• Anonym (Arg)

De vaccinerade utan medgivande!

Igår vaccinerades mitt barn i skolan, utan mitt medgivande och utan att informera. Är det skolinspektionen man vänder sig till för att anmäla såna här misstag?

• Svar på tråden De vaccinerade utan medgivande!
  • Anonym (Bra gjort)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-26 23:48:35 följande:

Det kan man tycka olika om. Det intressanta i nuläget, är att skolan ska följa den lag som gäller NU. De kan inte sätta sig över lagen. Jag tycker att det är otäckt att det finns människor som du. 

Jag tycker att det är otäckt att det finns människor som du som riskerar dina barns liv och andra barns liv som blir smittade av dina barn med dödliga sjukdomar som skulle undvikas med en helt vanlig snabb och enkel vaccination.

Förstår inte vad problemet är. Skolan väljer att göra det som är bäst för barnet framför vad föräldrarna vill. Föräldrarnas vilja spelar mindre roll här, huvudsaken är barnens liv och hälsa som ska gå före föräldrarnas vilja.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Bra gjort) skrev 2020-01-26 23:32:39 följande:

Bra gjort av skolan. Det borde införas obligatoriska vaccinationer pga att det finns så dumma föräldrar som inte vaccinerar sina barn mot dödliga sjukdomar.

Fast ts är ju inte emot utan hon har inte vanliga schemat på barnet i vaccinationskarusellen. Hennes barn är vaccinerat om än något senare. Därför ska denna spruta som gavs nu göras senare på barnet.

Tycker snarare att folk som inte läser ordentligt gör sig själva dumma.
  • GGN
    Anonym (Bra gjort) skrev 2020-01-26 23:32:39 följande:

Bra gjort av skolan. Det borde införas obligatoriska vaccinationer pga att det finns så dumma föräldrar som inte vaccinerar sina barn mot dödliga sjukdomar.

Läs TS inlägg.
  • Anonym (OoO)

de handlar väl inte över huvudtaget om barnet skall ha vaccinet eller ej utan att man gjort något över huvudet på föräldern utan information eller något. De e absolut inte oki och skall anmälas, är de så att skol syrran gjort så med alla barn skall legget bort. Barn kan ha allergier å inte ens får ta de på skolan utan måste göra de på vc å ta prick tester innan. Många vill med sätta emla på barnet innan just för rädslan.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-26 23:19:23 följande:
    Fast det du frågar om nu, är ju inte relevant. TS och/eller hennes man, måste ändå ge sitt medgivande till varje enskild vaccination. Skolsyster har gjort fel, oavsett allt annat. 
    Nej, det räcker med att lämna medgivande för vaccinationer en gång, det görs vanligen när barnet börjar på skolan, inte ens varje läsår. Om ts skrivit under en sådan är det mycket möjligt att sköterskan missat att just detta barn ska vaccineras senare.
  • Anonym (Yay!)
    Anonym (Arg) skrev 2020-01-25 14:46:43 följande:

Igår vaccinerades mitt barn i skolan, utan mitt medgivande och utan att informera. Är det skolinspektionen man vänder sig till för att anmäla såna här misstag?

Grattis till att ditt barn fått ett skydd så att hen slipper en svår sjukdom!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Yay!) skrev 2020-01-27 11:32:13 följande:
    Grattis till att ditt barn fått ett skydd så att hen slipper en svår sjukdom!
    Men ni som skriver sådant här, kan ju inte fatta vad det rör sig om. Det rör sig om maktmissbruk av vårdanställda, och det är oerhört allvarligt. Jag har en släkting som blev steriliserad under kejsarsnittet i början av 1970-talet. Läkaren tyckte att hon inte borde gå igenom fler graviditeter, och en sköterska fick hastigt gå ut och låta maken skriva på steriliserings-medgivandet, medan kvinnan alltså var i narkos. Hon tillfrågades inte! Skulle du säga "Grattis!" till henne också?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-27 11:32:12 följande:
    Nej, det räcker med att lämna medgivande för vaccinationer en gång, det görs vanligen när barnet börjar på skolan, inte ens varje läsår. Om ts skrivit under en sådan är det mycket möjligt att sköterskan missat att just detta barn ska vaccineras senare.
    När infördes detta, menar du? När mina barn gick i grundskolan, och det är inte så väldigt många år sedan, så fick vi hem en lapp inför varje enskilt vaccinationstillfälle, som skulle skrivas på och skickas tillbaka till skolan. 

Idag antar jag att detta görs på elektronisk väg, genom maillistan? De där lapparna var ett otyg, för de kom lätt bort. Och det kunde hända, att bara den ena föräldern fick se lappen, och bestämma om medgivande skulle ges eller ej. Den förälder som barnet var hos, den veckan då han eller hon fick hem lappen...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-27 11:40:54 följande:
    När infördes detta, menar du? När mina barn gick i grundskolan, och det är inte så väldigt många år sedan, så fick vi hem en lapp inför varje enskilt vaccinationstillfälle, som skulle skrivas på och skickas tillbaka till skolan. 

Idag antar jag att detta görs på elektronisk väg, genom maillistan? De där lapparna var ett otyg, för de kom lätt bort. Och det kunde hända, att bara den ena föräldern fick se lappen, och bestämma om medgivande skulle ges eller ej. Den förälder som barnet var hos, den veckan då han eller hon fick hem lappen...
    Skolor gör olika, det är inte frågan om något allmänt "införande". Vissa skickar ut inför varje tillfälle, andra gör det en gång i samband med skolstart, just för att lappar försvinner som du säger.

Man skickar knappast ut medgivande digitalt, jag tror inte det finns många skolor som sysslar med BankID för sådana saker. Information kan man ¨så klart skicka ut men viktiga papper behöver signatur. Det där med att ena förälderns medgivande räcker gäller fortfarande däremot.
Svar på tråden De vaccinerade utan medgivande!