• Anna60

Ränteavdrag – hjälp!

Vanskligt att råda när det gäller pengar då man inte har hela din inkomst/situation/ränteinkomster - utgifter framför sig.

Det finns blanketter att fylla i hos skatteverket.se online - där fyller du i alla uppgifter så noggrant du kan, så räknas det ut per automatik. Kika på jämkning.

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html%C3%A4mkning

• Anna60
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 15:54:00 följande:
    Tusen tack för snabba svar! Men stämmer det alltså att om man har 82 000 i ränteutgifter så blir det 24 600 man får dra av? För det märkliga är att i den automatiska uträkningen i mina deklarationer står det en helt annan summa... (ja, jag vet att jag borde ha varit mer medveten tidigare, men bättre sent än aldrig...)
    Nej, det är inte så enkelt att det är 30%, det finns en del andra parametrar man behöver räkna ut. Personligen hade jag inte vågat lita på den siffran. Jag hade tagit hjälp av skatteverket. Kan jag inte själv så hade jag bett dom räkna ut det. 
  • Anna60
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 15:57:47 följande:
    Tack! Fast är det inte skatteverket som räknar ut de siffror som står på den färdiga deklarationen? Ja, förlåt för antagligen väldigt dumma frågor...
    De får in uppgifter från bank, arbetsgivare, försäkringskassa, ränteutgifter - ja allt - i jan/febr det år som du skall deklarera. Det gäller då inkomståret innan. Detta läggs in på din deklaration och sen räknas det ut per automatik.
  • Anna60
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 21:02:58 följande:
    Jo, precis - som Anna60 skrev:

Grejen är bara att det ränteavdrag som gjorts i min deklaration, automatiskt, av skatteverket inte alls stämmer med vad det borde vara... det var därför jag undrade hur det hela hänger ihop :)
    Det innebär att de räknat på alla dina ränteavdrag som man fått in inför deklarationen. Jag skulle råda dig att ringa skatteverket som har alla uppgifter och som kan berätta hur de beräknat. Vi kan ju inte göra det här.
Svar på tråden Ränteavdrag – hjälp!