• Litenmenhård

Dessa jävla el-sparkcyklar!

Jag blir tokig på dessa el-sparkcyklar. De har inte på vägarna att göra! De är ju totalt livsfarliga!

Vad anser ni om det?

• Svar på tråden Dessa jävla el-sparkcyklar!
  • Litenmenhård
    Gena skrev 2020-01-28 09:59:57 följande:

Jag tycker att de kör för fort på ställen där en vanlig cykel skulle saktat ner, som vid korsningar eller där det är gångtrafikanter. De är väldigt obehagliga.

Det som stör mig mest är att de är så omiljövänliga. De som hyr ut dem hävdar att de ersätter bil, men det tror jag knappast. Dessutom är det nog mest de som faktiskt skulle må bra av att cykla eller promenera en bit som kör dem.

Men det värsta är att de elsparkcyklar som hyrs ut har en hållbarhet på bara någon månad eller två, sedan skrotas de. Förskräckligt för miljön. Tänk så många skrotade elsparkcyklar det måste bli, om man betänker hur många cyklar det finns i alla världens storstäder.

Jo, det har vi också pratat om. Jag tycker också de är miljöovänliga, hanteringen av de alltså.
  • Anonym (Ägare av elscooter)
    Litenmenhård skrev 2020-01-28 09:50:31 följande:
    Det är din åsikt. Jag ville bara få igång en debatt och det fick jag. Jag har pratat både om uthyrning och hur de beter sig på vägarna och vilka idioter det finns som kör de och jag tror att folk förstår när jag pratar om uthyrning att jag inte menar privatägda el-sparkcyklar. Visst hade jag väl kanske kunnat vara lite tydligare, men som sagt, att det är en debatt om det är det viktigaste, sen kanske jag inte har alla fakta helt klart för mig, det borde jag kanske ha, men har man alltid det?
    Vad är det som är min åsikt i inlägget?

Och tycker du att "vanliga" elcyklar också ska klassas som motorfordon?
  • Litenmenhård
    Anonym (Ägare av elscooter) skrev 2020-01-28 10:05:50 följande:
    Vad är det som är min åsikt i inlägget?

Och tycker du att "vanliga" elcyklar också ska klassas som motorfordon?
    Ja att jag borde vara mer tydlig med vad jag menar, bland annat. Elcyklar har väl en elmotor som hjälper till medan en el-sparkcykel har ett batteri i och för sig som gör att man kan köra 20 kilometer i timmen med den. Den hastigheten kommer man väl också upp i med en elcykel, men nej, jag anser inte att vanliga "elcyklar" ska klassas som motorfordon.
    Litenmenhård skrev 2020-01-28 10:23:36 följande:
    Ja att jag borde vara mer tydlig med vad jag menar, bland annat. Elcyklar har väl en elmotor som hjälper till medan en el-sparkcykel har ett batteri i och för sig som gör att man kan köra 20 kilometer i timmen med den. Den hastigheten kommer man väl också upp i med en elcykel, men nej, jag anser inte att vanliga "elcyklar" ska klassas som motorfordon.
    Så om man sätter sadel och trampor på en elsparkcykel så blir den OK enligt dig? Jag tycker det låter lite godtyckligt.

Elcyklar får för övrigt gå i 25 km/h, så de är "värre" än elsparkcyklar. Eller, för att vara extra tydlig - den batteridrivna motorn på en elcykel får driva cykeln upp till 25 km/h, men det är även på dessa möjligt att cykla fortare än så om man trampar. Den batterdrivna motorn i en elsparkcykel får bara driva upp till 20 km/h. I övrigt är det bara trampor och sadel som skiljer.
  • Litenmenhård
    Anonym (Ägare av elscooter) skrev 2020-01-28 12:01:51 följande:
    Så om man sätter sadel och trampor på en elsparkcykel så blir den OK enligt dig? Jag tycker det låter lite godtyckligt.

Elcyklar får för övrigt gå i 25 km/h, så de är "värre" än elsparkcyklar. Eller, för att vara extra tydlig - den batteridrivna motorn på en elcykel får driva cykeln upp till 25 km/h, men det är även på dessa möjligt att cykla fortare än så om man trampar. Den batterdrivna motorn i en elsparkcykel får bara driva upp till 20 km/h. I övrigt är det bara trampor och sadel som skiljer.
    Det jag ville ha sagt är att jag anser att elcyklar är säkrare än el-sparkcyklar. Jag tycker det i alla fall, generellt sett och sätter man trampor och sadel på en el-sparkcykel så blir den säkrare enligt mig, sen kan man tycka vad man vill om min retorik och hur jag resonerar.
    Litenmenhård skrev 2020-01-28 12:12:05 följande:
    Det jag ville ha sagt är att jag anser att elcyklar är säkrare än el-sparkcyklar. Jag tycker det i alla fall, generellt sett och sätter man trampor och sadel på en el-sparkcykel så blir den säkrare enligt mig, sen kan man tycka vad man vill om min retorik och hur jag resonerar.
    Du får så klart tycka vad du vill, det bekommer inte mig. Men du ville ju ha debatt?!

Min åsikt är i linje med lagstiftningen, dvs det är ok med elscooters och de ska betraktas som cyklar*. Det innebär också ett ansvar hos föraren - man får varken cykla eller åka elsparkcykel på trottoarer, det är inte ok att baras släppa dem var som helst utan de ska parkeras för att inte vara ivägen för synskadade etc. Lysen, reflexer, ringklocka... allt det som det redan är lag på för både cyklar och elsparkcyklar. Det är inte fordonen i sig som är problemet.

* Det fiins både elcyklar och elsparkcyklar att köpa idag som är för snabba och/eller har för starka motorer. Dessa får bara framföras på inhägnat område men det är många som fuskar så klart.
  • Litenmenhård
    Anonym (Ägare av elscooter) skrev 2020-01-28 13:48:22 följande:
    Du får så klart tycka vad du vill, det bekommer inte mig. Men du ville ju ha debatt?!

Min åsikt är i linje med lagstiftningen, dvs det är ok med elscooters och de ska betraktas som cyklar*. Det innebär också ett ansvar hos föraren - man får varken cykla eller åka elsparkcykel på trottoarer, det är inte ok att baras släppa dem var som helst utan de ska parkeras för att inte vara ivägen för synskadade etc. Lysen, reflexer, ringklocka... allt det som det redan är lag på för både cyklar och elsparkcyklar. Det är inte fordonen i sig som är problemet.

* Det fiins både elcyklar och elsparkcyklar att köpa idag som är för snabba och/eller har för starka motorer. Dessa får bara framföras på inhägnat område men det är många som fuskar så klart.
    Ja och nu har jag fått min debatt. Tack så mycket!Glad
  • Anonym (Ja)

Ja det är jävligt tråkigt att el-sparkcyklar finns, bara skit enligt mig.

• Litenmenhård

Vad man än tycker om de så är de nog här för att stanna.

• flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-01-28 05:29:45 följande:

Enda regeln som jag vet är att det är 18 års gräns, men det efterföljs inte. Jag håller med om vad du säger. De borde styra upp det bättre.

Ja, man ser alldeles för många barn köra omkring på elscootrar. Dom lyckas på nåt vis hyra såna men jag vet också ungar med egna scootrar. Inte bra alls. :/
  • flygrl
    Anonym (Ägare av elscooter) skrev 2020-01-28 13:48:22 följande:

Låter vettigt. Då gäller det bara se till så reglerna efterlevs. Det måste på nåt vis bli mer kännbart för dom som hyr och missköter elscootrar typ kastar ifrån sig dom vart som helst. Det ska kosta att bete sig så.
  • Anonym (Så trött på "nedskräpningen")

JÄVLA SKRÄP!!! ????
    BOKSTAVLIGEN! ????
    Stockholms innerstad med närförorter ser ut som man har splitterbombat med elcyklar. Förutom att det ser fult ut så ligger dom i vägen precis överallt.
    Och ja, fyllon har alltid slängt cyklar i vatten drag, i buskar och utför stup, skillnaden är att nu läcker dom en massa miljögifter. ????
    Pundarna gillar dom, dom trashar dom för att sno batterier och annat av värde.
    Hoppas det senare blir en förhärskande trend, så det blir för dyrt att driva den här skitverksamheten.
    Men innan dess har såklart MP fått igenom att det ska vara "skattefinansierat", så vi får dras med eländet. ????
    Vi andra som inte gillar dom får betala "ideologin". ????
    Så, ser för jävligt ut och sabbar vår natur.

• Anonym (Så trött på "nedskräpningen")
    Anonym (Så trött på "nedskräpningen") skrev 2020-01-29 04:24:34 följande:

JÄVLA SKRÄP!!! ????
    BOKSTAVLIGEN! ????
    Stockholms innerstad med närförorter ser ut som man har splitterbombat med elcyklar. Förutom att det ser fult ut så ligger dom i vägen precis överallt.
    Och ja, fyllon har alltid slängt cyklar i vatten drag, i buskar och utför stup, skillnaden är att nu läcker dom en massa miljögifter. ????
    Pundarna gillar dom, dom trashar dom för att sno batterier och annat av värde.
    Hoppas det senare blir en förhärskande trend, så det blir för dyrt att driva den här skitverksamheten.
    Men innan dess har såklart MP fått igenom att det ska vara "skattefinansierat", så vi får dras med eländet. ????
    Vi andra som inte gillar dom får betala "ideologin". ????
    Så, ser för jävligt ut och sabbar vår natur.

Alla frågetecken är förstås arga emojis som inte FL´s websida klarar av. :/ :(
  • Litenmenhård
    Anonym (Så trött på "nedskräpningen") skrev 2020-01-29 04:28:04 följande:
    Alla frågetecken är förstås arga emojis som inte FL´s websida klarar av. :/ :(
    Oj. Här hade vi en som var riktigt arg. Jag förstår din irritation och frustration. Vi har samma problem i Göteborg. Det är ingen vacker syn.
  • Litenmenhård

Jag skulle ha citerat det första inlägget den här personen skrev, men ni fattar säkert.

• Anonym (:)

Jag har en egen elspark och den underlättar mitt liv väldigt mycket så själva elsparken i sig är jag väldigt glad över. Dock kan jag trafikreglerna och sköter mig ;) 

Däremot förstår jag frustrationen över att hyrsparkarna ligger överallt. Ser förjävligt ut och dessutom kan det var svårt för synskadade etc att ta sig fram. Att folk inte kan köra dem är tråkigt men upplever vanliga cyklister som exakt lika nonchalanta och ivägen i trafiken.

• Litenmenhård
    Anonym (:) skrev 2020-01-29 10:40:14 följande:

Jag har en egen elspark och den underlättar mitt liv väldigt mycket så själva elsparken i sig är jag väldigt glad över. Dock kan jag trafikreglerna och sköter mig ;) 

Däremot förstår jag frustrationen över att hyrsparkarna ligger överallt. Ser förjävligt ut och dessutom kan det var svårt för synskadade etc att ta sig fram. Att folk inte kan köra dem är tråkigt men upplever vanliga cyklister som exakt lika nonchalanta och ivägen i trafiken.

De som har en privat el-sparkcykel tror jag generellt sett är bättre eller vad man ska säga på att framföra de. Problemet, tycker jag med hyrsparkcyklarna är att det känns som att företagen inte tar sitt ansvar till fullo. Jag kan ha fel, men det är så jag tycker.
Svar på tråden Dessa jävla el-sparkcyklar!