• Wed 22 Jan 2020 10:30
    1436 visningar
    3 svar
    3
    1436

    Hur pekar era 13-15 mån?

    Hej! Har en son på snart 15 mån som är fint utvecklad motoriskt och språkligt. Har nu märkt att han inte tittar på mig när han pekar. Han pekar på allt möjligt hela tiden och är väldigt intresserad av sin omgivning men tittar inte på mig när han pekar. Han kan nån gång ta ni hand och föra mot föremålet eller komma och hämta mig utan att titta på mig. Han pekar ibland med finger ibland med hela handen och liksom ?vinkar?. Har nu kommit över att detta är tecken på autism. Han är helt fin i kontakten annars tycker jag. Jag undrar därför hur pekar era barn i samma ålder? Tittar de alltid på er när de pekar?

  • Svar på tråden Hur pekar era 13-15 mån?
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 12 Feb 2020 00:16
    #1

    Min son är 16 månader och pekar inte alls! Huvudsaken är att din son pekar, brukar han titta på dig annars? Inkluderar han dig i lekar? Ger han dig saker om du ber om att få det? Tittar han dit du pekar när du vill visa något? Härmar han dig?

  • Anonym (Ts)
    Wed 12 Feb 2020 20:45
    #2

    Hej! Är du orolig för att han inte pekar?

    Han tittar på mig vid matbordet och lite sporadisk men inte såå mycket. Leker ofta själv, kan väl involvera mig ibland och min sambo lite mer. Men oftast leker han själv. Ja han har kunnat hämta/ge saker väldig länge men gör det såklart inte allltid och ibland vill han ju inte lämna ifrån sig grejer. Han tittar oftast dit man pekar men verkar inte alltid fatta varför man pekar, bekräftar inte så ofta. Han älskar att härma oss men det blir inte riktigt rätt alltid...

    Hur är din 16 mån annars?

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 13 Feb 2020 19:13
    #3

    Ja jag var väldigt orolig i början då min son låg väldigt efter med precis allting! Men på en månad har han hunnit lära sig massa. Jag upplevde även att han inte förstod mig. Men hittade ett sätt att visa honom vad jag menar när jag sa visa ord och det funkade. Nu kan han tex hoppa, dansa, vinka, gunga, stå, gå osv när jag säger åt honom att göra det. Han pekar fortfarande inte och är sen i utvecklingen jämfört med jämnåriga. Han leker kurragömma med oss och andra barn men ibland Händer Det att han vill leka själv och det är normalt. Men jag har slutat oroa mig och tänker att han säkert ligger efter bara, av de jag har pratat med som jobbar med barn som har autism eller liknande säger att det märks av tydligt då barnet inte reagerar på sitt namn tex, inte tycker om miljöbyte, vill inte leka med andra barn osv. Bara för att ditt barn inte pekar behöver det inte betyda något. :)

Svar på tråden Hur pekar era 13-15 mån?