• Mrslindroos

    Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola

    Min stilla undran är, finns det fler som jag i Sverige?

    Jag är kvinna, 28 år, etnisk svensk och som rubriken säger har jag aldrig i hela mitt liv gått i en vanlig skola. Blev hemumdervisad av mina föräldrar som ibland även fick hjälp av familj och vänner. Fick därefter jobb direkt och har därför aldrig heller pluggat vidare.

    Jag känner självklart de i min närhet (syskon bl a) med samma bakgrund, men funderar över om detta är ett ovanligt fenomen eller om det faktiskt förekommer?

    Är väl medveten om att hemundervisning nu inte ens är lagligt, men när jag växte upp var det tillåtet. In

  • Svar på tråden Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola
  • Mrslindroos
    Kjell2 skrev 2020-01-22 14:26:47 följande:

    Var hemundervisning lagligt mellan 1999 och 2010?


    Med risk för att säga fel vill jag inte gå in på hur lagarna är och var kring detta. Men jag vet att kryphålen var större när jag växte upp, och lättare att kringgå den dåvarande skolparagrafen. Lagen har ju sedan skärpts och gjort det i princip omöjligt att hemundervisa i Sverige.
  • Mrslindroos
    Kjell2 skrev 2020-01-22 14:25:07 följande:

    Nej, det är inte vanligt.

    Har du någon form av examen?


    Slutbetyg i grundskolan:D
  • Kjell2
    Mrslindroos skrev 2020-01-22 14:49:12 följande:

    Med risk för att säga fel vill jag inte gå in på hur lagarna är och var kring detta. Men jag vet att kryphålen var större när jag växte upp, och lättare att kringgå den dåvarande skolparagrafen. Lagen har ju sedan skärpts och gjort det i princip omöjligt att hemundervisa i Sverige.


    Jag har aldrig hört om någon som växt upp i Sverige och aldrig gått i skola. Det är nog mycket ovanligt
  • Anonym (C)

    Varför fick du inte gå i skolan? Önskade du att du fick gå i skolan som alla andra? Varför gick du inte gymnasiet? Hur såg din fritid ut med vänner?

  • Mrslindroos
    Anonym (C) skrev 2020-01-22 16:27:32 följande:

    Varför fick du inte gå i skolan? Önskade du att du fick gå i skolan som alla andra? Varför gick du inte gymnasiet? Hur såg din fritid ut med vänner?


    Det var personliga frågor som jag helst inte tar i ett öppet forum som detta:) men kan säga att eftersom jag växte upp på det viset var det lika normalt för mig som det är att gå i skolan för andra.
  • Anonym (^)

    Hur lyckades du få jobb så snabbt utan gymnasieexamen?

  • Anonym (mmm)
    Kjell2 skrev 2020-01-22 14:51:19 följande:
    Jag har aldrig hört om någon som växt upp i Sverige och aldrig gått i skola. Det är nog mycket ovanligt
    Såg ett tv-program för ca 10 år sen om en familj långt uppe i Norrland som hade så långt till närmaste ort att alla barn i den familjen hade hemskola. Man fick följa äldsta barnet som gick på högstadiet, föräldrarna fick berätta hur de gjorde hemma osv. Barnen åkte till en skola ett par ggr per tremin för att göra prov osv. 
  • Tow2Mater

    Vilken lyx! Många avundas dig! Tänk att slippa retande skolkamrater, byta om på gympan med 30 andra, ta sig ut i regn och snöstorm till skolan släpandes på skidor och skridskor i mörkret, sitta ensam i matsalen; och istället kunna lägga upp sina studier och aktiviteter enligt individuellt schema!

Svar på tråden Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola