• Marre22

    Någon som fått sitt barn pottränat genom en annan metod än ”blöjfri på 3 dagar”?

    Den teorin förespråkar att man gör allt på 3 dagar, sen är det klart. Inga blöjor mer.

    Någon som gjort någon mjukare variant med resultat?

    Tex sätter på pottan vid specifika tidpunkter för att få in kroppskontrollen men att barnet har blöja emellan?

    Eller är det bara denna ?rycka plåstret?metod som funkar?

  • Svar på tråden Någon som fått sitt barn pottränat genom en annan metod än ”blöjfri på 3 dagar”?
  • Daphodil

    Måste det gå på viss tid? Min dotter började sätta sig på pottan ibland, och då började vi låta henne gå utan blöja längre och längre stunder. Blev många blöta byxor men de blev färre med tiden. Till slut var hon blöjfri.

  • Ängamat

    Dottern blev blöjfri med den metoden, funkade superbra. Rekomenderar dock att man läser boken, för det innebär mer än att bara ta bort blöjan.

    Har vänner som gjort på andra sätt, och det har varit betydligt med krävande och omständligt (Och barnen är inte heller helt torra) .

  • Drottningen1970

    Skippa metoder. Erbjud toa el potta som alternativ. Låt barnet vara med på toa och sätt ord på vad du gör. Nu ska mamma bajsa på toaletten och låt barnet välja själv när det är redo. Belöna rikligt med glada rop och en liten dans så fort barnet visar intresse för potta/toa.

    Det kommer när det kommer, finns ingen anledning att låta barnet genomgå nåt slags elddop för att bli blöjfri.

  • Drottningen1970

    Skippa metoder. Erbjud toa el potta som alternativ. Låt barnet vara med på toa och sätt ord på vad du gör. Nu ska mamma bajsa på toaletten och låt barnet välja själv när det är redo. Belöna rikligt med glada rop och en liten dans så fort barnet visar intresse för potta/toa.

    Det kommer när det kommer, finns ingen anledning att låta barnet genomgå nåt slags elddop för att bli blöjfri.

  • Marre22

    Tack ni som svarat. Anledningen till att jag frågar är för att vi började med 3-dagars metoden, och hon blev rädd för pottan av någon anledning. Allt blev fel. Jag tappade sugen och vi lät det vara. Nu har det gått flera månader - och nu sätter förskolan henne på pottan, vi sätter henne där på mornar och kvällar och direkt när vi kommer från förskolan. Ibland kommer det - då blir hon stolt och får ett klistermärke, och ibland går det inte.

    Jag känner att det här kan vara ett sätt att få henne att känna kroppskontroll.

    Hon tycker det är jättekul och jag känner att det här är en lagom nivå just nu.

  • 170909

    Jag provade sk rutinpottning för det var det "alla" gjorde. Dvs jag tog av blöjan satte barnet på pottan regelbundet efter frukost, lunch osv. Tog på blöjan efter "toabesöket"
    Inget resultat alls, gav upp efter ett par månader då jag inte sett några som helst framsteg.
    Köpte blöjfri på tredagar boken, gjorde som de fast anpassat till mitt barn. Det fungerade för oss. 
    Jag rekommenderar ingen att köpa boken, utan låna den istället. Det är en bok fylld av upprepningar och utfyllnad, allt för att tjäna pengar.

    Det viktiga är att du hittar ett sätt som går framåt och som passar dig och ditt barn både mognads mässigt och tidsmässigt.

    Ber om ursäkt för om mitt svar kommer komma fler gånger i tråden. 

  • BuoBä
    Marre22 skrev 2020-01-26 20:10:39 följande:

    Tack ni som svarat. Anledningen till att jag frågar är för att vi började med 3-dagars metoden, och hon blev rädd för pottan av någon anledning. Allt blev fel. Jag tappade sugen och vi lät det vara. Nu har det gått flera månader - och nu sätter förskolan henne på pottan, vi sätter henne där på mornar och kvällar och direkt när vi kommer från förskolan. Ibland kommer det - då blir hon stolt och får ett klistermärke, och ibland går det inte.

    Jag känner att det här kan vara ett sätt att få henne att känna kroppskontroll.

    Hon tycker det är jättekul och jag känner att det här är en lagom nivå just nu.


    Det låter väl jättebra om det fungerar för er.

    Jag läste på om 3-dagarsmetoden och var jättepeppad, men min envisa unge vägrade att gå utan blöja så vi fick börja med att öva på det nästan hela semestern. När hon precis börjat säga till att hon behövde kissa började förskolan igen och där vägrade hon pottan så vi fick ta på blöjan igen. Vid jul bytte hon förskola och de hade en liten toa som tydligen var rolig så där var hon blöjfri från dag 1. Då var hon nästan 3 år.
  • BuoBä

    Det viktigaste tror jag är att barnet får prova och vänja sig vid potta eller toalett så att det inser att det finns ett alternativ till blöja. Hur man gör det och i vilken takt är upp till vad som passar familjen.

  • Fröken W

    Vi använde inte metoden blöjfri på tre dagar. Vid ca 8 månaders ålder började vi sätta henne på barnring på toaletten i samband med blöjbyten eftersom hon ofta kissade på skötbordet. När hon var runt året så började vi sätta henne på toaletten efter sovstunder, efter mat och vid blöjbyten. När hon var omkring 20 månader tog vi bort blöjorna dagtid (i samband med sommarsemestern) och visst hände det olyckor men inte alls ofta. När hon började förskola vid 22?månadersålder så var hon blöjfri. Vi har aldrig haft blöjor på förskolan.

    Så nej, man måste inte ha någon särskild metod men man behöver nog ha någon form av rutin. Jag var noga med att låta dottern sitta på toaletten en stund för då kom

    det oftast något. Vi gjorde toalettbesöken till något roligt/mysigt och läste böcker bl.a.

    Jag ville inte ha något belöningssystem för jag ville inte att hon skulle känna sig dålig om det inte kom något i toaletten och av samma anledning så uppmärksammade jag inte överdrivet mycket när hon kissade/bajsade utan sa bara med glad röst ?vad bra att det kom kiss?. Och kom det inget så sa jag det också ?vad bra att du satt på toaletten en stund även om det inte kom nåt den här gången?.

    Hoppas att du hittar något som funkar för er.

  • Anonym (Mamma)

    Följer tråden och hoppas hitta bra tips, det verkar finnas en del vettiga tankar här redan :) Jag undrar däremot, vad gör man med ett barn som tjuter och nästan får panik inför att sitta på pottan? Den står där jämt, han leker med den i badet (ikeas med lös skål) så han är inte rädd för den. Jag har aldrig tvingat honom, bara försökt fråga då och då om han vill sitta, det har funkat några gånger, andra bara gallskriker han som om jag försöker tvinga honom in i skärselden :s Han är dessutom så pass stor nu att han borde börja potta, tycker jag (2+ år). Det känns svårt att få till en rutin om han inte ens vill sitta... Eller ska man bara fortsätta? Jag hade velat få honom blöjfri till sommaren, helst.

  • Fröken W
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-28 10:50:45 följande:

    Följer tråden och hoppas hitta bra tips, det verkar finnas en del vettiga tankar här redan :) Jag undrar däremot, vad gör man med ett barn som tjuter och nästan får panik inför att sitta på pottan? Den står där jämt, han leker med den i badet (ikeas med lös skål) så han är inte rädd för den. Jag har aldrig tvingat honom, bara försökt fråga då och då om han vill sitta, det har funkat några gånger, andra bara gallskriker han som om jag försöker tvinga honom in i skärselden :s Han är dessutom så pass stor nu att han borde börja potta, tycker jag (2+ år). Det känns svårt att få till en rutin om han inte ens vill sitta... Eller ska man bara fortsätta? Jag hade velat få honom blöjfri till sommaren, helst.


    Kanske kan ni testa med en barnring till toaletten och locka med den? ?Du vill ju inte sitta på pottan har jag märkt. Du som är så stor vill kanske sitta på stora toaletten precis om mamma och pappa?? Har ni tur så nappar han på det. Så kan du kanske berätta ?När mamma är på toaletten så tycker hon om att läsa (även om du inte gör det), vi kan ta in några av dina böcker och lägga här inne i badrummet så kan vi läsa dem när du går på toaletten?. Eller om det finns något annat han gillar att leka med så kan ni ta med det och leka med.

    Lycka till!
  • Mammatankarmedpedagogerna

    Låt henne sitta på pottan när hon vill ingen press och till en början fast med kläderna på. Ta det stegvis, läs barnböcker om att börja gå på pottan. Uppmuntra och ta det i dottern takt. Vartefter hon börjar känna sig bekväm kan man föra in specifika tider. Vill tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Det kommer att komma upp inlägg om potträning inom nån vecka om du känner att du vill ha mera tips. Annars finns det ju massa annat man också kan läsa om på bloggen. Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!

  • Anonym (Wtf)

    Genom människans historia är jag övertygad om att man fått barnen blöjfria än med blöjfri på 3 dagar metoden så svaret är JA det finns massor av exempel. Och ingen metod i världen hjälper mot hur långt barnets fysiska utveckling nått. Barnen blir blöjfria förr eller senare, det garanterar jag. Det är en ren hysteri med att man ska få barnen blöjfria när de är 2 bara för att bästa väninnas barn är blöjfri.

Svar på tråden Någon som fått sitt barn pottränat genom en annan metod än ”blöjfri på 3 dagar”?