• Ela90

Bästa köpet till eran bebis ?

Jag är gravid för första gången och föder i juli, och har börjat skriva mig en lista på allt som behövs köpas till bebis och till mig när jag är nybliven mamma.

Så ge mig era bästa tips på vad man MÅSTE ha till bebis första månaderna och som mamma på förlossningen/första månaderna?

Tack!!! <3

• Svar på tråden Bästa köpet till eran bebis ?
  • Fjäril kär

Amningsinlägg och bröstvårtskräm till dig.

Rumpsalva till bebis. Barnvagn

Mer behövdes inte de första två månaderna då vi samsov på nätterna.

• Erica94

Babynest har jag älskat, bekvämt att ha i överallt och mysigt för bebisen.

Babysitter och gåstol när det är ålder för det!

• MrsJenka

För oss har trikåsjalen varit det nödvändigaste den allra första tiden.

Vi har även haft stor snvändning av babygunga.

• Sommarskuggan

Trikåsjal, blöjor och kläder var i princip det enda som våran använde första månaderna. Skötbord, spjälsäng och barnvagn var onödiga. Fast barnvagnen används nu när barnet är stort nog att förstå och prata lite =).

• EttLitetSmultron

Bärsele har varit ovärdeligt här då bebis i början vägrade vagnen, men alla barn är olika så det är långtifrån säkert att detsamma gäller för er. En del barn verkar istället hata att vara instängda i en sele.

I klädväg har pyjamasar och omlottbodys varit bäst. Bodys som dras över huvudet har vi knappt använt förrän bebis blev stabilare i nacken. Köpte mest barnkläder begagnat, vilket har varit bra. Man har då mycket att välja på utan att ha betalat så dyrt. Det gör då inget när man upptäcker att vissa märken/modeller sitter jättedåligt på just ditt barn, medan andra märken sitter perfekt. Vilka märken som passat bra har dock förändrats i olika perioder och klädstorlekar. Vi har gillat pyjamasar/byxor med inbyggda fötter för sockor åkte bara av. Men jag vet andra som säger tvärt om för de upplevde att de inbyggda fötterna var för små för deras barn. Ett fåtal (typ 2-3 par) bra sockor som sitter kvar är bättre än att ha många billiga som åker av direkt. Blir ju inte smutsigt på ett barn som knappt rör sig. Vi upplever polarn och pyrets sockor som bra nu när vi har övergått mer till kläder utan inbyggd fot.

Till mig själv: Amningskläder, Imse Vimse?s tvättbara amningsinlägg ?stay dry? (engångsinlägg upplevde jag som obekväma. De knölade sig och klibbade fast i brösten), mjölkuppsamlingskupor (har man mycket mjölk räcker inte tyginläggen. Vid amningstillfällena kompletterar jag med en mjölkuppsamlingskupa på bröstet som inte ammas då även detta bröst läcker mycket när utdrivningsreflexen aktiveras. Långtifrån alla behöver detta, men det är bra att veta att sånt finns om du skulle behöva).

Såg att någon hade skrivit med kräm för ömma bröstvårtor, men både tuben som jag köpte och varuproverna som kom i gratis babyboxar har förblivit oöppnade här. Beror helt på om ditt barn har ett bra tag runt bröstet eller inte. Gör det ont tar bebisen troligen ett för litet grepp och det är bättre att lossa barnet och börja om tills den har ett grepp som inte gör ont.

Även rumpkrämen för bebis som samma person nämnde är oöppnad, så vi kanske har haft tur. Även sådan finns med som varuprov i många gratis babyboxar. Det kan räcka till en början så kan du ju köpa mer sen om det visar sig att det är ett problem.

• Orkide

Bärsjal till de första månaderna har varit guld då iaf mina tre har varit påklistrade på mig den första tiden. Med bärsjal har jag kunnat äta, dricka och gå på toa med nöjd bebis

• Litorina

Bärsjal/ergonomisk sele var nödvändigt till det ena barnet.

En extremt mjuk bh, sån som bröstopererade har och köps på apotek, och amningsinlägg. När mjölken rinner till kan man få JÄTTEont i brösten och de kan bli gigantiska.

Massor med trasor behövde vi, för vi har haft kräkbebisar. Den ena hade alltid haklapp (dregglis räckte inte) för att vi inte skulle behöva byta kläderna hela tiden.

Skötbord om någon har dålig rygg eller du har ont av tex foglossning eller snitt.

Stora bindor i rejäla trosor.

Dusch eller kanna vid toastolen för att förenkla toabesök om du blir sydd (det svider mindre när man kissar om man duschar samtidigt och det är lättare att rengöra efter toabesök med vatten, toapapper är inte så lockande om man blivit mycket sydd, då är dusch och sen torka med tex bomullsflanell eller mjuk frotté skönare och vatten behövs också för sårvården). När jag inte blev så mycket sydd behövdes däremot inget sånt.

Färdiglagad mat i frysen för några dagar är så gött att ha första dagarna efter förlossningen.

En bekväm och mysig plats att mata barnet på. Lite olika sorters kuddar för att stödja armar och bebis så att man sitter skönt. Och bra TV-program i nära anslutning till matningsplatsen. :)

• Anna545

Babysittern hade vi jättemycket användning för de första månaderna. Det är nog en av mina favoriter. Hade en babysitter man kunde fälla ner till liggläge som var bra den första tiden. Bebis älskade den och jag med

• Ela90

Tack för alla grymma tips!!

En fråga: behöver man både bärsjal och bärsele ? Hur länge kan bebis vara i bärsjal tills man behöver något mer stabilare som bärsele ? När bytte ni från bärsjal till bärsele eller kan man använda bärsele direkt ?

• Orkide
    Ela90 skrev 2020-01-23 09:30:05 följande:

Tack för alla grymma tips!!

En fråga: behöver man både bärsjal och bärsele ? Hur länge kan bebis vara i bärsjal tills man behöver något mer stabilare som bärsele ? När bytte ni från bärsjal till bärsele eller kan man använda bärsele direkt ?

Bärsjal kan du ha kanske de första månaderna. Bärsjal kan användas upp till ca 1 år beroende på hur stor barnet är. Bärsjal är mjukare och bekvämare och barnet är väldigt inlindat. Kan du låna en bärsjal av någon eller hitta en billig så skulle jag göra det och köpa en bärsele till senare bruk.
Svar på tråden Bästa köpet till eran bebis ?