• Anonymsju

    Är det våran skyldighet som hyresvärd?

    Hej,

    Vi bor i nuläget i en dyr hyreslägenhet, har bott här i ca 6 år. I december köpte vi hus, och vi hade kunnat få flytta in i huset omgående då det står tomt. Vi sa till våran hyresvärd att vi kan flytta omgående så om någon kan flytta in här innan 3 månader så är det lungt för oss, dom sa "Nej rakt av, det spelar ingen roll om nån annan kan ta över erat kontrakt, det är 3 månaders uppsägningstid som gäller"

    Så för att slippa dubbla hyror, så har vi bott kvar, men flyttar om ca 2 veckor. Vi ska betala feburari på lägenheten.

    Idag ringde en man och ville komma och kolla på våran lägenhet. Han var väldigt framfusig och ville boka in att få komma så snabbt som möjligt, och tyckte helgen var sent. Även om han sa att lägenheten är tillgänglig från 1 mars. Han frågade när vi flyttar osv.

    Både jag och min sambo tycker egentligen att det är lite konstigt att vi ska sköta detta, det ligger ju inte i vårat intresse att någon flyttar in här efter oss. Hade vi fått flytta tidigare och någon tagit över vår hyra, hade det ju verkligen legat i vårat intresse.

    Han lät rätt så mysko och snokig på nåt sätt, men till min fråga.

    Är det våran skyldighet som hyresvärd att boka in en dag med en främling som kanske är intresserad av lägenheten, medans vi fortfarande bor här?

  • Svar på tråden Är det våran skyldighet som hyresvärd?
  • Anonymsju

    Vill tillägga att vi köpte huset i november, i december. Det hade garanterat fått någon som tog över lägenheten innan, så vi kunde fått flytta.

    Vi känner oss även lite less på våra hyresvärd då vi inte fick ha kvar våran parkering kvar så fort vi sa upp lägenheten, den är precis utanför våran port nu, det var så många som stod i kö. Den har stått helt tom nu i 1 månad. Så det kändes ju jävligt småsint och konstigt.

  • Kjell2

    Kan inte detaljerna men man har som hyresgäst en viss  skyldighet att visa lägenheten för spekulanter

  • Anonymsju

    Har skrivit fel i rubriken, vi är såklart hyresgäster, inte värd.

  • Anonymsju

    Har skrivit fel i rubriken, vi är såklart hyresgäster, inte värd.

  • Sarah889

    Ja, det åligger er att visa upp lägenheten för intressenter.

  • Ballerina453

    Man brukar som hyresgäst vara skyldig att hålla visning när man sagt upp sitt hyreskontrakt. Inget konstigt alls, annars skulle ju alla hyreslgh vara direkt inflyttning om de förra gästerna behövt flytta ut först innan visning och så är det ju inte.

  • Kusinen

    Så brukar det vara så vitt jag vet. Däremot låter det lite konstigt att hyresvärden gett ut ert nummer direkt till personen utan att ha informerat er/frågat er om det innan.

  • Limeblad

    Lite osäker men jag tror hyresvärden har rätt att visa er lägenhet även före ni flyttat. Men det är inte ni som ska visa den.

  • Magical

    Där jag har bott har man varit skyldig att låta ev ny hyresgäst titta i alla fall en gång. De måste ju veta om de ska ta lgh. 

  • Sasu
    Kusinen skrev 2020-01-22 18:33:48 följande:

    Så brukar det vara så vitt jag vet. Däremot låter det lite konstigt att hyresvärden gett ut ert nummer direkt till personen utan att ha informerat er/frågat er om det innan.


    Det är väl t.o.m olagligt nu? med GDPR lagen.
Svar på tråden Är det våran skyldighet som hyresvärd?