• Anonym (?)

    20 år och gravid, vad tycker ni?

    Ja, 20 år och gravid, vad tycker ni om det?

    Det känns som det förr var väldigt vanligt och även vanligt att man fick barn som ännu yngre, vilket gjorde att det inte var något konstigt med det. Medan man idag istället verkar bli ansedd som ?så ung och oerfaren? ungefär.

    Jag är 20 år, och var med i en mammagrupp med enbart förstagångsmammor. Jag tänkte att det skulle va kul o träffa någon i samma ålder kanske som sitter i samma situation, men alla var över 30 år?! Är man verkligen så gammal nu för tiden när man skaffar sitt första barn? Inte konstigt att en del får så svårt att skaffa barn tänker jag, eftersom den biologiska klockan inte riktigt stämmer med att skaffa första barnet i den åldern. Men jag tycker inte det är något fel, att man tänker på ekonomi och livssituation är bra. Kände mig väldigt uttittad av dessa mammor i gruppen, och de vände sig bara till varandra och samtalade, och sa inte ett ord till mig som är ?ung och gravid?.

    Vill inte att någon ska förolämpas i denna tråd, men vill höra lite tankar som kommer om att man skaffar barn runt 20 års åldern?

  • Svar på tråden 20 år och gravid, vad tycker ni?
  • Anonym (Helene)

    Tycker väl inte så mycket, det är ju ditt val. Känner några som fått barn innan 20 och det har gått bara bra för dem. Det blir ju vad man gör det till.

    Dock tycker jag att det är synd att ta ett sånt stort steg så tidigt när man knappt har hunnit bli vuxen själv. Även om du ändå kommer kunna göra många saker som barnlösa i din ålder gör, finns det även mycket som du kommer behöva välja bort. Och jag menar inte bara att festa och supa skallen av sig.

  • annabellelee

    Du gör som du vill, men du kan ju inte själv först fördöma mammor över 30, och sedan bli arg över att du tror att de fördömer dig.

    Du skriver att du ville träffa någon i samma situation som du "men alla var ju över 30" - innebär det att de Inte var i samma situation som du? Du skriver att du ville prata med någon i din egen ålder, men blir sedan sur när de andra förstagångsmammorna tydligen också vill prata med folk i sin egen ålder och därför främst vänder sig till varandra.

    Du har själv fördomar mot äldre mammor och skriver otrevligt att det inte konstigt att "en del har svårt att skaffa barn" när de är så gamla (menar du att de får skylla sig själv?! Vet du att deras problem beror på ålder?), men är sur över deras fördomar mot yngre mammor eftersom du tror att de tänker att du är ung och oerfaren, trots att ingen sagt så till dig efter vad jag förstår. Det är återigen dina fördomar mot äldre mammor att de skulle tänka så.

    Du verkar med andra ord vara en trevlig typ.

  • Anonym (?)
    annabellelee skrev 2020-01-23 00:42:59 följande:

    Du gör som du vill, men du kan ju inte själv först fördöma mammor över 30, och sedan bli arg över att du tror att de fördömer dig.

    Du skriver att du ville träffa någon i samma situation som du "men alla var ju över 30" - innebär det att de Inte var i samma situation som du? Du skriver att du ville prata med någon i din egen ålder, men blir sedan sur när de andra förstagångsmammorna tydligen också vill prata med folk i sin egen ålder och därför främst vänder sig till varandra.

    Du har själv fördomar mot äldre mammor och skriver otrevligt att det inte konstigt att "en del har svårt att skaffa barn" när de är så gamla (menar du att de får skylla sig själv?! Vet du att deras problem beror på ålder?), men är sur över deras fördomar mot yngre mammor eftersom du tror att de tänker att du är ung och oerfaren, trots att ingen sagt så till dig efter vad jag förstår. Det är återigen dina fördomar mot äldre mammor att de skulle tänka så.

    Du verkar med andra ord vara en trevlig typ.


    Skriver att jag inte tycker något ont om det, man får va äldre och bli gravid. Men jag förstår att vissa kan ha svårt att få barn om man börjar efter man är 30, men såklart finns det för och nackdelar med alla åldrar. Men vetenskapligt bevisat börjar fertiliteten sjunka redan efter 23, så därför förstår jag att man får svårare och svårare att bli gravid. Endast det jag menar.

    Och jo visst har jag blivit dömd av andra för att va ung och gravid, är väl det som gjort mig lite trött och bitter som det låter i inlägget.

    Tyckte bara det var lite tråkigt att mammorna i mammagruppen skulle kolla snett för man kände sig mest utfryst, i o med att jag var den enda som blev detta och alla var tio år äldre, så kändes det väldigt utpekande mot mig.
  • Anonym (?)
    annabellelee skrev 2020-01-23 00:42:59 följande:

    Du gör som du vill, men du kan ju inte själv först fördöma mammor över 30, och sedan bli arg över att du tror att de fördömer dig.

    Du skriver att du ville träffa någon i samma situation som du "men alla var ju över 30" - innebär det att de Inte var i samma situation som du? Du skriver att du ville prata med någon i din egen ålder, men blir sedan sur när de andra förstagångsmammorna tydligen också vill prata med folk i sin egen ålder och därför främst vänder sig till varandra.

    Du har själv fördomar mot äldre mammor och skriver otrevligt att det inte konstigt att "en del har svårt att skaffa barn" när de är så gamla (menar du att de får skylla sig själv?! Vet du att deras problem beror på ålder?), men är sur över deras fördomar mot yngre mammor eftersom du tror att de tänker att du är ung och oerfaren, trots att ingen sagt så till dig efter vad jag förstår. Det är återigen dina fördomar mot äldre mammor att de skulle tänka så.

    Du verkar med andra ord vara en trevlig typ.


    Skriver att jag inte tycker något ont om det, man får va äldre och bli gravid. Men jag förstår att vissa kan ha svårt att få barn om man börjar efter man är 30, men såklart finns det för och nackdelar med alla åldrar. Men vetenskapligt bevisat börjar fertiliteten sjunka redan efter 23, så därför förstår jag att man får svårare och svårare att bli gravid. Endast det jag menar.

    Och jo visst har jag blivit dömd av andra för att va ung och gravid, är väl det som gjort mig lite trött och bitter som det låter i inlägget.

    Tyckte bara det var lite tråkigt att mammorna i mammagruppen skulle kolla snett för man kände sig mest utfryst, i o med att jag var den enda som blev detta och alla var tio år äldre, så kändes det väldigt utpekande mot mig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Helene) skrev 2020-01-23 00:24:16 följande:

    Tycker väl inte så mycket, det är ju ditt val. Känner några som fått barn innan 20 och det har gått bara bra för dem. Det blir ju vad man gör det till.

    Dock tycker jag att det är synd att ta ett sånt stort steg så tidigt när man knappt har hunnit bli vuxen själv. Även om du ändå kommer kunna göra många saker som barnlösa i din ålder gör, finns det även mycket som du kommer behöva välja bort. Och jag menar inte bara att festa och supa skallen av sig.


    Vad behöver jag välja bort? Låter som livet slutar för man skaffar barn
  • annabellelee
    Anonym (?) skrev 2020-01-23 00:54:13 följande:

    Skriver att jag inte tycker något ont om det, man får va äldre och bli gravid. Men jag förstår att vissa kan ha svårt att få barn om man börjar efter man är 30, men såklart finns det för och nackdelar med alla åldrar. Men vetenskapligt bevisat börjar fertiliteten sjunka redan efter 23, så därför förstår jag att man får svårare och svårare att bli gravid. Endast det jag menar.

    Och jo visst har jag blivit dömd av andra för att va ung och gravid, är väl det som gjort mig lite trött och bitter som det låter i inlägget.

    Tyckte bara det var lite tråkigt att mammorna i mammagruppen skulle kolla snett för man kände sig mest utfryst, i o med att jag var den enda som blev detta och alla var tio år äldre, så kändes det väldigt utpekande mot mig.


    Men då menar du ju ändå att du som skaffar barn när du är under 23 år är lite smartare än de äldre mammorna, som väntar, (trots att de kanske inte valt att vänta utan det blivit så pga att de inte hittat rätt man osv.) Dvs du gör samma sak som du anklagar dem för. Du tycker de valt fel ålder att skaffa barn, precis som de (kanske) tycker att du valt fel ålder.

    Och du skriver själv att du hade velat prata med mammor i din egen ålder, men tycker det är fel av mammorna i mammagruppen som mest verkade vilja prata med dem i sin egen ålder. De var kanske inte medvetet elaka, utan tänkte bara precis som du.

    Min poäng är att du kanske inte kan bli sur på andra mammor som är fördomsfulla, eftersom du beter dig likadant själv.
  • Anonym (H)

    Du är 20, inte 16. Så jag tänker inte så mycket på det. Det enda jag kanske tänker på är att JAG inte var redo för barn då. Idag är jag 29 år och väntar mitt första barn. JAG är glad att jag väntade då det inte var rätt tillfälle förut. Vad du gör med ditt liv skiter jag i.

  • Anonym (Nina)

    Jag tycker inget alls.

    Jag själv var 21 år när jag var gravid med mitt första barn. Det var 2001, alltså 19 år sedan (jäklar vad tiden går!)

    Var också med i en föräldragrupp, och alla var runt 30 år. Det var ingen som pratade med mig, och jag kände mig verkligen helt malplacerad.

    Genomsnittet för första barnet är 29,4 år för kvinnor år 2018, så det är inget konstigt att de i gruppen är i 30-årsåldern.

  • Anonym (asa)
    Anonym (?) skrev 2020-01-22 23:08:29 följande:

    Ja, 20 år och gravid, vad tycker ni om det?

    Det känns som det förr var väldigt vanligt och även vanligt att man fick barn som ännu yngre, vilket gjorde att det inte var något konstigt med det. Medan man idag istället verkar bli ansedd som ?så ung och oerfaren? ungefär.

    Jag är 20 år, och var med i en mammagrupp med enbart förstagångsmammor. Jag tänkte att det skulle va kul o träffa någon i samma ålder kanske som sitter i samma situation, men alla var över 30 år?! Är man verkligen så gammal nu för tiden när man skaffar sitt första barn? Inte konstigt att en del får så svårt att skaffa barn tänker jag, eftersom den biologiska klockan inte riktigt stämmer med att skaffa första barnet i den åldern. Men jag tycker inte det är något fel, att man tänker på ekonomi och livssituation är bra. Kände mig väldigt uttittad av dessa mammor i gruppen, och de vände sig bara till varandra och samtalade, och sa inte ett ord till mig som är ?ung och gravid?.

    Vill inte att någon ska förolämpas i denna tråd, men vill höra lite tankar som kommer om att man skaffar barn runt 20 års åldern?


    Mest när jag ser sånt här från kvinnor i 20års-åldern undrar jag om de själva tycker de är för unga. Är man 20 så är man ute i vuxenlivet så varför skulle jag ha några åsikter om dig? Eller ja, möjligtvis att jag undrar lite om du är mogen nog eftersom du själv verkar se dig som väldigt ung och knappt vuxen.
  • sextiotalist

    Tycker ingenting om din ålder, men tycker din attityd är trist

    Dessutom har du fel i mycket.

    Enligt SCB som gjort en sammanställning om när kvinnor fick barn så har kvinnor i snitt skaffat sitt första barn kring 27-28 fram till slutet av 1800-talet.

    Snittåldern var som lägst i mitten av 1970-talet, då den var kring 25.

    Utöver detta så är det först efter 35 fertiliteten börjar sjunka.

    Enligt en dansk, några år gammal undersökning (över 2000 deltagare) så peakar kvinnan kring 30.

    Och som någon påpekar, snittåldern kring första barnet är kring 29 och de allra flesta får de barn de önskar utan hjälp av vården (och kvinnor kan bli naturligt gravida tills de är över 40).

    Sedan är det självklart individuellt

Svar på tråden 20 år och gravid, vad tycker ni?