• FiSH404

    Språk och barnet

    Hej,

    Jag är ny här i familjeliv.se och har tidigare varit aktiv på Reddit.com och tänker nu att som vuxen och me på Internet som nya autobahn tänkte jag att nästa kliv skulle vara familjeliv.se.

    Det är så här jag tänker som förälder med barnet att, den att barnet ska få stöd av SVT Forum. Det att jag tänker att barnet ska få leka som barn gör fast då, med SVT Forum i bakgrunden. Då jag vet att med hjälp av, intellektuella samtal "debatterna" att barnet får en intellektuell språk stimulans som jag inte kan tillfredsställa varje dag och varje minut. Utan låter debatterna och föreläsningarna stimulera barnets språkutveckling.

    Där jag som förälder vill vara med på svar som barnet får ihop med stimuleringen och kan leda barnet mot vad jag tycker och tänker från var jag kommer ifrån.

    Det finns fakta på att rika familjer oftast får med intellektuella barn. Vilket jag tror kommer ur språk stimulans och inte genom rikedomar och materiella saker. Utan genom vad språk är mer generellt. Våra intelligens, det svenska språket.

    Jag tror på att denna metod som språk stimulans till barnet kommer hjälp barnet att utveckla och lära känna sig själv bättre och ge barnet är försprång i skolan med hjälp av de "torra" intellektuella inslagen från SVT Forum.

    Jag personligen, lägger inte så mycket vikt i det, att barnet ska förstå och veta vad dem pratar om utan bara ha inslagen i bakgrunden och låta barnet lyssna på det samtidigt som barnet leker med sina leksaker.

    Jag har själv lärt mig en hel del av att lyssna på sådana inslag via SVT Forum, regeringen.nu som inte finns kvar längre och även debatter i Riksdagen, där med också, youtube. Men det viktiga med det är språk utvecklingen och den nyfikenhet man får som har tagit mig till en mer intellektuell värld av en större frihet för vad jag intresserar mig. I början var det väldigt mycket, men med tiden hittar man en "nisch" en nisch till ett spetsintresse. Det är precis det jag vill att barnet ska hitta i ung ålder.

    Hade jag varit uppvuxen så här i tidig ålder, så hade jag säkert haft 2 masters och 3 doktors examen. Skämt å sido men jag hade med säkerhet varit högre uppsatt och haft en större ekonomi. Inte det att jag är missnöjd men jag tror verkligen på att barnet kommer komma dit med en tidig språk stimulans. Det finns forskning på det och tester på barn med en intellektuell språk stimulans och på barn som får en sämre språk stimulans och det när tydlig.

    Hälsningar,
    Kristofer Johansson


    Offentligt
  • Svar på tråden Språk och barnet
  • StevenDiese

    Jag är skeptisk till att det kommer ge något. Allt handlar om intresse enligt mig. Barn som gillar att läsa får större ordförråd. Det duger fint med en blandning serietidningar inledningsvis. Sen framåt tonåren kanske barnet själv går över till böcker och utvecklas ytterligare.

    Men som sagt, det handlar om intresse främst.

  • annabellelee

    All forskning visar att språk utvecklas bäst i samspel. Att som många gör låta barnen titta på babblarna för att det skulle vara bra för dem är bara dumt. Likadant med nyheter. Barnet måste förstå orden i ett sammanhang. Du som vuxen förstår sammanhanget (den politiska situationen i Syrien till exempel), och kan därmed plocka upp nya ord. Men för barnet blir bara allt obegripligt.

    Läs för barnet istället. Då lär man sig många ord, och kan tillsammans prata om sammanhanget.

  • Limajo

    Som övriga i tråden skrivit, läs för och prata med barnet i stället för att tro att passiv exponering via tv:n ska ge barnet ett avancerat språk. Exponera barnet för många saker i stället för att försöka hitta en nisch vid ung ålder. Och snälla, träna själv på att skriva ihop sammansatta ord.

Svar på tråden Språk och barnet