• Anonym (Karin)

    Överlämning barn

    Jag och min man är gifta och han har ett barn med sitt ex. Vi har ett barn gemensamt.

    Problemet är hans ex som ska ha fullständig insyn i våra liv. De har barnet 50/50.

    Hon kräver ett detaljerat ?överlämningsmejl? om barnet varje gång de har överlämning. Hon ska veta exakt vad vi ätit (menyn för dagen), vad vi gjort och så vidare. Sedan klagar hon på allt. Maten är inte tillräckligt bra. Vi har inte gjort tillräckligt med roliga saker, tänker bara på oss själva, så synd om barnet som måste ha separerade föräldrar och ett evigt ältande om deras relation (som inte existerar längre då han är gift med mig nu!!)

    Har barnet en prick på kroppen nånstans måste han skriva det. Och allt som drabbar barnet är vårt fel. Blir den förkyld är det för att vi gjort det och det.

    Hon är sjukt kontrollerande.

    Måste han verkligen lämna den infon om vad vi ätit?

    Hur gör ni vid överlämning? Skickar ni mejl?

  • Svar på tråden Överlämning barn
  • Fjäril kär

    Han är inte skyldig att yttra en enda stavelse vid överlämning mer än just det viktiga just då som tex att ni just ätit och vi ses nästa vecka. Hon har ingenting att göra med hur ni lever era barnveckor.

  • Anonym (Travolta)

    Nu är det ju många år sedan. Men något överlämningsmejl skulle jag inte skriva. Vi skickade SMS till varandra om det var något speciellt. Så i normalfall kunde det gå veckor utan kontakt mellan oss föräldrar.

    Sätt ner foten och tala om för din fega gubbe att han styr upp så exet håller sig utanför era liv. Det är ett utmärkt exempel på hur exet fortfarande styr och kontrollerar din gubbe.

    Funkar det inte så dra. Det blir inte bättre.

  • Anonym (.)
    Fjäril kär skrev 2020-01-21 07:28:47 följande:

    Han är inte skyldig att yttra en enda stavelse vid överlämning mer än just det viktiga just då som tex att ni just ätit och vi ses nästa vecka. Hon har ingenting att göra med hur ni lever era barnveckor.


    Precis så är det och det är hans sak att styra upp.
  • Limajo

    Nej vi skickar inga överlämningsmail. Vi informerar varandra under veckan om det händer något den andre bör känna till. Gör vi något extra kul eller tar en extra fin bild på barnen så skickas det med. Vad gäller mat frågar jag barnen vad de ätit ibland, mest för att de inte ska få samma mat flera dagar på raken.

    Kan man inte prata med varandra är mail kanske bättre än ingenting men det ska ju bara på en rimlig nivå. Eftersom din man hunnit skilja sig, gifta om sig och ni skaffat ett gemensamt barn utgår jag från att bonusbarnet är ganska stort och då bör ju den gamla relationen vara glömd och begraven.

    Det är dock din man som måste ta den här diskussionen. Många män är konflikträdda och duckar från att sätta ned foten, men går hennes beteende ut över ert gemensamma liv får du göra klart för honom att han behöver säga ifrån. Han kan skriva ett kort mail och sedan helt enkelt inte svara på det hon följer upp med.

  • Anonym (Karin)

    Tack för era svar! Visst är det inte ok det hon kräver veta om allt i minsta detalj. Så trött på detta.

    De har barnet ca var tredje dag schema så dessa mejl blir ju var och varannan dag med klagomål på allt.

  • Fjäril kär
    Anonym (Karin) skrev 2020-01-21 08:54:27 följande:

    Tack för era svar! Visst är det inte ok det hon kräver veta om allt i minsta detalj. Så trött på detta.

    De har barnet ca var tredje dag schema så dessa mejl blir ju var och varannan dag med klagomål på allt.


    Sätt ner foten och få ett slut på det här. Och hänvisa till familjerätten om hon trilskas.
  • tjejenA

    Min man och hans ex har en 7 åring och vi har 2 gemansamma barn 3 och 3 månader. Överlämningen sker på skolan på måndagar så de träffas inte. Han vill träffa henne så lite som möjligt och får ångest så fort han måste ringa henne, men de ringer varandra när det är nåt viktigt att ta upp och då när barnet är i skolan och inte behöver höra allt som sägs då han jämt är så nyfiken. Och varje söndag ringer han sin mamma och säger godnatt och vi berättar lite om veckan som varit om han har lyssnat osv sen även positiva saker som hänt. Om maten så frågar vi honom vad han har ätit.

  • Anonym (ee)

    Min mans ex var lite likadan även om hon väl inte krävde menyn precis. De hade en bok som de skrev i som de skickade med barnen när de var mindre. Min man skrev jättekort, kanske 2 meningar om det var något som skulle skickas med till dagis eller så medan hon hon skrev "i måndags bakade vi sockerkaka, i tisdags träffade vi mormor" osv - och så blev hon så besviken när inte han gjorde likadant. 
    Han vägrade dock att gå med på det här.

    Så småningom blev det en vårdnadstvist där han fick vårdnaden och boendet och de bara träffade mamman varannan helg. Då hade barnen hunnit bli lite äldre så min man tyckte att de kan själva berätta för henne om de gjort nåt kul mm, men hon tog tom upp i rätten att hon ville ha ett veckobrev för att hon inte tyckte att han informerade tillräckligt. Rätten sa då att visst kan ni ha ett veckobrev, men INTE med sånt som hon menade. Här skulle enbart saker som var viktiga stå, tex ändrade tider för träning, om någon blivit sjuk osv. Hon har motvilligt fått acceptera. 

  • Anonym (ee)
    Anonym (Karin) skrev 2020-01-21 08:54:27 följande:

    Tack för era svar! Visst är det inte ok det hon kräver veta om allt i minsta detalj. Så trött på detta.

    De har barnet ca var tredje dag schema så dessa mejl blir ju var och varannan dag med klagomål på allt.


    De kanske också ska ha ett veckomejl, eller ett mejl dagen innan barnet ska dit. 
  • Tow2Mater

    skickar exet överlämningsmejl om barnet varje gång också? Se till att ni klagar på allt hon skriver.

    Och sen sluta med detta mejltrams.

  • Anonym (Karin)

    Ja då hon skickar också överlämningsmejl. Fast vi skiter fullständigt i vad hon gör.

    Han har sagt att han inte vill ha något från henne förutom om det är ngt viktigt men hon fortsätter, alla kontaktvägar till trakasserier och klagomål tar hon. Vad skulle hon annars göra om dagarna.

  • Fjäril kär
    Anonym (Karin) skrev 2020-01-21 14:40:01 följande:

    Ja då hon skickar också överlämningsmejl. Fast vi skiter fullständigt i vad hon gör.

    Han har sagt att han inte vill ha något från henne förutom om det är ngt viktigt men hon fortsätter, alla kontaktvägar till trakasserier och klagomål tar hon. Vad skulle hon annars göra om dagarna.


    Låt henne skicka sina mail men från er är det stopp. Gnäller hon så skicka henne vidare till soc eller familjerätten.
Svar på tråden Överlämning barn