• Chicic

    Hur länge sover era tonåringar?

    Hej!

    Jag o min man har två tonåringar som är 14 & 16 år, två killar. De är mycket lika till utseendet men SÅ olika i sina personligheter. Vilket ju är kul, men måste fråga er andra tonårsföräldrar:

    Hur länge sover era kids på helgerna? Vår äldsta son är ganska pigg på helgerna men minstingen kan sova huuuur mycket som helst! Jag och min man tycker lite olika om det här med att väcka eller inte.

    Väcker vi inte honom sover han utan problem till 14:30... Jag tänker att tonåringar behöver sova efter en kämpig vecka med skola, läxor och annat.

    Väcker vi honom vid 10-11 är han supertrött, verkligen.

    Hur gör ni? Låter ni tonåringarna sova tills de själv vaknar, även om de sover bort hela dagen?

  • Svar på tråden Hur länge sover era tonåringar?
  • Anonym (Anonym)

    Tonåringar har större sömnbehov men det hjälper inte att sova för mycket istället. De ska inte sova mer än tio timmar på en natt iaf. Dessutom finns ju alltid risken att dygnet förskjuts lagom till måndagen, som brukar vara rätt kämpig ändå.

  • cosinus

    15-åringen vaknar själv kring 9 på helgerna. När det var jullov var hon riktigt stolt när hon efter 3 veckor lyckads sova till 10:30.

    13-åringen sover utan problem till 10-11 på helgerna. På lov kan han vända dygnet riktigt fort. Men någonstans kring 11 går min gräns och jag väcker honom.

  • Anonym (M)

    Jag skulle aldrig låta min 14-åring sova till 14.30! Sova får man göra på natten. Finns ingen anledning att sova bort hela dagen och vända på dygnet. Det får han göra när han är vuxen isf :) Skulle väcka honom kl 10 om han inte vaknat innan. Han brukar dock vakna tidigare av sig själv.

  • whitestar

    På helgerna väcker vi 12-åringen senast kl 10 så att han inte ska vända på dygnet totalt. Vid längre lov kan han få sova till tolv som längst. Han har fått sova 1 gång till kl. 14,då hade han varit uppe o lanat med sin storebror på natten. Men mez tanke på hur trött o grinig han blev efteråt så kommer det nog inte hända många gånger. Hans storebror är 18 och får sova hur länge han vill.men innan han fyllde 18 hade han samma regler med sömnen som vi har till lillebror .

  • advicecolumnist

    Det låter väldigt länge att sova till 14:30, jag undrar om ni verkligen vet hur länge han är vaken på nätterna? Kanske ligger han och kollar på mobilen? Det blir svårare att somna då, så det blir som en ond cirkel där man ligger och kollar på en skärm som håller en vaken för att man inte kan somna... Han kanske ska testa att lämna mobilen/surfplattan utanför sitt rum när han går och lägger sig och möjligen läsa en bok istället för att varva ner. Han måste ju tycka det är jobbigt själv att vara så trött.

Svar på tråden Hur länge sover era tonåringar?