• Anonym (Dougl­as)
    Tue 21 Jan 2020 11:42
    188 visningar
    3 svar
    3
    188

    I en stor juridisk tvist - får mitt företag skadestånd om vi vinner?

    Är i en gigantisk tvist mellan fack och arbetsgivarorganisation där mitt företag hamnat rejält i kläm och drabbats hårt av bl.a. avtalsbrott mot kollektivavtalet osv. Vi kommer med största sannolikhet vinna fallet i arbetsdomstolen och vet att allmänna skadestånd brukar tillämpas.
    Tilldelas mitt företag något av det eller är det endast gentemot arbetsgivarorganisationen?

  • Svar på tråden I en stor juridisk tvist - får mitt företag skadestånd om vi vinner?
  • Tue 21 Jan 2020 11:56
    #1
    Anonym (Douglas) skrev 2020-01-21 11:42:07 följande:

    Är i en gigantisk tvist mellan fack och arbetsgivarorganisation där mitt företag hamnat rejält i kläm och drabbats hårt av bl.a. avtalsbrott mot kollektivavtalet osv. Vi kommer med största sannolikhet vinna fallet i arbetsdomstolen och vet att allmänna skadestånd brukar tillämpas.
    Tilldelas mitt företag något av det eller är det endast gentemot arbetsgivarorganisationen?


    Kan bli både och. Detta är lite lurigt och du bör ta med den som företräder dig.


  • Anonym (Dougl­as) Trådstartaren
    Tue 21 Jan 2020 12:09
    #2
    Kjell2 skrev 2020-01-21 11:56:45 följande:
    Kan bli både och. Detta är lite lurigt och du bör ta med den som företräder dig.
    Det ska jag definitivt, har inte kommit dit i processen ännu med ev ekonomiska krav så jag frågar här av ren nyfikenhet först om någon kan ha varit med om det.
  • Tue 21 Jan 2020 12:17
    #3
    Anonym (Douglas) skrev 2020-01-21 12:09:10 följande:

    Det ska jag definitivt, har inte kommit dit i processen ännu med ev ekonomiska krav så jag frågar här av ren nyfikenhet först om någon kan ha varit med om det.


    Om du kan påvisa ekonomisk skada för ditt företag kan du få skadestånd för motsvarande belopp.

    Har motparten brytit mot kollektivavtal/lagen blir det skadestånd till arbetsgivarorganisation och staten.
Svar på tråden I en stor juridisk tvist - får mitt företag skadestånd om vi vinner?