• gickan87

    Hjälp tyda remissvar?

    Jag gjorde för drygt 2 veckor sedan MRT på grund av misstänkt diskbråck.


    Har läst remissvaret på 1177 men ännu inte haft kontakt med min läkare, ska ringa denne på måndag.


    Det som gör mig så orolig är bifyndet som gjordes av en tumör.


    Nån som kan hjälpa mig att tolka vad detta innebär?

    "Bedömning: Intradural tumor i L2-3 höjd som kraftigt dislocerar cauda och förtränger spinalkanalen. Förutom ependymom är någon form av nervskidetumör eller meningiom också fullt möjliga differentialdiagnoser. Även leptomeningeal metastasering och paragangliom kan ge denna bild. Diskdegeneration och diskbråck inom L4-S1-området med vänstersidig övervikt."

  • Svar på tråden Hjälp tyda remissvar?
  • gickan87
    Anonym (J) skrev 2020-02-03 22:09:43 följande:

    Jag hoppas det går snabbt. <3 


    Jag tycker det känns som att det kommer ta tid tyvärr. Hört att det är lång väntetid i Uppsala just nu :/
  • Anonym (.)

    Tror du blir prioriterad faktiskt.

    Du kan ringa dit också och fråga på ett ungefär hur lång väntetid och att du gärna tar en tid om någon avbokar. Du kan säga att du är orolig över detta.

  • Anonym (op)
    gickan87 skrev 2020-01-29 22:09:44 följande:

    Om du opererades, hur länge blev du sjukskriven?


    Jag är fortfarande sjukskriven, ett halvår senare, pga problem med mina nerver  som skadades och påverkar benen. Men det behöver inte alls bli samma för dig, ja, jag opererades, det gick snabbare än jag trodde. 

    Först fick jag brev att det skulle ta 9 månader att vänta på tid ens till röntgen, men det gick mycket snabbare, plötsligt hade jag allt, tid till operation och röntgen kom i stort sett samtidigt mycket tidigare än de sagt.

    Hoppas det löser sig för dig.
  • gickan87
    Anonym (op) skrev 2020-02-04 11:37:58 följande:

    Jag är fortfarande sjukskriven, ett halvår senare, pga problem med mina nerver  som skadades och påverkar benen. Men det behöver inte alls bli samma för dig, ja, jag opererades, det gick snabbare än jag trodde. 

    Först fick jag brev att det skulle ta 9 månader att vänta på tid ens till röntgen, men det gick mycket snabbare, plötsligt hade jag allt, tid till operation och röntgen kom i stort sett samtidigt mycket tidigare än de sagt.

    Hoppas det löser sig för dig.


    Fick du nervskadorna av operationen eller av tumören?

    Vilken typ av tumör hade du?
  • gickan87

    Fick precis samtal från neurokirurgmottagningen. Ska dit redan på tisdag. Så nervös nu, vad tror ni kommer hända?

  • gickan87

    Fick precis samtal från neurokirurgmottagningen. Ska dit redan på tisdag. Så nervös nu, vad tror ni kommer hända?

  • gickan87

    Fick precis samtal från neurokirurgmottagningen. Ska dit redan på tisdag. Så nervös nu, vad tror ni kommer hända?

  • gickan87

    Besöket avklarat.

    Operation i mars eller april.

    Man kommer ta bort lite av benen i ryggkotorna för att komma åt tumören.

    Sängliggande ett dygn för att kontrollera så inte ryggmärgsvätska läcker ut.

    Inneliggande en dryg vecka.

    Det positiva är att läkaren tror att tumören är godartad.

  • Anonym (J)
    gickan87 skrev 2020-02-18 18:35:01 följande:

    Besöket avklarat.

    Operation i mars eller april.

    Man kommer ta bort lite av benen i ryggkotorna för att komma åt tumören.

    Sängliggande ett dygn för att kontrollera så inte ryggmärgsvätska läcker ut.

    Inneliggande en dryg vecka.

    Det positiva är att läkaren tror att tumören är godartad.


    Vad härligt att misstanken är god åtminstone. :) 
  • gickan87

    Nu behöver jag eran hjälp igen med att tyda detta:


    "Planerar in operation med prioritet inom 6 veckor. Behöver neurofys intraoperativt och remiss görs klar för signering. Orbitanmäler och dikterar vårdplan."

    "Inom 6 veckor" Betyder det att jag blir kallad inom den tiden eller att operationen ska vara genomförd under dessa veckor?


    Vad betyder "orbitanmäler"?


    Många frågor men jag är nyfiken av mig Glad

  • Anonym (J)
    gickan87 skrev 2020-02-19 20:01:48 följande:

    Nu behöver jag eran hjälp igen med att tyda detta:


    "Planerar in operation med prioritet inom 6 veckor. Behöver neurofys intraoperativt och remiss görs klar för signering. Orbitanmäler och dikterar vårdplan."

    "Inom 6 veckor" Betyder det att jag blir kallad inom den tiden eller att operationen ska vara genomförd under dessa veckor?


    Vad betyder "orbitanmäler"?


    Många frågor men jag är nyfiken av mig Glad


    Orbit är ett IT-system bara. :) Detta innebär bara att läkaren initierar din individuella vårdplan inför operationen och din vårdtid, något som läkaren är skyldig till. :) 

    Gissar på att det innebär att du bör prioriteras att få ha genomgått op. inom 6 veckor. 
  • gickan87
    Anonym (J) skrev 2020-02-20 00:20:51 följande:

    Orbit är ett IT-system bara. :) Detta innebär bara att läkaren initierar din individuella vårdplan inför operationen och din vårdtid, något som läkaren är skyldig till. :) 

    Gissar på att det innebär att du bör prioriteras att få ha genomgått op. inom 6 veckor. 


    Tack för svar!

    Helst hade jag velat sitta på kirurgens axel och titta på vad han gör under operationen ????
  • gickan87

    Såg precis på 1177 att jag har en tid till dagvården på neurokirurgen den 15 april.

    Antar att det kommer bli inskrivning och förberedelse för operationen då?

    Sker operationen dagen efter tro?

  • Anonym (.)

    Du måste ringa dom. Du har all rätt att få vara med kring din vård. Skriv ner alla frågor du har och ställ dom till din personal.

  • gickan87
    Anonym (.) skrev 2020-03-05 23:20:41 följande:

    Du måste ringa dom. Du har all rätt att få vara med kring din vård. Skriv ner alla frågor du har och ställ dom till din personal.


    Jag antar att all information står i kallelsen som jag antagligen kommer få nästa vecka :)
  • gickan87

    4 veckor kvar innan operation. Misstänker att det kommer skjutas på framtiden nu i och med coronautbrottet?

    Samtidigt är jag orolig för att genomgå operationen i dessa tider då jag lever med personer i riskgruppen.

    Vet inte hur jag ska göra, bara hoppas på att det hinner lugna ner sig men tror tyvärr coronaläget kommer bli värre :(

  • gickan87

    Då var operationen genomförd och allt har gått bra.

    Svaret på tumören har kommit och det visade sig vara ett ependymom grad ll, vilket enligt WHO tillhör maligna tumörer :(

    Så nu är det väl bara till att vänta och se vad som kommer ske vid återbesöket.

Svar på tråden Hjälp tyda remissvar?