• Madida

När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?

När tycker ni att man liksom lite får gilla läget och stanna där man är? Vilken ålder? Jag vet att det finns de som börjar nytt när de är ~55år

Och de som tycker att 25-30 sen får man vara nöjd.

Vad tycker du? :)

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?
  • Anonym (.)

Är det en helt ny bransch där man inte har någon erfarenhet alls kan det vara riktigt svårt att hitta jobb efter ny utbildning om man är över 40. Men det beror ju på bransch, i en del yrken är det svårt redan efter 30 och i andra yrken är det inga problem att vara äldre. Vill man byta yrke efter 40 är yrkeshögskola bra, då utbildar man sig till ett bristyrke så det är större chans att få jobb. 

Själv vidareutbildade jag mig (på yrkeshögskola) och bytte delvis yrke när jag var 47 år, men då kunde jag trycka på min tidigare erfarenhet av ett snarlikt yrke så det var inga problem att få nytt jobb efteråt. 

• Anonym (Förändring)

Jag började om när jag var 42 år. Bytte bransch totalt efter 20 år inom handel. Pluggade i tre år och fick fast jobb direkt efter examen. Jag har inte ångrat mig en sekund.

• Anonym (Förändring)

Som någon skrev ovan, det gäller att man väljer ett bristyrke, annars blir det nog svårt att få jobb.

• Anonym (Johanna)

Har kursare som är 54 och 57, i äldsta laget kan jag tycka. Jag tror inte att jag själv hade valt att göra det i den åldern. Däremot 40-årsåldern ser jag inte några konstigheter med. Man har ju många år kvar då..

• Madida
    Anonym (.) skrev 2020-01-22 20:07:08 följande:

Är det en helt ny bransch där man inte har någon erfarenhet alls kan det vara riktigt svårt att hitta jobb efter ny utbildning om man är över 40. Men det beror ju på bransch, i en del yrken är det svårt redan efter 30 och i andra yrken är det inga problem att vara äldre. Vill man byta yrke efter 40 är yrkeshögskola bra, då utbildar man sig till ett bristyrke så det är större chans att få jobb. 

Själv vidareutbildade jag mig (på yrkeshögskola) och bytte delvis yrke när jag var 47 år, men då kunde jag trycka på min tidigare erfarenhet av ett snarlikt yrke så det var inga problem att få nytt jobb efteråt. 

Det är lite där jag är. Får man fråga vad du läste?
  • Madida
    Anonym (Förändring) skrev 2020-01-22 20:18:40 följande:

Som någon skrev ovan, det gäller att man väljer ett bristyrke, annars blir det nog svårt att få jobb.

Hur vet man om det man drömmer om är ett "bristyrke"
  • Madida

• Madida

• Anonym (Förändring)
    Madida skrev 2020-01-22 21:08:58 följande:

Genom att boka tid hos en studievägledare, det finns kostnadsfritt inom kommunen. De kan hjälpa dig med tester om vilket yrke som skulle passa dig och hur framtiden ser ut. Googla vettja!
  • Anonym (kom igen)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-01-22 20:19:14 följande:

Har kursare som är 54 och 57, i äldsta laget kan jag tycka. Jag tror inte att jag själv hade valt att göra det i den åldern. Däremot 40-årsåldern ser jag inte några konstigheter med. Man har ju många år kvar då..

Äldsta laget varför då undrar jag? Vad baserar du det på att man är för gammal att börja plugga igen? Är det nån slags norm man måste följa, som egentligen inte följer nån logik alls.
  • Anonym (Johanna)
    Madida skrev 2020-01-22 21:08:58 följande:

Yh-utbildningar tillexempel får inte starta om det inte råder stor brist på personal inom yrket.
  • Anonym (mmm)
    Madida skrev 2020-01-22 12:36:16 följande:

När tycker ni att man liksom lite får gilla läget och stanna där man är? Vilken ålder? Jag vet att det finns de som börjar nytt när de är ~55år

Och de som tycker att 25-30 sen får man vara nöjd.

Vad tycker du? :)

Egentligen aldrig. Vill man något och har möjlighet så varför inte köra?

Jag går just nu en 3-årig utbildning på avancerad nivå och jag fyller 50 i år. Kommer vara färdig till sommaren. Eftersom man inte kan läsa på avancerad nivå utan att först ha näst grundnivå ,och i det här fallet måste man även ha jobbat inom fältet ett par år, så blir det automatiskt att vi alla är lite äldre när vi läser. Alla är förstås inte i min ålder, men rätt många ändå. Vi har väldigt roligt ihop och jag har redan bytt så att jag har en tjänst där jag får arbeta med det nya. Känns bara bra! 
  • Anonym (kom igen)
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-23 07:56:31 följande:
    Egentligen aldrig. Vill man något och har möjlighet så varför inte köra?

Jag går just nu en 3-årig utbildning på avancerad nivå och jag fyller 50 i år. Kommer vara färdig till sommaren. Eftersom man inte kan läsa på avancerad nivå utan att först ha näst grundnivå ,och i det här fallet måste man även ha jobbat inom fältet ett par år, så blir det automatiskt att vi alla är lite äldre när vi läser. Alla är förstås inte i min ålder, men rätt många ändå. Vi har väldigt roligt ihop och jag har redan bytt så att jag har en tjänst där jag får arbeta med det nya. Känns bara bra! 
    Ja precis, jag förstår inte vad folk har emot att äldre studerar vidare. Det är ju helt upp till var och en.
  • Anonym (egentligen aldrig)
    Anonym (kom igen) skrev 2020-01-23 11:52:11 följande:
    Ja precis, jag förstår inte vad folk har emot att äldre studerar vidare. Det är ju helt upp till var och en.
    Det är nog ingen som har något emot att folk studerar i senare åldrar (hoppas jag)? Tror att det handlar mer om förutsättningen för att få ett annat yrke när man blir äldre.

Vidareutbildning är en helt annan sak, då det oftast är inom samma bana men om man ska studera till något nytt i senare ålder så gäller det att välja en utbildning med hög brist av arbetskraft. Tyvärr är det rätt mycket åldersdiskriminering i Sverige. 
  • Anonym (Karla)

Så länge du har många år kvar att jobba ser jag inga problem med det. Skulle du börja en tre årig utbildning vid 52 och bli klar vid 55 ska du ju ändå jobba 10år till. Det är väl roligare att trivas på jobbet och ha roligt då än lida sist tiden

• Anonym (.)
    Madida skrev 2020-01-22 20:59:59 följande:
    Det är lite där jag är. Får man fråga vad du läste?
    En IT-utbildning (test och kvalitetssäkring)

Yrkeshögskolor får bara starta utbildningar inom områden där det är brist på folk, så det kan vara ganska säkert att kolla på dem. Dessutom innehåller de alltid minst 30% (eller något sådant) praktik, så det är ju ett lätt sätt att få in en fot i den nya branschen. Och det är ofta många som är lite äldre som läser där (eller åtminstone 30+) så man behöver inte känna sig extremgammal :) 
  • Anonym (kom igen)
    Anonym (egentligen aldrig) skrev 2020-01-23 14:37:44 följande:
    Det är nog ingen som har något emot att folk studerar i senare åldrar (hoppas jag)? Tror att det handlar mer om förutsättningen för att få ett annat yrke när man blir äldre.

Vidareutbildning är en helt annan sak, då det oftast är inom samma bana men om man ska studera till något nytt i senare ålder så gäller det att välja en utbildning med hög brist av arbetskraft. Tyvärr är det rätt mycket åldersdiskriminering i Sverige. 
    Det beror väl helt på vilken utbildning och jag antar man kollar upp det innan hur lätt det är att få jobb om det är det man är ute efter. Därför tyckte jag det lät dömande på förhand om att "äldre ska studera" när det varierar väldigt. T ex du kan ju utbilda dig inom något och starta eget när som helst, då kan det vara störande att höra folk säga typ "du är nog för gammal för att plugga hörru!". Detsamma gäller inom t ex konst av olika det slag, finns ingen gräns där.
  • Anonym (XXX)

Beror lite på vad det är. Generellt, så är det lättare att få jobb i ett nytt yrke efter 40-45, i offentlig verksamhet. Typ sjuksköterska, läkare, socionom, lärare. Dessa är också bristyrken, samt att arbetsgivaren i alla fall till viss del kan skatta allmän livserfarenhet, att man själv har familj o.s.v..

Men något tekniskt, t.ex. civilingenjör, systemvetare, som i första hand finns i den privata sektorn... nä. Det skulle jag skatta som kört, efter 40. 

En annan aspekt man ska tänka på, är att det särskilt på vissa utbildningar och vissa studieorter är väldigt studentikost. Då kan det vara svårt att passa in om man (i deras ögon) är en tant eller farbror. Och svårt att veta hur man ska förhålla sig till nollningar, tentaöl och liknande. (I och för sig finns det unga människor, som inte är förtjusta i sådant heller, och inte heller passar in i den miljön.)

Svar på tråden När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?