• Basta

    God man/förvaltare

    Min bror har 75 år gammal gått bort. Han var missbrukare och hade förvaltare. Jag har tidigare varit i dispyt med hans förvaltare, ansåg att han behövde pengar för att öka sin livskvalitet på olika sätt, både gällande hem, tänder och socialt liv. Jag fick ingen respons, inte heller av överförmyndare. Nu när han gått bort visar det sig att han hade 75 000 kr på banken. Jag är då minst sagt chockad eftersom jag gett honom saker ibland då jag ansåg att han levde på existensminimum. För några år sedan var han arg på sin förvaltare, tyckte att det försvann mycket pengar som han uttryckte det. Släktingar som inte hade kontakt med honom är säkert glada för det lilla arvet, jag däremot känner mig riktigt upprörd. Han hade inte ens en dagstidning. Hur ska jag gå vidare med det här, kan någon råda mig. 

  • Svar på tråden God man/förvaltare
  • Kjell2
    Basta skrev 2020-01-24 09:43:15 följande:

    Min bror har 75 år gammal gått bort. Han var missbrukare och hade förvaltare. Jag har tidigare varit i dispyt med hans förvaltare, ansåg att han behövde pengar för att öka sin livskvalitet på olika sätt, både gällande hem, tänder och socialt liv. Jag fick ingen respons, inte heller av överförmyndare. Nu när han gått bort visar det sig att han hade 75 000 kr på banken. Jag är då minst sagt chockad eftersom jag gett honom saker ibland då jag ansåg att han levde på existensminimum. För några år sedan var han arg på sin förvaltare, tyckte att det försvann mycket pengar som han uttryckte det. Släktingar som inte hade kontakt med honom är säkert glada för det lilla arvet, jag däremot känner mig riktigt upprörd. Han hade inte ens en dagstidning. Hur ska jag gå vidare med det här, kan någon råda mig. 


    Vad är det du vill gå vidare med och uppnå?
  • Basta
    Kjell2 skrev 2020-01-24 09:49:53 följande:
    Vad är det du vill gå vidare med och uppnå?
    Jag vill att min bror får upprättelse, ingen ska råka ut för det han gjorde. Förvaltare ska se till det bästa för sin klient.
  • Basta
    SweeneyTodd skrev 2020-01-24 09:56:15 följande:

    Länsstyrelsen granskar överförmyndarnämnden. Kanske skulle du kunna höra av dig till länsstyrelsen? 

    https://www.lansstyrelsen.se/


    Pratat med dem, de menar att jag kan kolla med överförmyndare igen. Vilket jag inte tror kommer leda till något. Min fråga är egentligen, hur skulle ni handlat om ni var i samma sits. Låtit det bero eller agerat?
  • Kjell2
    Basta skrev 2020-01-24 11:41:48 följande:
    Pratat med dem, de menar att jag kan kolla med överförmyndare igen. Vilket jag inte tror kommer leda till något. Min fråga är egentligen, hur skulle ni handlat om ni var i samma sits. Låtit det bero eller agerat?
    Beror på vad jag vill uppnå
    Bestraffa förvaltaren för att han eller hon har pytsat ut för lite pengar?
    Undersöka om pengar försvunnit?
  • Mortiscia80
    Basta skrev 2020-01-24 09:43:15 följande:

    Min bror har 75 år gammal gått bort. Han var missbrukare och hade förvaltare. Jag har tidigare varit i dispyt med hans förvaltare, ansåg att han behövde pengar för att öka sin livskvalitet på olika sätt, både gällande hem, tänder och socialt liv. Jag fick ingen respons, inte heller av överförmyndare. Nu när han gått bort visar det sig att han hade 75 000 kr på banken. Jag är då minst sagt chockad eftersom jag gett honom saker ibland då jag ansåg att han levde på existensminimum. För några år sedan var han arg på sin förvaltare, tyckte att det försvann mycket pengar som han uttryckte det. Släktingar som inte hade kontakt med honom är säkert glada för det lilla arvet, jag däremot känner mig riktigt upprörd. Han hade inte ens en dagstidning. Hur ska jag gå vidare med det här, kan någon råda mig. 


    1) Man får bara ha en viss summa på vanliga kontot, i den kommun där jag är förvaltare är gränsen 25 000 kr. Resten måste in på ett konto som är låst även för förvaltaren. Det är antagligen dit de "försvunna" pengarna gått, såvida du inte menar att förvaltaren förskingrat pengar för det måste isf polisanmälas.
    2) Om din bror inte hade några barn eller testamente är det du och ev andra syskon som ärver, inga andra släktingar.
    3) Vad gav dig intrycket att han levde på existensminimum? Jag har inte heller någon dagstidning men om din bror hade uttryckt en sådan önskan borde han ha haft en.
    4) Om inte ens överförmyndaren anser att du har någon grund har du svårt att ta det till högre ort eftersom det är dit man i första hand vänder sig med klagomål.
    5) Det kan finnas många orsaker till varför din bror levde som han gjorde och som du kanske inte visste om. T ex kanske det fanns medicinska skäl till att inte laga tänder men då kanske löständer hade varit aktuellt istället. Förvaltaren kanske har köpt in saker som din bror sedan sålt för att kunna missbruka och därmed inte fått nya. Socialt har förvaltaren ingen skyldighet att vara aktiv annat än att föreslå och uppmuntra, de behöver inte gå med i olika sociala sammanhang t ex. Man kan säga att en förvaltare ska se till att saker händer, men de ska inte vara "hands on" på det sättet, om du förstår hur jag menar. T ex ska de hyra in städfirma vid behov men de ska inte själva städa i hemmet.

    Har du några vidare frågor kan jag försöka besvara dem.
Svar på tråden God man/förvaltare