• SamuelG

    Vegetariskt kost, problem.

    Nu är det så att jag är köttätare och min sambo är vegitarian. Jag har gått med på att vi käkar vegetariskt hem. Men det finns några saker jag verkligen inte tycker om såsom tofu och brunabönor.

    Jag lagar 95% av maten här hemma då hon ej gillar laga mat och jag tycker det skulle bara vara omstädigt att göra 2 rätter.

    Men när hon lagar mat så gör hon alltid mat på sakar som jag har sagt ifrån att jag inte gillar. Hon blir förbannad pågrund av att jag inte käkar just dom grejorna som jag pillar bort.

    Jag känner att jag har ofrat att inte käka kött här hemma fast jag skulle vilja det och så gör hon så här mot mig? Är jag bara fjantig eller borde inte hon respektera det jag ej vill käka.

    Sitter ni i likande situation eller har ni tips på hur vi borde göra?

  • Svar på tråden Vegetariskt kost, problem.
  • Aniiee

    Enkelt. vegoprotein (tofu mmmmmmm) och animaliskt protein görs båda på sidan om som tillbehör till den vegetariska huvudrätten. Då behöver ni inte göra två olika rätter utan kan äta samma fast med olika protein.

    Gör det inte svårare än det är.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Tow2Mater

    Laga kött, hon kan pilla bort det om hon inte äter det.

    Hon beter sig orimligt, klart hon borde respektera det du inte äter om du gör det för henne.

  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-01-28 00:50:10 följande:
    Laga kött, hon kan pilla bort det om hon inte äter det.

    Hon beter sig orimligt, klart hon borde respektera det du inte äter om du gör det för henne.

    Det är inte vad en vegetarian är och peta bort köttet bara, kan vara för en del dock.
    Men för många är det ett principiellt beslut, och där accepteras inga animalier ÖVERHUVUDTAGET.


    Aniiee skrev 2020-01-27 21:06:24 följande:
    Enkelt. vegoprotein (tofu mmmmmmm) och animaliskt protein görs båda på sidan om som tillbehör till den vegetariska huvudrätten. Då behöver ni inte göra två olika rätter utan kan äta samma fast med olika protein.

    Gör det inte svårare än det är.

    En liten roliga sak och när man var trötter.


    Hade gjort nån kyckling liknande sak typ fajitas och mexiris(är oregano, lime, spiskummin, paprika, lök, vitlök och visserligen kycklingbuljong men först steker/friterar man det torra riset i olja(men går ersätta buljongen för vegetariskt om nu den frågan uppstår och om man önskar det )

    Och lade upp maten och börja äta, och satt hela tiden och fundera på att nått är fel, nått saknas.
    Då hade fånen(Jag) och hade glömt kycklingen.


    Men det är som du säger, det är ofta rätt enkelt och skilja det animaliska proteinet, och laga en god vegetarisk grund.(inte på allt givetvis, för det kan komma någon som tror man menar svart och vitt)

    Sen finns det otroligt mycket gott vegetariskt också, jag brukar faktiskt lyfta tomatsås med spagetti.
    Satans enkelt och satans gott.(parmesan är med här, så inte för alla vegetarianer.)


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (S)

    Ja det är rimligt att laga mat som båda gillar när man lagar mat till två. Har man en favoruträtt som den andre inte gillar kan man lösa det med annat lagat alternativ, rester från frysen eller liknande till den andre när man är sugen på den rätten.

    Sen finns det som flera sagt en hel del rätter där man kan ha kött som tillbehlr utan att det blir krångligt om du vill ha kött ibland. Så det behöver inte uteslutas helt heller, även om nininte vill laga en massa dubbelt.

  • Anonym (Lilly)

    Det är hon som beter sig orimligt, inte du.

    Du anpassar din matlagning efter henne och hon borde göra det desamma för dig.

    Är hon lika självcentrerad på andra områden eller är det bara när det gäller maten ?

Svar på tråden Vegetariskt kost, problem.