• Anonym (.)

    Äta pasta som är kokad hård, gravid

    Jag åt nyss pasta som var ganska hårt kokad, brukar alltid äta min pasta ganska så mjuk, men denna gången så höll jag inte riktigt reda på tiden och pastan blev ju inte stenhård men det fanns ett tuggmotstånd. Jag undrar om det finns några negativa konsekvenser med att göra detta, alltså äta pasta som kanske är lite underkokt jämfört med pasta som är kokad så den är mjuk. Är gravid, oroar mig inte så om det skulle vara skadligt för barnet men det var en tanke som slog mig om det finns något negativt med att äta pasta lite hårdare?

  • Svar på tråden Äta pasta som är kokad hård, gravid
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2020-01-20 12:41:12 följande:

    Jag åt nyss pasta som var ganska hårt kokad, brukar alltid äta min pasta ganska så mjuk, men denna gången så höll jag inte riktigt reda på tiden och pastan blev ju inte stenhård men det fanns ett tuggmotstånd. Jag undrar om det finns några negativa konsekvenser med att göra detta, alltså äta pasta som kanske är lite underkokt jämfört med pasta som är kokad så den är mjuk. Är gravid, oroar mig inte så om det skulle vara skadligt för barnet men det var en tanke som slog mig om det finns något negativt med att äta pasta lite hårdare?


    Kolla Livsmedelsverkets riktlinjer
  • Anonym (Nej)
    Du åt den al dente som hela italien gör? Tror inte att du behöver oroa dig ts.
  • Anonym (Josefin)

    Pasta är pasta och ofarlig oavsett hur den är kokt. Du kan fast äta den helt okokt om du vill ur bakteriehänseende. Om du läser i Livsmedelsverkets riktlinjer så upptäcker du snabbt att där inte finns ett ord om pasta, därmed är pasta ingen riskföda.

  • Anonym (Q)

    Men kära nån, hur skulle pasta kunna vara farligt?

Svar på tråden Äta pasta som är kokad hård, gravid