Anonym (Hur) skrev 2020-01-23 10:15:00 följande:
Jaha, så man kan alltså använda ica-kortet överallt? Visste inte det!
Skulle nog föredra att pengarna dras direkt så man har bättre koll på hur mycket matpengar som finns kvar i slutet av månaden.
Skulle vara bra om det fanns nåt kort som var billigare än 39 kr i månaden eller rentav kostnadsfritt? Annars lät Icas variant smidigt.
Kan man bara byta till samma bank, ha överföring varje månad och två kort till det? Vad kan sånt kosta?
Vi flyttar till ett dyrt boende och behöver få koll på våra utgifter, därav att jag försöker hitta billigaste lösningen!
Ica-kortet är väl ett MasterCard, därmed kan du använda det överallt, även på nätet.
Min fd sambo och jag hade ett varsitt Ica-kort, vi hade en stående överföring varje månad från en annan bank och blev matpengarna slut, förde vi över mer.
Detta var för 15 år sen men tror inte att det ändrats. Sen hade vi varsitt bankkort kopplat till lönekontot för enskilt bruk.
Rent praktiskt var det supersmidigt. Sen fungerade det inte i vår relation. Mitt ex köpte saker som inte skulle ingå i det vi kommit överens som vad pengarna skulle gå till. Så jag gav upp gemensamt konto med två kort.