• Anonym (H)

    Vem får valpen? Nån mer erfarenhet av sånt här?

    Avgiften för parningen var en valp, men det blev bara en levande valp.

    Hur löser man det? Båda anser sig ha rätten till den.

  • Svar på tråden Vem får valpen? Nån mer erfarenhet av sånt här?
  • Anonym (Js)

    Finns inget avtal som reglerar? Annars jag att tikens ägare ska på pengarna, då det är de som står med utgifterna. Blir det bara en valp överstiger troligtvis utgifterna inkomsten ändå så det är väl inte mer än rätt. Dessutom är det tikens ägare som lägger ner mest tid på valpen, och det arbetet ska väl kompenseras på något sätt kan jag tycka.

    Kommer ni inte överens ändå kan ni ju alltid göra så här: när ni pratade kanske ni båda förväntade er ca 5 valpar i kullen. Då skulle hanens ägare fått 1/5 av ersättningen. Då kan hen få 1/5 av pengarna som blir från denna enda valp.

  • Anonym (avtal)

    Hur ser avtalet ut? Vad står det? Hur många valpar brukar den här rasen få? 


     

  • Johan70

    Det skall som sagt framgå av avtalet vad som gäller. Om det har avtalats om en valp, så är det en valp, alldeles oavsett att det bara blev en valp.

    Annars kanske man kan komma överens om att försöka igen i tikens nästa löp och få en valp då i stället? Fast det måste man förstås alltså vara överens om i så fall.

  • Anonym (Rationell)

    Har du lovat bort en valp får du ge bort en valp. 

  • Anonym (Hundägare)

    Ta kontakt med rasklubben, där kan du få råd i frågan.

  • Dexter dot com
    Anonym (Hundägare) skrev 2020-01-23 04:51:55 följande:

    Ta kontakt med rasklubben, där kan du få råd i frågan.


    Rasklubbarna har väl sällan jurister vilket däremot SKK har.
  • Anonym (H)

    Hjälper de även om kullen inte är registrerad än? Första gången vi parat så jag känner mig inte så säker i den här situationen.

    Avtalet säger att priset för parningen är en valp om det blir mer än en och det blev det ju egentligen, men den andra överlevde inte. Vi hade förväntat oss runt åtta valpar.

    Vi vill behålla valpen så måste de få den så går vi ju helt tomhänta ur det här.

  • Dexter dot com
    Anonym (H) skrev 2020-01-23 06:35:18 följande:

    Hjälper de även om kullen inte är registrerad än? Första gången vi parat så jag känner mig inte så säker i den här situationen.

    Avtalet säger att priset för parningen är en valp om det blir mer än en och det blev det ju egentligen, men den andra överlevde inte. Vi hade förväntat oss runt åtta valpar.

    Vi vill behålla valpen så måste de få den så går vi ju helt tomhänta ur det här.


    Är du med i SKK och följer deras riktlinjer ang avel bör du kunna få råd av deras jurist. Vad är det för avtal ni använt?
  • Limeblad
    Anonym (H) skrev 2020-01-23 06:35:18 följande:

    Hjälper de även om kullen inte är registrerad än? Första gången vi parat så jag känner mig inte så säker i den här situationen.

    Avtalet säger att priset för parningen är en valp om det blir mer än en och det blev det ju egentligen, men den andra överlevde inte. Vi hade förväntat oss runt åtta valpar.

    Vi vill behålla valpen så måste de få den så går vi ju helt tomhänta ur det här.


    Mer än en valp måste ju rimligen betyda som överlever den första tiden. Med tanke på att tikens ägare lägger ner mest resurser tycker jag också att den ska få behålla valpen.
  • Panduro
    Anonym (H) skrev 2020-01-23 06:35:18 följande:

    Hjälper de även om kullen inte är registrerad än? Första gången vi parat så jag känner mig inte så säker i den här situationen.

    Avtalet säger att priset för parningen är en valp om det blir mer än en och det blev det ju egentligen, men den andra överlevde inte. Vi hade förväntat oss runt åtta valpar.

    Vi vill behålla valpen så måste de få den så går vi ju helt tomhänta ur det här.


    Då är väl saken klar. Det blev bara en överlevande valp, alltså är valpen er.
Svar på tråden Vem får valpen? Nån mer erfarenhet av sånt här?