• Selmans

Hur hade ni gjort? Fått för mycket lön.

Jag är föräldraledig sedan 1/8. Innan dess hade jag 5 veckor betald semester. Eftersom jag inte var på jobbet och vi inte kan lönerapportera innan aktuell månad var det upp till min chef att lägga in semestern.

Idag fick jag en lönespec där det står att jag fortsatt har 25 betalda semesterdagar för semesterperioden 190101-191231 och att dessa betalas ut nästa lön, då 2020 års dagar istället ?laddas på?. Min chef har alltså glömt att regga semesterdagarna. Jag har inget märkt.

Så, hur ska jag nu göra. Ska jag låtsas som inget, ta emot dessa minst sagt välkomna pengar, och hoppas att chefen aldrig upptäcker sitt misstag. Eller ska jag förekomma problemet och höra av mig till HR direkt?

Jag vet vad jag BORDE göra. Rent moralist och juridisk borde jag ju säga till såklart, men hade ni gjort det? Det är ett helt privat företag inom nöjesbranschen som drabbas så oroa er inte för era skattepengar.

Enda nackdelen jag ser är att det blir redigt pinsamt om jag håller tyst och det uppdagas om typ ett halvår. Då går det inte att snacka sig ut att jag skulle missat en utbetalning på 35k när jag inte skulle fått något alls. Men är det värt risken? Hade ni tagit den?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort? Fått för mycket lön.
  • lövet2

Jag hade sagt till. Känner 2 personer som fått ut för mycket och sedan blivit återbetalningsskyldiga - när de redan använt upp pengarna ...

• Anonym (...)

Är verkligen enda nackdelen att det blir pinsamt när det upptäcks? Du kommer ju såklart få betala tillbaka allt. Plus att du kommer att vara en tjuv som stal pengar du inte hade rätt till.

• Anonym (Ellen)

Jag hade också sagt till. I alla fall i de verksamheter där jobbat så görs avstämning lite då och då av olika skäl,semester är inget undantag då semesterskulden är viktig att hålla koll på för ett företag. Så kan ju bli pinsamt om det uppdagas.

• Ztrumpan

Nix, hade kontaktat HR, det blir svårt att vidhålla att du mottagit pengarna i god tro och du blir återbetalningsskyldig samt så måste du betala tillbaka det felaktiga brutto beloppet, dvs netto och skatt vilket kan gräva ett fint hål i plånboken.

Och inte tal om pinsamt att förklara sig.. Inte värt det.

Mest troligt så kanske det också uppdagas när de gör semesterskiftet efter som stora utbetalningar kontrolleras av någon.. Men det beror ju på hur seriös företaget är och om de har koll på kostnaderna..

• Anonym (Ojoj)

Det är inte dina pengar. Så du vet nog vad du ska göra!

• Anonym (Som ztrumpan)

Som ztrumpan! Du kan behöva betala tillbaka skatt

• Selmans

Ja, ni har rätt. Pengar tar verkligen fram det fula ur en, men klart jag måste säga till. Ska ringa HR imorgon och ställa det tillrätta. Vem vet - de kanske låter mig behålla allt ändå, haha!

Tack för svar!

• Anonym (Kisa)

Jag skulle tala om. För info så blir det bruttolöneskuld och får du för mycket pengar så får du inte bara betala tillbaka nettolönen du fått utan bruttolönen så får du vänta med att få tillbaka skatten till året efter på deklarationen. Inte kul. Detta med bruttoskuld gäller från 1/1-19

• Anonym (Anna)

Säger du inte till kan du bli polisanmäld för förskingring. Så ja, du har skyldighet att kolla lönespecen varje gång att den stämmer.

Så även om du inte gjort fel måste du säga till.

• Anonym (”)
    Anonym (Anna) skrev 2020-01-22 23:25:51 följande:

Säger du inte till kan du bli polisanmäld för förskingring. Så ja, du har skyldighet att kolla lönespecen varje gång att den stämmer.

Så även om du inte gjort fel måste du säga till.

Vi kan endast läsa vår lönespec på jobbet, låter konstigt att man då kan vara skyldig att kontrollera den under ledighet.
  • Anonym (Turgumman)

Hände mig på mitt första jobb. Fick 30 000 för mycket.

Förde över pengarna o lät dom ligga o avvaktade. Några år senare då jag inte hört något blev det en resa :) ångrar inget

• Anonym (Turgumman)

Förde över pengarna till annat konto ska de stå

• Anonym (Timlön)
    Anonym (?) skrev 2020-01-22 23:54:03 följande:
    Vi kan endast läsa vår lönespec på jobbet, låter konstigt att man då kan vara skyldig att kontrollera den under ledighet.

Hade det handlat om en tusenlapp för mycket hade du kunnat hävda det att du inte reagerade på summan, inte kunde kolla specen då du inte var på jobbet och inte tänkte på att göra det senare. I det här fallet är det ju något helt annat iom att du omöjligt kunnat missa det. 

Jag jobbar som timanställd på några olika enheter och behöver alltså ha noga koll på utbetalningar. Jag säger alltid till om det blivit fel, oberoende av åt vilket håll. Visserligen kommunal verksamhet och alltså skattepengar, men skulle göra det oberoende. 

• Anonym (Plötsligt händer det.)

Hade köpt Triss för pengarna.

• Anonym (S)

Jag skulle självklart informerat om att det blivit fel och att semestern inte registrerats.

• Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2020-01-22 23:54:03 följande:
    Fast du vet väl ungefär hur du ska få, och om det inte stämmer, då kontaktar man ju arbetsgivaren. Man kan ju inte skylla en stor felutbetalning på att man inte kan se sin spec, då hör man av sig till jobbet.
  • Anonym (”)
    Anonym (A) skrev 2020-01-23 09:27:46 följande:

Fast du vet väl ungefär hur du ska få, och om det inte stämmer, då kontaktar man ju arbetsgivaren. Man kan ju inte skylla en stor felutbetalning på att man inte kan se sin spec, då hör man av sig till jobbet.

Min kommentar handlade det om ifall man var skyldig att kontrollera sin lönespec vid ledighet, inte om felutbetalning.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2020-01-23 09:37:13 följande:

Min kommentar handlade det om ifall man var skyldig att kontrollera sin lönespec vid ledighet, inte om felutbetalning.

Fast i detta läge är det samma sak. Du får ut en summa du inte känner igen och är då skyldig att kontrollera den i din spec. Att du bara kan läsa den på arbetet är ingen anledning att strunta i allt.

Du kan vända och vrida hur du vill men det är fortfarande din skyldighet att kontrollera, rapportera och betala tillbaka.
  • Anonym (Lisak)

Fick nästan 10 k för mkt en gång i lön. Till historian var att jag först fått för lite lön och hade pratat med chefen flera gånger om vilka timmar som saknades. Chefen var överlag förvirrad och råkade ge mig dubbel lön istället. Jag satte över pengarna på ett bankkonto i ett år innan jag shoppa upp dem. Lätt värt.

Svar på tråden Hur hade ni gjort? Fått för mycket lön.