• Anonym1222467

Dålig Handstil

Hej!

Jag går andra året på gymnasiet på naturvetenskaps programmet och har haft ett problem sedan högstadiet att jag har en väldigt dålig handstil. Nu under veckan gjorde jag ett fysik prov där min lärare valde att dra av massa poäng på mitt prov för att hen hade svårt att tyda vad jag hade skrivit. Innan personer säger vad jag borde göra för att göra det mer tydligt så har jag testat det mesta. Oftast slutar det med att i början av ett prov fokuserar jag på att skriva "fint" men sedan vandrar tankarna och det kan bli svårt att tyda vad jag har skrivit. Det är inte alltid det blir ett sådant problem men det har hänt att jag får ta 10 minuter med min lärare och läsa av det jag har skrivit. Detta har inte gjort att jag känner för att förbättra min handstil för allt ordnar sig för det slösar fortfarande på min tid där jag hade kunnat plugga något annat istället. Vad borde jag då ens göra för jag inte skriva finare än vad jag gör och vill inte sabba som i detta fallet ett betyg på ett fysik prov för min  handstil är dålig trots kunskaperna och svaren är där för ett högre betyg. Borde jag ens försöka prata med någon om det med fysik provet eller inte?

• Svar på tråden Dålig Handstil
  • Anonym (Hmm)

Det kan ju tänkas att man tycker tycker det ingår i skolundervisningen att lära sig skriva läsligt. Och att du som nästan vuxen själv borde förstå fördelarna med att skriva läsligt.

Det är ju ett problem numer, ungar lär sig varken skriva eller läsa handstil vilket gör att de dels skriver som ett barn med pennan i fel hand, dels inte kan läsa en handskriven lapp med de tydligaste blockbokstäver.

Fråga dig själv: vill du vara handikappad på det här sättet? Om inte; börja skriva läsligt.

Givetvis är det omöjligt för din lärare att sätta betyg på de svar hen inte kan läsa. Ville hen att du skulle läsa upp svaren hade hen valt att ha ett muntligt prov.

• Anonym (Kludd)

På den tiden jag skrev fysikprov brukade jag först göra uppgiften på mitt eget kladdiga vis och sedan renskriva den. Att lösa uppgiften och att skriva läsligt blev då två olika moment som inte kom ivägen för varandra. Jag brukade även renskriva mina anteckningar från lektionerna. Det blev en övning i att skriva snyggt, samtidigt som det var ett sätt att repetera det jag skulle lära mig.

• hon mot strömmen

Träna på din handstil utanför skoltid, dvs hemma i lugn och ro. Hade än dålig handstil med långt upp i skolåldern, satt och skrev mycket hemma där jag fokuserade på att skriva fint istället för mycket.i dag har jag en bra handstil. Min handstil går mer åt den gamla stilen än den nya, texta kan jag definitivt inte! Skriver uteslutande skrivstil som ser mer elker mindre ut som förr i tiden.

• Hönshjärna
    hon mot strömmen skrev 2020-01-26 10:15:52 följande:

Träna på din handstil utanför skoltid, dvs hemma i lugn och ro. Hade än dålig handstil med långt upp i skolåldern, satt och skrev mycket hemma där jag fokuserade på att skriva fint istället för mycket.i dag har jag en bra handstil. Min handstil går mer åt den gamla stilen än den nya, texta kan jag definitivt inte! Skriver uteslutande skrivstil som ser mer elker mindre ut som förr i tiden.

Jag håller med, skriv med penna när du är hemma och öva på att det ska se fint ut.

Till exempel kan du börja skriva dagbok, men om du blir distraherad av att tänka på vad du ska skriva kan du skaffa en bok med poesi av ex Tranströmer, och skriva av den. Då blir du lite allmänbildad samtidigt :)
  • Anonym (Lärare)

Man måste inte skriva snyggt men det måste åtminstone vara läsligt! Om du nu vet med dig att du skriver på ett sätt som kan vara svårtolkat skulle du kanske satsa på versaler istället, det brukar vara lättare att läsa.

• Aniiee

Haha, min handstil, även om många säger att den är snygg, är helt hopplöst oläslig ibland till och med för mig. Säg till om du vill ha en bild.... Orsaken är att jag skriver så snabbt och så mycket så den har verkligen morphat till någon slags stenografi. I alla fall, det jag gör för att andra ska kunna läsa är i första hand att sakta ner, och om det behövs, skriver allt i små versaler. Då hänger bokstäverna inte ihop och så blir det genast läsligt.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym1222467

Ja jag har samma problem när jag skriver sakta blir det fullt läsligt men så fort jag snabbar på kan inte heller jag tyda problemet blir att jag tänker under början av ett prov men så klart kommer tankarna gå vidare och bara fokusera på provet och inte så mycket att skriva fint. Problemet blir som precis nu att jag inte blir bedömd utifrån mina förmågor i ett ämne utan bara pga av att min handstil är dålig

• Anonym (??)
    Anonym1222467 skrev 2020-01-26 21:01:35 följande:

Ja jag har samma problem när jag skriver sakta blir det fullt läsligt men så fort jag snabbar på kan inte heller jag tyda problemet blir att jag tänker under början av ett prov men så klart kommer tankarna gå vidare och bara fokusera på provet och inte så mycket att skriva fint. Problemet blir som precis nu att jag inte blir bedömd utifrån mina förmågor i ett ämne utan bara pga av att min handstil är dålig

Har ni ofta handskrivna prov? Jag arbetar på ett gymnasium och vi har också naturvetenskapsprogrammet men vi använder ofta ett program som heter exam.net så att eleverna kan göra prov på datorn. Visst händer det att man som lärare ibland vill att elever skriver på papper, men de flesta prov skrivs på datorn. 
  • Anonym1222467

Alla prov skriver vi på papper förutom när det kommer till sv/eng prov 

Svar på tråden Dålig Handstil