• Tazzme

    Hur het blir stekt getost?

    Konsig fråga kanske :D Men jag undrar om nån kan svara på hur het man kan tänka sig att en bit stekt getost är, då den är som varmast? Nån som jobbar som kock här kanske?

    Jag är gravid och funderade på att äta risotto med getost på lunchrestaurangen idag. Getost lär vara OK så länge den blivit upphettad till minst 70 grader. Om man steker getosten i stekpanna, blir den så het? Eller kan jag bara vara säker på temperaturen om osten t.ex. varit i ungen på högre temperaturer och längre tid?

  • Svar på tråden Hur het blir stekt getost?
  • Kjell2
    Saraahhh skrev 2020-01-29 09:48:08 följande:

    Getost är väl ok att äta kall?


    Från Livsmedelsverket
    "

    Undvik de här livsmedlen:


    Opastöriserad mjölk.
    Färskostar gjorda på opastöriserad mjölk.
    Mögel- och kittostar. Även om de är gjorda på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.
    Kalla förpackade blandade sallader, smörgåsar och röror som innehåller rökt/gravad fisk, mögel- och kittost eller chark."
  • Kermit1561
    Tazzme skrev 2020-01-29 09:44:55 följande:

    Konsig fråga kanske :D Men jag undrar om nån kan svara på hur het man kan tänka sig att en bit stekt getost är, då den är som varmast? Nån som jobbar som kock här kanske?

    Jag är gravid och funderade på att äta risotto med getost på lunchrestaurangen idag. Getost lär vara OK så länge den blivit upphettad till minst 70 grader. Om man steker getosten i stekpanna, blir den så het? Eller kan jag bara vara säker på temperaturen om osten t.ex. varit i ungen på högre temperaturer och längre tid?


    Det beror ju helt på hur de steker så på en lunchrestaurang skulle jag inte äta osten i ditt ställe, hemma kan man använda stektermometer och steka länge men en lunchrestaurang där de vill att de skall gå fort finns det risk att de steker med hög temp och kort tid för att få en fin yta men den inte hinner bli genomvarm. 
Svar på tråden Hur het blir stekt getost?