en avsikt. Det verkar som hon påbörjade upptrappningen då hon blev gravid? Men jag tänker lite som dig, fast avsikter kan man ju inte bevisa...


    Ser man på det hela så har hon trappat upp från 0-25-50-75-80 % senaste tiden. Bara det att hon avslutade sjukskrivningen vid 80 %. Så upptrappningen vidare till 90 % är snarast naturlig utveckling. Men ja, det är ju svårt att bevisa den avsikten...
  • Anonym (S)
    Sun 19 Jan 2020 21:01
    #8
    Melot skrev 2020-01-19 19:52:38 följande:
    Semestern förutsätter jag är SGI-grundande och räknas som arbete. Som tidigast går hon på graviditetspenning 21/7. Jag förutsätter att hon kommer ta det och bli beviljad då det är väldigt stressigt och tungt arbete. Hon kommer gå upp i tid nu i februari så då blir det 10 dagar mindre än 6 månader.

    Jag har frågat på deras FB-sida där de bara hänvisar till sin kundtjänst. Och kundtjänsten säger att se inte kan uttala sig om det utan att det blir en bedömning först när det är aktuellt. Vilket är synd. Hade man bara vetat hade vi kanske kunnat flytta semestern till den sena perioden istället.

    Det jag vill veta från FK som de inte kunnat svara på (bägge gånger jag ringt) är:

    1. Gör de 6-mån-bedömningen från den dag man skickar in ansökan om graviditetspenning eller från den dagen man faktiskt går på graviditetspenning eller går de efter bf. Om det är sistnämnda är det lugnt då det är beräknat 18/9.

    2. Gör det något om det inte blir fulla 6 månaderna ifall hon nu behöver gå på graviditetspenning och isf blir 5.5 månader?

    3. Kan de av något skäl neka en ersättning utefter 90 % om hon faktiskt har jobbat 6 månader, även om det bara är på dagen?

    4. Och säg att de bedömer att hon bara får utefter 80 %. Kan man då "tacka nej" och välja att jobba två veckor bara för att ha jobbat tillräckligt länge och be om en ny bedömning?

    Långa inlägg... men jag börjar bli frustrerad efter telefonsamtal och frågor till FK där de själva inte verkar veta hur det går till. Därför jag vänder mig till er för att söka erfarenheter ????
    Ja alltså det är hopplöst med försäkringskassan. Fråga nummer 1 måste de ju ändå kunna svara på! Det finns ingen möjlighet att bli omplacerad på den arbetsplats hon har? Arbetsgivaren kanske om inte annat kan ställa upp på de tio dagar som saknas och hitta på något åt henne? Gör hon slut på all semester? Annars borde hon ju kunna lägga semseter de tio dagar som saknas.
    Om nu fk kan uttala sig om ifall semester räknas. Jag tror att den gör det. Men vågar inte säga något säkert.

    Tycker det är horribelt att man inte ska kunna få svar på sina frågor.
    Jag hade två arbeten när jag blev gravid (arbetade mer än hundra procent och då räknas sgi på hela lönen från båda ställena). Kollade sååå många gånger att jag inte sade upp mitt extrajobb för tidigt (6 månader före bf) för att få en sgi som skulle slå i taket. När dom sedan skulle fastställa min sgi några månader senare så hade fk ändrat sin tolkning av lagen och räknade på ett annat sätt än tidigare. NU slog jag nästan i taket ändå, men det hade verkligen kunnat förstöra för mig om jag hade haft otur. Hade jag sagt upp mig någon månad senare så hade detta problem inte uppstått med den nya tolkningen så hade varit riktigt surt isf.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 21:53
    #9
    Melot skrev 2020-01-19 19:55:33 följande:
    Ser man på det hela så har hon trappat upp från 0-25-50-75-80 % senaste tiden. Bara det att hon avslutade sjukskrivningen vid 80 %. Så upptrappningen vidare till 90 % är snarast naturlig utveckling. Men ja, det är ju svårt att bevisa den avsikten...
    Räkna med att de kommer att titta exakt sex månader bakåt så blir det ju en trevlig överraskning om de ser det på samma sätt som ni gör. Sedan undrar jag om 10 % verkligen kan göra så stor skillnad för hennes sgi?
  • Anonym (S)
    Sun 19 Jan 2020 22:05
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 21:53:06 följande:

    Räkna med att de kommer att titta exakt sex månader bakåt så blir det ju en trevlig överraskning om de ser det på samma sätt som ni gör. Sedan undrar jag om 10 % verkligen kan göra så stor skillnad för hennes sgi?


    Skillnaden borde bli runt 2500-3000 snabbt räknat. Efter skatt. Förutsatt att man tar ut 7 dagar i veckan. Så visst blir det pengar
Svar på tråden Gå upp i arbetsgrad inför förlossning