• milor

Slutat med p-piller men ingen mens

Hej!

För mig tog det 89 dagar för den att komma, sen 92 dagar och sen 48 dagar. Först nu (9 månader senare) så är jag nere på kring 30 dagar. Man får tyvärr räkna med att det kan ta upp till 1 år för den att bli normal!

• milor
    Nicki28 skrev 2020-01-26 21:58:10 följande:

Hade du oregelbunden mens innan p-piller då? :) Eller det kanske inte har nån betydelse?

Nej jag hade exakt 28 dagars menscykler innan p-piller.
  • milor
    amandakollb skrev 2020-02-08 07:26:14 följande:

Jag har varit utan p-piller i snart fyra år, tog först två år innan jag fick första mensen och sedan i två år har jag haft väldigt oregelbunden och långa cyklar. Har försökt bli gravid sedan i somras men går inte alls

Har du kollat om du har pcos?
  • milor
    amandakollb skrev 2020-02-08 12:18:48 följande:
    Har inte kollat detta nyligen men gjorde ultraljud för en annan sak för ca 2 år sedan då jag kommer ihåg att barnmorskan sa att jag hade jättemånga ägg som på ett pärlhalsband vilket tydligen tydde på pco. Med tanke på de och att jag haft så få ägglossningar så tänkte vi faktiskt söka hjälp nu i mars/april även om det inte gått riktigt ett år med aktivt försökande. Har du någon erfarenhet av pco?
    Min syster har det och min barnmorska var också lite fundersam på om jag har det (men NC har bekräftat ägglossning 3 månader i rad nu så det verkar gå bra ändå).

Flera äggblåsor på rad låter ju som att du har PCO. Har du andra symptom; hårväxt, finnar, övervikt osv? Min syster var normalviktig men med mycket hårväxt. De fick Letrozol (ÄL-stimulerande) i ett halvår men sen gick de vidare till IVF och föder om en månad. 

Ni behöver inte ha försökt i 1 år om du har oregelbunden mens, då kan du söka nu.
  • milor
    amandakollb skrev 2020-02-10 21:22:52 följande:

Nja hårväxten är nog normal, dock får jag lätt finnar i samband med ÄL, men tänker att de kan va rätt normalt. Inte överviktig heller, snarare känner jag att jag kanske borde gå upp några kilo, är 168 cm och väger bara 50 kg så vet inte om det kan påverka?

Vi pratade ihelgen och har bestämt att vi ska ringa och boka tid så snart som möjligt, känns väldigt skönt!

Hur länge har ni försökt?

Vet inte om du frågade TS nu eller mig, men om det var till mig så har vi inte försökt länge alls. Slutade med p-piller april 2019 men slutade skydda oss oktober 2019, började försöka aktivt sen i januari så vi är bara på andra aktiva försöket.
Svar på tråden Slutat med p-piller men ingen mens