• Jåzzan12

    Ultraljud hälsosamtal

    Hej!

    Är en tjej på 25år som länge kämpat med att bli gravid. Har PCOS och har ÄNTLIGEN lyckats bli gravid och dessutom på naturlig väg.

    Är i vecka 5 (4+4) och har första mötet med min barnmorska på torsdag 6/2. Då är det ett hälsosamtal men undrar nu om man gör ultraljud då? Är självklar orolig att allt inte ska gå vägen efter allt kämpade + den ökade risken för missfall med PCOS. Om man nu inte gör de, kan man önska ultraljud annars pga oro?

    Tacksam för svar av erfarna

  • Svar på tråden Ultraljud hälsosamtal
  • Anonym (Li)

    Nej, det är inte brukligt att göra ultraljud då. Tidiga ultraljud bevilja främst om det finns medicinsk indikation, tex oklar graviditetslängd. Men det går ju att beställa privata ultraljud.

  • Anonym (Hmm)

    Tror oftast dom inte ger ultraljud enbart på grund av oro.  Sen beror det lite på hur din mvc är. På min så har dom inte ens ultraljud utan det sker nån annanstans. 


    Men du kan få ett tidigare ultraljud runt v 12 och sen rutin i v 18. Vet att det är jobbigt men försök att ta det lugnt. Har själv PCOS och var orolig länge men är nu gravid med mitt andra barn i v 16.  


     

  • Anonym (53)

    Skiljer sig hälsosamtal från inskrivning? För vid inskrivning ingår inte UL, dessutom är det nog för tidigt att se något. Framförallt för tidigt att se om hjärtat slår

Svar på tråden Ultraljud hälsosamtal