• Madida

    När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?

    När tycker ni att man liksom lite får gilla läget och stanna där man är? Vilken ålder? Jag vet att det finns de som börjar nytt när de är ~55år

    Och de som tycker att 25-30 sen får man vara nöjd.

    Vad tycker du? :)


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?
  • Kramklubba

    Extremt individuellt. Vissa orkar byta yrken andra kanske har råkat ut för mycket skit i livet och inte orkar med mer livsförändringar och fysiken är helt annorlunda hos olika individer.

  • Anonym (Hanna)

    Man blir aldrig för gammal för det. Det är aldrig för sent såvida du inte börjar närma dig pensionsålder.

  • Anonym (Gladiator)

    40 år, sen får man ge sig då blir tillfällena så väldigt mycket färre. Bästa att säga att visst förekommer det men, väldigt ovanligt efter den åldern.

  • Koncentration
    Madida skrev 2020-01-22 12:36:16 följande:

    När tycker ni att man liksom lite får gilla läget och stanna där man är? Vilken ålder? Jag vet att det finns de som börjar nytt när de är ~55år

    Och de som tycker att 25-30 sen får man vara nöjd.

    Vad tycker du? :)


    Jag tycker att det är aldrig är försent, men vad jag har hört är att man kan utbilda sig men jobbet tar inte emot en om man är över 55+, så vida det inte är en redan högtubildad person eller något som får att få jobbet i alla fall.  Jag tycker det låter kansigt.

    Eller om det nu handlande om högskolan, att högskolan inte tar emot en om man är ''för gammal''. Jag kommer inte ihåg hurdan det var, men jag tycker ovasett att det låter det. För min del, tycker jag inte att man är för gammal för varken det ena eller det andra Glad
  • BuoBä
    Anonym (Gladiator) skrev 2020-01-22 13:14:11 följande:

    40 år, sen får man ge sig då blir tillfällena så väldigt mycket färre. Bästa att säga att visst förekommer det men, väldigt ovanligt efter den åldern.


    Ponera att man utbildade sig tills man var ca 25. Då har man jobbat i ca 15 år när man är 40. Pensionsåldern börjar närma sig 70 så även om man pluggar mellan 40 och 45 så har man minst 20 - troligen 25 - år kvar i arbetslivet. Just saying...
  • Anonym (Gladiator)
    BuoBä skrev 2020-01-22 13:56:53 följande:
    Ponera att man utbildade sig tills man var ca 25. Då har man jobbat i ca 15 år när man är 40. Pensionsåldern börjar närma sig 70 så även om man pluggar mellan 40 och 45 så har man minst 20 - troligen 25 - år kvar i arbetslivet. Just saying...
    Så kan man resonera och låter ju rätt men, säg det till arbetsgivarna. Dom vill ha billig arbetskraft. En 40+ åring är inte så billig.
  • BuoBä
    Anonym (Gladiator) skrev 2020-01-22 14:36:05 följande:

    Så kan man resonera och låter ju rätt men, säg det till arbetsgivarna. Dom vill ha billig arbetskraft. En 40+ åring är inte så billig.


    Det beror på yrke och bransch skulle jag säga. Det finns en hel del yrken där viss mognad och livserfarenhet är en fördel. Präst tex. Sen behöver man ju inte byta bana helt bara för att man utbildar sig. En barnskötare kanske vill bli lärare, eller en uska tandsköterska.
  • Anonym (Vidareutbildning)

    Jag är över 40 och har bytt bana inom mitt utbildningsområde. Tänkte nog vidareutbilda mig om några år (på deltid eller inom jobbet då).

Svar på tråden När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?