• Davvadavva

    Montera solceller själva?

    Hej. Någon här som monterat solceller själva på taket eller på sommarstugan?

    Vill gärna höra om fallgropar och vad som var lätt.

  • Svar på tråden Montera solceller själva?
  • jrockyracoon
    Giftskåneman skrev 2020-01-25 12:28:30 följande:

    Får du ens göra det själv? Fast installation kräver behörig elektriker.


    Det beror hur många solceller man monterar. Kommer inte ihåg var gränsen gick, men minns att jag läste att man fick montera det själv om det var högst ett visst antal Ampere totalt.

    Jag har monterat en 150 watts solcellsenhet på vårt tak. Jag tyckte det var drygt att hålla på med fäste under tegelpannorna så jag fäste den istället i vindbrädan med hjälp av några vinkeljärn. Bara att ta den på stegen och hiva upp den och borra fast. Det var hur enkelt som helst. 

    Men som sagt, om man ska montera mycket, blir det ett större regelverk kring det hela. 
  • Giftskåneman
    jrockyracoon skrev 2020-01-25 23:07:25 följande:

    Det beror hur många solceller man monterar. Kommer inte ihåg var gränsen gick, men minns att jag läste att man fick montera det själv om det var högst ett visst antal Ampere totalt.

    Jag har monterat en 150 watts solcellsenhet på vårt tak. Jag tyckte det var drygt att hålla på med fäste under tegelpannorna så jag fäste den istället i vindbrädan med hjälp av några vinkeljärn. Bara att ta den på stegen och hiva upp den och borra fast. Det var hur enkelt som helst. 

    Men som sagt, om man ska montera mycket, blir det ett större regelverk kring det hela. 


    Det handlar om volt, inte ampere.
  • Davvadavva

    Ah nu såg jag svaren.. missade innan :p

    Tack för svar!

    Jo jag hittade info sen om att man får montera själv men inte koppla el eftersom det är starkström det rör sig om.

    /

    David

  • Giftskåneman
    Davvadavva skrev 2020-01-26 06:39:47 följande:

    Ah nu såg jag svaren.. missade innan :p

    Tack för svar!

    Jo jag hittade info sen om att man får montera själv men inte koppla el eftersom det är starkström det rör sig om

    Mm, men innan du gör nåt, kontakta elekriker, de flesta vill göra allt själva för att vara säker på att det är korrekt gjort, inte alls säkert du kan göra halva jobbet själv och behörig gör resten, kontaka och hör vad de säger.

    /

    David


Svar på tråden Montera solceller själva?