Misslyckat nipt, rädd för fvp/mkp
Hej! Jag fick 1:349 för trisomi 21 på KUB och gjorde direkt nipt, som var inkonklusivt av biologiska skäl. Gjorde om nipt, och tyvärr var även det andra inkonklusivt (men OBS! Behöver inte bli så för dig! Läst om massor som fått svar andra gången och även BM bekräftade detta). Vi gjorde då FVP efter att ha läst på massor. Förstod att missfallsrisken är betydligt lägre än de siffror som presenteras, studierna som dessa siffror baseras på är från 70talet om jag minns rätt, och man anser det vara oetiskt att göra nya sådana studier.
Nu hoppas jag ni slipper FVP/MKP men det kändes inte alls och vi hade en underbar läkare som lugnade och tog hand om oss. Jag vilade någon dag efteråt, inget läckage och inga sammandragningar. Efter typ 4 dagar fick vi svar att allt såg bra ut ang ds, och efter ytterligare några dagar var utökade analysen också klar och visade inga avvikelser. Nu sitter jag här och ammar bebisen. :)
Det är en jobbig väntan, jag vet. Se till att försöka distrahera dig i den mån det går, och skäm bort dig med god mat och vila.
Efter att ha pratat med experter och läst massor har jag uppfattat att det viktigaste är ett bra ul vid KUB. Likaså är dina siffror inte extremlåga, det vanligaste när avvikelser upptäcks är betydligt lägre siffror (typ 1:2, 1:6 osv) i kombination med ett ul som visar avvikelser.
Jag håller tummarna stenhårt för dig!