• Thu 23 Jan 2020 12:28
    278 visningar
    1 svar
    1
    278

    Varför sover inte vår 2-åring?

    Hej!

    Jag känner mig så uppgiven. Jag är trött och orolig för min dotters skull. 
    Jag hittade några gamla trådar om 2-åringar som inte sover men inget på senare tid. Blir det inte bättre snart? Är det en fas eller är det något annat?
    Snälla, om det är någon som känner igen sig... skriv en liten rad för att lugna oss.  

    Vår dotter fyller snart 2 år. Hon har aldrig varit någon "hejar-sovare" så det är nu snart två år med dålig sömn för oss alla. Hon har alltid varit en orolig sovare. Vänder och vrider på sig mycket. 

    För ett tag sedan bytte vi ut spjälsängen mot en växa säng då hon började klättra ur spjälsängen och vi var rädda att hon skulle göra sig illa. 
    Vi sitter med henne varje kväll tills hon somnar - sedan börjar cirkuset. 

    Vi lägger henne 19:30 läggningarna kan ta allt från 30 min till 2 timmar. 
    Hon sover aldrig mer än 2 timmar i sträck. Hon kan antingen vakna lugnt och komma ut till oss eller så vaknar hon gnällandes/skrikandes. Vaknar hon lugnt brukar vi kunna gå tillbaka med henne till sin säng och sitta med henne tills hon somnar igen.

    Om hon vaknar skrikandes/gnällandes får vi knappt röra i henne, då hjälper nästan ingenting. Jag får ABSOLUT inte lägga mig bredvid henne då är det "nej, nej, nej, nej!" och gapskrik och gråt eller "det är MIN!" och gapskrik och gråt. Jag får knappt sitta på sängen. Ibland skriker hon efter vatten och när vi ger henne flaskan så tar hon inte den. Eller så tar hon den och säger "min!".

    Runt 01:00 tiden kommer hon in till vårt sovrum, då brukar vi plocka upp henne och ha henne mellan oss, då kan det bli samma här.
    Hon vrider och vänder på sig, börjar gnälla och skrika om t ex någon vänder sig åt "fel" håll i sängen. Hon vill gärna ha fötterna högt, böjda över pappas rygg. 

    Ibland hoppar hon ner ur sängen och börjar dra i mig och gråta. Då vill hon gå till sin egen säng. När vi kommer dit sitter hon bara upp i sängen och gråter eller skriker. Så här håller det på tills klockan 05:00 ungefär tills vi alla somnar helt utmattade i vår säng och vi får väcka henne kl 07:00 när det är dags att gå upp. 

    Saken är den att jag vet att hon vill sova och jag vet att hon försöker men det är något som hindrar henne? Vi blir så frustrerade för vi vill så gärna hjälpa henne men vi vet inte vad det är?

    Hon snarkar (men inte alltid), vilket vi genom en läkarvän i ett annat land fått utrett med röntgen till att hon har "vegetationer" (typ polyper men ändå inte) bakom näsan som vi nu ska få kollat här i Sverige, men väntetiden är ju vad den är i detta land.....Någons barn som haft detta och kan relatera?

    Sedan börjar jag tänka på om det kan vara någon allergi?

  • Svar på tråden Varför sover inte vår 2-åring?
  • Thu 23 Jan 2020 17:33
    #1

    Tycker ni borde göra en ordentlig medicinsk utredning. Kolla andningen, allergier, reflux osv.

Svar på tråden Varför sover inte vår 2-åring?