Bärsele har varit ovärdeligt här då bebis i början vägrade vagnen, men alla barn är olika så det är långtifrån säkert att detsamma gäller för er. En del barn verkar istället hata att vara instängda i en sele.
I klädväg har pyjamasar och omlottbodys varit bäst. Bodys som dras över huvudet har vi knappt använt förrän bebis blev stabilare i nacken. Köpte mest barnkläder begagnat, vilket har varit bra. Man har då mycket att välja på utan att ha betalat så dyrt. Det gör då inget när man upptäcker att vissa märken/modeller sitter jättedåligt på just ditt barn, medan andra märken sitter perfekt. Vilka märken som passat bra har dock förändrats i olika perioder och klädstorlekar. Vi har gillat pyjamasar/byxor med inbyggda fötter för sockor åkte bara av. Men jag vet andra som säger tvärt om för de upplevde att de inbyggda fötterna var för små för deras barn. Ett fåtal (typ 2-3 par) bra sockor som sitter kvar är bättre än att ha många billiga som åker av direkt. Blir ju inte smutsigt på ett barn som knappt rör sig. Vi upplever polarn och pyrets sockor som bra nu när vi har övergått mer till kläder utan inbyggd fot.
Till mig själv: Amningskläder, Imse Vimse?s tvättbara amningsinlägg ?stay dry? (engångsinlägg upplevde jag som obekväma. De knölade sig och klibbade fast i brösten), mjölkuppsamlingskupor (har man mycket mjölk räcker inte tyginläggen. Vid amningstillfällena kompletterar jag med en mjölkuppsamlingskupa på bröstet som inte ammas då även detta bröst läcker mycket när utdrivningsreflexen aktiveras. Långtifrån alla behöver detta, men det är bra att veta att sånt finns om du skulle behöva).
Såg att någon hade skrivit med kräm för ömma bröstvårtor, men både tuben som jag köpte och varuproverna som kom i gratis babyboxar har förblivit oöppnade här. Beror helt på om ditt barn har ett bra tag runt bröstet eller inte. Gör det ont tar bebisen troligen ett för litet grepp och det är bättre att lossa barnet och börja om tills den har ett grepp som inte gör ont.
Även rumpkrämen för bebis som samma person nämnde är oöppnad, så vi kanske har haft tur. Även sådan finns med som varuprov i många gratis babyboxar. Det kan räcka till en början så kan du ju köpa mer sen om det visar sig att det är ett problem.