• Anonym (sticker)

Hur lång tid tar det att köra 110 min som ovan förare och hund i bilen?

Jag behöver åka hemifrån ett tag och det enda stället jag har att ta vägen är min familjs gamla fritidshus. Det är ungefär 110 mil dit från mitt hem. Jag har bara haft mitt körkort sedan oktober och jag kör inte så mycket eller ofta plus att jag ska ta med mig min hund så jag både vill och är beredd på att ta det lungt och jag har inte bråttom. 

Nu undrar jag hur lång tid det kan ta med tanke på pauser, Hunden måste ju åde få göra behov och sträcka på benen och jag med antar jag. Google säger att det tar 13 timmar men jag antar att det är om man sträckkör? Så jag antar att jag behöver övernatta någonstans minst en natt.

Ge mig råd ni vana bilförare.

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att köra 110 min som ovan förare och hund i bilen?
  • Anonym (H)

Räkna med att det tar 2 hela dagar (13 timmar körtid, 8 timmar sömn, kortare pauser varannan timme och 3 längre pauser per dag, totalt ca 8-10 h). Som ovan förare behöver du pauser och återhämtning.

• Anonym (A)

Jag har inte körkort sjäkv men åkt den sträckan hela mitt liv. Vi kör upp på allt mellan 11-13 tim beroende på hur ofta vi får stanna för att kissa och sträcka benen på chauffören. Ett kort matstopp ingår.

Lägg till pauser för att rasta din hund.

• Anonym (Oj)

Jag har haft mitt körkort i knappt 2 månader men kör nu varje dag och samma sträcka, har precis här om dagen vågat börja ta nya vägar, önskar sig lycka till och förstår stressen.

Jag har ingen aning om hur lång tid det kan ta men tänk på att det även är mörkt nu och så fort du känner att det blir jobbigt, vingligt, svårt att hålla hastigheten osv så måste du pausa. Se även till att hunden sitter fast i sele eller bur/gäller i bak, innan vi hade hunnit köpa sele så hoppade hunden fram i framsätet och jag fick lite smått panik

• Anonym (Van)

Körde 130 mil i somras med två övernattningar

• Anonym (sticker)

Tack för era svar. Jag är lite nervös för att köra så långt plus att jag kommer söderifrån och ska köra norrut där det är mer snö och is.

Hunden har både sele och bur i bilen.

• Anonym (Norrlänningen)
    Anonym (sticker) skrev 2020-01-21 20:45:52 följande:

Tack för era svar. Jag är lite nervös för att köra så långt plus att jag kommer söderifrån och ska köra norrut där det är mer snö och is.

12-16 timmar med mat och tankpaus samt många stopp för att rasta hunden och sträcka på dina ben. Men har du inte kört i mörker så räkna med att du blir trött och då bör du lägga in en övernattning i schemat. Finns en del hotell som har rum där du får ha husdjur så kolla upp det och boka innan du åker.
  • Anonym (Alternativ)

För vad den resan kostar i bensin och övernattning ToR kan du istället ta in på vandrarhem på närmare håll i rätt många dagar. Men om det är ett alternativ beror såklart på varför du vill bort och hur länge du tänkt vara borta.

• Anonym (Hem)

Vi har ca 120 mil hem till min mamma och det kör vi på 2 dagar. Vi tar ofta paus, fikar, äter, sträcker på benen. Vad man inte kan räkna ut i förväg är vädret. Vi åkte hem en jul en gång. De sista 65 milen tog 12 timmar för vi fick krypa fram på E4:an i 40-50 km i timmen! 

• Anonym (många långa mil)

Jag kör mycket varje dag och en del långkörningar emellanåt och tror att du ska sikta på att det tar minst två dagar iom att du är ovan. Själv har jag väldigt många mil i ryggen (mer än 5000 mil om året) och väldigt många år bakom olika rattar, främst som privatperson, men en gång också som yrke.

Du kommer att bli trött och det kommer att kräva en större ansträngning som gör dig ännu tröttare. Om du inte sover ut ordentligt mellan kördagarna kommer du att bli ännu mer trött. Som förare har du fullt ansvar för att du klarar av att framföra bilen på ett säkert sätt. Det ska vara lättsamt och enkelt att köra, inte en prestation att klara av.

Jag föreslår att du kör 30-40 mil och låter det ta en dag, fler mil på motorväg och färre på mindre vägar, med gott om pauser, kanske någon enkel sevärdhet på vägen, i lugnt tempo med sköna och rofyllda nätter. Du ska inte bara orka första dagen, utan en eller två dagar till. 

Jag har kört från europa några gånger och tycker att 85-90 mil funkar om jag ska köra vidare efterföljande dagar. Några gånger har jag gjort uppåt 130 -140 mil på en dag, men det blir inte mer än nån enstaka mil dagen efter i de fallen.
  • Pilsner

Ta tåget.

Eller flyg. (Små hundar får man ta som handbagage, kolla med flygbolaget vad de har för regler.)

Hyr bil på plats om det behövs.

• Anonym (Man48)

Dra iväg tidigt

Ha en färdplan , ungefär var du tänker stanna så blir resan uppdelad

Kolla vädret så du slipper överraskningar

Kör Max typ 2 h 30 min i stöten

Se till å ta minst 10 min break när du stannar ?kaffe?

Vatten å rasta vovven

Drick vatten , kanske lite godis

• Anonym (Man48)

Dra iväg tidigt

Vatten å rasta vovven

• Anonym (Man48)

Dra iväg tidigt

Vatten å rasta vovven

• Anonym (brum brum)

När jag hade haft mitt körkort i 2 dagar (tog det onsdag åkte fredag) så bilade jag visserligen tillsammans med min pappa ner till norra Italien i snöoväder... 

Har nu kört sträckan själv flera gånger, första gången jag körde den ensam var när jag haft körkortet ett år ca. 

Du behöver bara se till att ta det lugnt, inte pressa tiden och stanna när du är trött. låt det hellre ta längre tid med många pauser. Och se till att övernatta på bekväma ställen om du kan. 

Framförallt lite på dig själv! Du kommer klara det om du hanterar det på ett bra sätt... Hög musik och sjung med, eller spännande ljudböcker så du inte blir så trött... Stanna för en bensträckare minst varannan timme... Ser du något vackert så stanna. Se till att ha bra snacks och dryck för att hålla energin uppe!

• Anonym (Hp)

Vi brukar åka 75 mil från söder till norr och ska du åka vid den här årstiden så kommer det vara kolsvart ute innan du är halvvägs. I och med att du dessutom ska ta matpaus, tanka och ta hundpromenader så hade jag rått dig att övernatta någonstans på vägen. Det är inte ett dugg kul att köra i mörker.. Helst inte i halka och snö.

• Gizmo

Men varför åter du inte nattåg? Bara fördelar.

Jag åker två gånger per år ca 1065 km, men jag åker nattåg. Billigare, enklare och du kan sova den största delen av resan!

Svar på tråden Hur lång tid tar det att köra 110 min som ovan förare och hund i bilen?