• Anonym ($)

Hur får man pengar att växa?

Jag är väldigt dålig på detta med aktier, fonder och liknande. Men jag vill lära mig.

När lönen kommer på måndag, så insåg jag nu att jag kommer nå mitt första mål;

Jag kommer att kunna föra över så pass mycket pengar till mitt ena konto att jag då kommer nå upp till sexsiffrigt belopp!

Jag känner mig stolt, men vill även att dessa pengar ska växa.

Hur går man till väga? De växer ingenting på det konto jag har nu, då det är ett vanligt konto som jag kan ta av när som helst, om jag skulle vilja.

• Svar på tråden Hur får man pengar att växa?
  • Anonym (Aktiefond)

I ditt ställe skulle jag flytta över hälften eller drygt hälften av sparpengarna till en generell aktiefond/indexfond med låg avgift. T ex ett isk med Avanza Zero som fond. Om du har behov av en buffert på mer än 50 000:- skulle jag fördela sparandet på isk och ditt sparkonto, annars sätta in pengarna direkt på isk:n i fortsättningen.

Heja dig, vad coolt att du kommit upp i sexsiffrigt!

• Anonym (Avz)

Jag har fonder hos Avanza på ett ISK som jag månadssparar i. Men den större delen av mina sparpengar/buffert ligger på ett Collector Sparkonto hos Avanza och det är ränta på det kontot. Inte mycket, men det genererar några kronor varje månad av att bara ha pengarna liggandes på det kontot. Men bättre än 0kr! Och efter varje månad genererar det någon krona mer eftersom det nu är större belopp osv. Mer så om jag även sätter undan extra pengar när jag kan på det kontot. Ingen risk att förlora något heller som jag kan med aktier/fonder.

• Anonym (inflation)
    Anonym (Avz) skrev 2020-01-25 12:23:46 följande:
    Jag har fonder hos Avanza på ett ISK som jag månadssparar i. Men den större delen av mina sparpengar/buffert ligger på ett Collector Sparkonto hos Avanza och det är ränta på det kontot. Inte mycket, men det genererar några kronor varje månad av att bara ha pengarna liggandes på det kontot. Men bättre än 0kr! Och efter varje månad genererar det någon krona mer eftersom det nu är större belopp osv. Mer så om jag även sätter undan extra pengar när jag kan på det kontot. Ingen risk att förlora något heller som jag kan med aktier/fonder.
    Fast i praktiken blir ju dina pengar mindre värda när de ligger på sparkontot eftersom inflationen är högre än räntan. Sen är det absolut bra att ha pengar på sparkonto också, så att man inte måste sälja fonder eller aktier i en tillfällig dipp om man behöver pengarna.
  • Anonym ($)
    Anonym (Aktiefond) skrev 2020-01-25 10:04:26 följande:

I ditt ställe skulle jag flytta över hälften eller drygt hälften av sparpengarna till en generell aktiefond/indexfond med låg avgift. T ex ett isk med Avanza Zero som fond. Om du har behov av en buffert på mer än 50 000:- skulle jag fördela sparandet på isk och ditt sparkonto, annars sätta in pengarna direkt på isk:n i fortsättningen.

Heja dig, vad coolt att du kommit upp i sexsiffrigt!

Tack för dina tips!

Ja, jag känner mig lite stolt faktiskt att jag lyckats. 30 000 kr fick jag i en klumpsumma, retroaktiva pengar, men det andra har jag lyckats spara ihop själv på drygt 15 månader.
  • Anonym ($)

Där jag har pengarna nu får jag ingen ränta alls, tyvärr. Kan man ta ut pengar om man skulle behöva på sparkontot?
  • Anonym (S)

Skapa ett konto på avanza och starta ett ISK där du kan handla. Jag skulle börja med att handla för 1000-2000kr varje månad, vilket känns ?lagom? mycket för mig (du kanske känner mer eller mindre). Jag skulle börja satsa på indexfonder. Själv har jag Länsförsäkringar Global Indexnära, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära, Avanza Zero (ingen avgift!!!!), Spiltan aktiefond investmentbolag. Jag skulle satsa på fonder med låga avgifter (Max 0,35%).

• Anonym (53 om ihåg)

Kom ihåg att med ett ISK konto måste du betala skatt per år, skatten ökar per år om pengarna växer på kontot.

Med Aktie o fond konto betalar du bara skatt när du tar ut vinst. Så det kostar bara när du vill nyttja pengarna

Svar på tråden Hur får man pengar att växa?