• Anonym (Gör om)

Jerringpriset är inte rättvist

Jerringpriset delas ut under idrottsgalan och tittarna får ringa och rösta.

Typ alltid uppmanar golfförbundet, ridförbundet plus orienteringsförbudet sina medlemmar och rösta på de som ev blivit nominerad till Jerringpriset.

Det blir typ därför långt ifrån alltid den som är mest populär som vinner utan de som har genomfört störst kampanj.

Dessutom blir det inte som det var tänkt ibörjan att den som ska vinna som utfört bäst idrottsprestation som vinner utan den som är ev mest populär hos folket.

Skulle tippa Tove vinner jerringspriset iår för att orienteringsförbudet brukar uppmana sina medlemmar att rösta på orienterare som är nominerade för Jerringpriset.

Jerringpriset borde göras om så man bara får rösta en gång per person och kanske en jury ska ha 50 procent makt.

Vad tycker ni om Jerringpriset?

• Svar på tråden Jerringpriset är inte rättvist
  • Anonym (Kalle kula)

Det är vad det är, ett popularitetspris. SVT vill skapa kontakt med sina tittare och göra en grej av idrottsgalan. Rättvist vette fan när t ex ridsport, med många utövare kan mobilisera många röster. Ett system där man bara kan rösta en gång blir kräver identifiering och blir dyrt. SVT är inte intresserade av att göra det rättvist. Att ställa prestationer mot varandra är skitsvårt och att bli nominerad är en framgång bara det.

SvD?s bragdguld utses av en jury. Det är en annan grej.

• Tecum

Instämmer, Jerringpriset är ett popularitetspris, inte ett prestationspris. Därför tämligen ointressant och mest en mediegrej.

• Anonym (Biobonus)

Hur ställer man olika prestationer mot varandra för att avgöra vilken som är ?bäst?? Det är klart att det är en popularitetstävling eftersom folk får ringa in och rösta på sin favorit.

Att kampanjer från de olika förbunden skulle avgöra vem som vinner tror jag inte på. Familjen är aktiv inom ridsport och jag har aldrig hört ett knyst om Jerringpriset varken på ridskolan, bland vänner, i tidningar eller i någon av de ridsport-relaterade Facebook-grupper jag är med i. Det borde jag ha gjort om det kampanjas så starkt som det påstås.

• Jemp
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-01-28 00:22:06 följande:

Hur ställer man olika prestationer mot varandra för att avgöra vilken som är ?bäst?? Det är klart att det är en popularitetstävling eftersom folk får ringa in och rösta på sin favorit.

Att kampanjer från de olika förbunden skulle avgöra vem som vinner tror jag inte på. Familjen är aktiv inom ridsport och jag har aldrig hört ett knyst om Jerringpriset varken på ridskolan, bland vänner, i tidningar eller i någon av de ridsport-relaterade Facebook-grupper jag är med i. Det borde jag ha gjort om det kampanjas så starkt som det påstås.

Inte? Det har jag sett många "kampanjer" om. Man vill lyfta fram och visa ridsportens popularitet eftersom den ständigt hamnar i skymundan.
  • Anonym (Kalle kula)
    Jemp skrev 2020-01-28 09:57:09 följande:

Inte? Det har jag sett många "kampanjer" om. Man vill lyfta fram och visa ridsportens popularitet eftersom den ständigt hamnar i skymundan.

Håller med. Såg flera kampanjinlägg/uppmaningar om just Peder Fredricsson när han var nominerad.

Golfsiterna likaså när Henrik Stensson var nominerad.

När Peder fick priset för andra gången kändes det som att han inte kommer bli nominerad igen i första taget.

Så här blir det när folket ska rösta och SVT gör sitt bästa för att göra en stor grej av alltihop.
  • MsFry

Generellt ointressant oavsett vem eller vilka som röstar och vilka som vinner. En klubb för inbördes beundran...

• Anonym (Biobonus)
    Jemp skrev 2020-01-28 09:57:09 följande:

Var hade ridsportförbundet sina kampanjer?

Vilka andra kampanjer har du stött på?

Jag är uppriktigt nyfiken.
  • Anonym (oviktigt)

Men det är väl som alla sådana där tv-program: idol, mello osv. Folk som ids, ringer och då blir resultatet därefter 

• Anonym (Kalle kula)
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-01-28 19:18:57 följande:

Golfförbundet var aktiva på sociala medier. Det är gratis och får snabbt spridning.

Nu kan inte förbunden göra allt. Men t ex tidningen Ridsport och siten Hippson var väldigt aktiva då Peder vann. Nu tror jag de flesta förbund gratiskampanjar på sociala medier. Effekten av det tror jag dock är svår att mäta.
  • Jemp
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-01-28 19:18:57 följande:

Facebook och hästrelaterade forum. Vet inte om ridsportförbundet stod bakom det (det har jag aldrig skrivit).
  • Bjoer
    Anonym (Gör om) skrev 2020-01-27 20:36:41 följande:

Det blir typ därför långt ifrån alltid den som är mest populär som vinner utan de som har genomfört störst kampanj.

Du menar typ som, riksdagsvalet? ;)
  • No Logo
    Jemp skrev 2020-01-29 10:00:04 följande:

Facebook och hästrelaterade forum. Vet inte om ridsportförbundet stod bakom det (det har jag aldrig skrivit).

True, det var TS som sa att det var ridsportförbundet. Konstigt att jag inte stött på ett enda inlägg varken på forum eller Facebook, tycker mina ?hästvänner? annars delar allt hästrelaterade till höger och vänster varje dag.
  • No Logo
    Anonym (Kalle kula) skrev 2020-01-28 20:45:51 följande:

Golfförbundet var aktiva på sociala medier. Det är gratis och får snabbt spridning.

Nu kan inte förbunden göra allt. Men t ex tidningen Ridsport och siten Hippson var väldigt aktiva då Peder vann. Nu tror jag de flesta förbund gratiskampanjar på sociala medier. Effekten av det tror jag dock är svår att mäta.

Ja, även sajterna Svensk Fotboll, Svensk Friidrott, Svensks Bowlingförbundet, Tre Kronor, Simsällskapen etc uppmanar ju till att rösta, länkar till var man röstar etc. Varför lyckas de sämre med sina kampanjer än ridsport och orientering? Känns som att tex fotboll och hockey borde ha fler anhängare?

Är de som kollar fotboll och hockey mer intresserade av fler sporter och har inte en självklar favorit? Dvs deras röster blir mer utspridda än tex ridsportens anhängare?
  • Anonym (ABC)

Det är en jury som utser de nominerade, och för att bli nominerad måste man ha åstadkommit något utöver det vanliga.

Simmaren Sarah Sjöström, orienteraren Tove Alexandersson och skidskytten Hanna Öberg. Åtta kvinnor och tre män är nominerade till Jerringpriset. Utöver trion ovan slåss stavhopparen Armand Duplantis, diskuskastaren Daniel Ståhl, längdskidåkaren Frida Karlsson, bowlingduon Jenny Wegner och Josefin Hermansson, bordtennisspelaren Mattias Falck, längdskidåkaren Stina Nilsson, lag Niklas Edin i curling och damlandslaget i fotboll om priset.

Sedan är det upp till folket att rösta. Jag tror vissa röstar efter vilken sport man gillar, men små sporter (som inte syns mycket) brukar vara bra på att mobilisera när det gäller, såsom golf t ex. Men sedan är det också så att vissa idrottsmän/kvinnor går hem i stugorna mer än andra.

• Anonym (Kalle kula)
    No Logo skrev 2020-01-29 14:21:23 följande:

Ja, även sajterna Svensk Fotboll, Svensk Friidrott, Svensks Bowlingförbundet, Tre Kronor, Simsällskapen etc uppmanar ju till att rösta, länkar till var man röstar etc. Varför lyckas de sämre med sina kampanjer än ridsport och orientering? Känns som att tex fotboll och hockey borde ha fler anhängare?

Är de som kollar fotboll och hockey mer intresserade av fler sporter och har inte en självklar favorit? Dvs deras röster blir mer utspridda än tex ridsportens anhängare?

Det sista tror jag verkligen på. De som är intresserade av all sport (typ mina kollegor som aldrig pratar om annat :)). De kan rösta på vad som helst på en Jerringomröstning.
  • Anonym (Mia)
    No Logo skrev 2020-01-29 14:04:45 följande:

True, det var TS som sa att det var ridsportförbundet. Konstigt att jag inte stött på ett enda inlägg varken på forum eller Facebook, tycker mina ?hästvänner? annars delar allt hästrelaterade till höger och vänster varje dag.

Inte jag heller som är i hästvärlden. Däremot har flera hästidningar på nätet skrivit att Peder vart nominerad. Precis som andra sporter lagt ut.

Sedan var många extremt provocerade att just ridsporten vann och tyckte Peder var en fjolla och att ridning inte är en sport för att ?hästen gör jobbet? osv osv.
  • Anonym (Kalle kula)
    Anonym (Mia) skrev 2020-01-29 16:23:15 följande:

Inte jag heller som är i hästvärlden. Däremot har flera hästidningar på nätet skrivit att Peder vart nominerad. Precis som andra sporter lagt ut.

Sedan var många extremt provocerade att just ridsporten vann och tyckte Peder var en fjolla och att ridning inte är en sport för att ?hästen gör jobbet? osv osv.

Okunskapen florerar hej vilt och Jerringpriset lockar gärna fram åsikter. Peder var så värd sitt pris.

Golfaren Henrik Stenson slog längdåkaren Johan Olsson i ?finalen? och då blev det ett himla liv igen. Fjanten Jonas Colting fd triathlet fick spaltmeter i kvällspressen för att spy galla på golfare, att det inte är en sport etc. Kvällspressen letar konflikter och ger gärna gaphalsar plats, oavsett om det gäller häst eller golf.

Det är tyvärr en ouppnåbar dröm att folk ska hålla tyst om det de inte begriper. Tyvärr.

//Fd hopphästägare nu med 4 i hcp i golf.
Svar på tråden Jerringpriset är inte rättvist