• Nicki28

    Slutat med p-piller men ingen mens

    Hej! Jag slutade med p-piller i slutet på december och fick min "piller mens. Började försöka bli gravid efter mensen. Har haft mensvärk (eller något liknande) i ungefär två veckor nu, men mensen har ännu inte kommit.
    Den skulle komma  i början på denna vecka men inte kommit än. Känns som den inte kommer att komma överhuvudtaget denna månad. Gjorde ett grav test någon dag efter jag skulle ha mens men det visade negativt. Kan jag vara gravid redan? Eller är det så att det tar tid för min riktiga mens att komma igång? Isåfall hur långtid kan det ta? Nån som har erfarenhet osv?
    Blir lite orolig.

  • Svar på tråden Slutat med p-piller men ingen mens
  • milor

    Hej!

    För mig tog det 89 dagar för den att komma, sen 92 dagar och sen 48 dagar. Först nu (9 månader senare) så är jag nere på kring 30 dagar. Man får tyvärr räkna med att det kan ta upp till 1 år för den att bli normal!

  • Nicki28

    Men åh nej vad jobbigt! :(


    milor skrev 2020-01-26 19:40:40 följande:

    Hej!

    För mig tog det 89 dagar för den att komma, sen 92 dagar och sen 48 dagar. Först nu (9 månader senare) så är jag nere på kring 30 dagar. Man får tyvärr räkna med att det kan ta upp till 1 år för den att bli normal!


  • Nemiia

    Det är högst individuellt hur lång tid det tar. För en del funkar det direkt och en del får vänta jättelänge. För mig tog det 44 dagar från pillerstopp till min riktiga mens kom igång sedan har cykeln legat på 27-28 dagar. Har alltid haft regelbunden cykel innan piller och hade ätit dessa i ca tre år. Nu är vi på försök 6 utan att det blivit bebis :(

  • milor
    Nicki28 skrev 2020-01-26 21:58:10 följande:

    Hade du oregelbunden mens innan p-piller då? :) Eller det kanske inte har nån betydelse?


    Nej jag hade exakt 28 dagars menscykler innan p-piller.
  • Sirest01

    För mig tog det ett år innan den kom. Men nu är den "borta" igen. En del går det fortare för och en del väldigt lång tid.

    Ett tips är att gå in och läsa vad Jenny Koos (Vulverine) har skrivit om att sluta med hormonstörande preventivmedel (p-piller) så kan du få mer insikt vad p-piller gör med din kropp.

  • amandakollb

    Jag har varit utan p-piller i snart fyra år, tog först två år innan jag fick första mensen och sedan i två år har jag haft väldigt oregelbunden och långa cyklar. Har försökt bli gravid sedan i somras men går inte alls

  • milor
    amandakollb skrev 2020-02-08 07:26:14 följande:

    Jag har varit utan p-piller i snart fyra år, tog först två år innan jag fick första mensen och sedan i två år har jag haft väldigt oregelbunden och långa cyklar. Har försökt bli gravid sedan i somras men går inte alls


    Har du kollat om du har pcos?
  • amandakollb
    milor skrev 2020-02-08 08:58:19 följande:

    Har du kollat om du har pcos?


    Har inte kollat detta nyligen men gjorde ultraljud för en annan sak för ca 2 år sedan då jag kommer ihåg att barnmorskan sa att jag hade jättemånga ägg som på ett pärlhalsband vilket tydligen tydde på pco. Med tanke på de och att jag haft så få ägglossningar så tänkte vi faktiskt söka hjälp nu i mars/april även om det inte gått riktigt ett år med aktivt försökande. Har du någon erfarenhet av pco?
  • Sasu

    Det tog mig 4 månader att få tillbaka mensen efter P-piller stop, ca. 2 år innan jag blev gravid, så det kan ta tid!

  • milor
    amandakollb skrev 2020-02-08 12:18:48 följande:
    Har inte kollat detta nyligen men gjorde ultraljud för en annan sak för ca 2 år sedan då jag kommer ihåg att barnmorskan sa att jag hade jättemånga ägg som på ett pärlhalsband vilket tydligen tydde på pco. Med tanke på de och att jag haft så få ägglossningar så tänkte vi faktiskt söka hjälp nu i mars/april även om det inte gått riktigt ett år med aktivt försökande. Har du någon erfarenhet av pco?
    Min syster har det och min barnmorska var också lite fundersam på om jag har det (men NC har bekräftat ägglossning 3 månader i rad nu så det verkar gå bra ändå).

    Flera äggblåsor på rad låter ju som att du har PCO. Har du andra symptom; hårväxt, finnar, övervikt osv? Min syster var normalviktig men med mycket hårväxt. De fick Letrozol (ÄL-stimulerande) i ett halvår men sen gick de vidare till IVF och föder om en månad. 

    Ni behöver inte ha försökt i 1 år om du har oregelbunden mens, då kan du söka nu.
  • amandakollb
    milor skrev 2020-02-10 13:27:08 följande:

    Min syster har det och min barnmorska var också lite fundersam på om jag har det (men NC har bekräftat ägglossning 3 månader i rad nu så det verkar gå bra ändå).

    Flera äggblåsor på rad låter ju som att du har PCO. Har du andra symptom; hårväxt, finnar, övervikt osv? Min syster var normalviktig men med mycket hårväxt. De fick Letrozol (ÄL-stimulerande) i ett halvår men sen gick de vidare till IVF och föder om en månad. 

    Ni behöver inte ha försökt i 1 år om du har oregelbunden mens, då kan du söka nu.


    Nja hårväxten är nog normal, dock får jag lätt finnar i samband med ÄL, men tänker att de kan va rätt normalt. Inte överviktig heller, snarare känner jag att jag kanske borde gå upp några kilo, är 168 cm och väger bara 50 kg så vet inte om det kan påverka?

    Vi pratade ihelgen och har bestämt att vi ska ringa och boka tid så snart som möjligt, känns väldigt skönt!

    Hur länge har ni försökt?
  • milor
    amandakollb skrev 2020-02-10 21:22:52 följande:

    Nja hårväxten är nog normal, dock får jag lätt finnar i samband med ÄL, men tänker att de kan va rätt normalt. Inte överviktig heller, snarare känner jag att jag kanske borde gå upp några kilo, är 168 cm och väger bara 50 kg så vet inte om det kan påverka?

    Vi pratade ihelgen och har bestämt att vi ska ringa och boka tid så snart som möjligt, känns väldigt skönt!

    Hur länge har ni försökt?


    Vet inte om du frågade TS nu eller mig, men om det var till mig så har vi inte försökt länge alls. Slutade med p-piller april 2019 men slutade skydda oss oktober 2019, började försöka aktivt sen i januari så vi är bara på andra aktiva försöket.
  • Lovart

    Jag fick min första ägglossning nu under helgen, jag slutade med minipiller i november 2019!! Det kan ta tid <3

Svar på tråden Slutat med p-piller men ingen mens