Inlägg från: JLES |Visa alla inlägg
  • JLES

Lyckats bli gravid trots delamning?

Langdskidor skrev 2020-01-30 04:02:27 följande:

Hej! Någon som lyckats bli gravid utan att sluta med amningen helt med äldre barnet?

Tack för svar

Ja, blev gravid när dottern var 5 månader och fortfarande helammades. Blev missfall, men blev gravid igen när dottern var ett år också. Hon delammar fortf. och jag är i vecka 17. :) 
  • JLES
    Langdskidor skrev 2020-01-30 19:29:30 följande:
    Vad kul att höra, Grattis till bebisen i magen!! Hur många gånger per dygn ammade du när du blev gtavid med bebisen i magen? Nattammade oockså eller inte?

Tack för svar
    Tack så mycket! :D När jag blev gravid denna gång så nattammade jag 1 gång per natt samt ammade henne alltid på morgonen. Ammade kanske totalt 5 gånger på ett dygn men kunde vara både mer och mindre beroende på hur ofta hon ville amma. :) Vi ammar fortfarande, men bara för mys och tröst då mjölken sinat pga. graviditet! :) 
  • JLES
    Langdskidor skrev 2020-01-30 21:08:44 följande:

Åh, då kanske det finns hopp för mig också, om jag får lika tur som dig nattammar 2-3ggr/natt nu och 1ggr på dagen, så oftast ca 4-5 ggr/dygn.. tar ägglossningstest och håller alla mina tummar och tår! hoppas verkligen <3

Det är ju mer ovanligt att inte kunna bli gravid trots amning än att kunna bli gravid trots amning. När man talar om att det kan ha fertilitetsinverkan talar man om att man ammar så ofta så att ägglossning inte ska hinna ske emellan, dvs. täta intervaller med max 2-3 timmars uppehåll och då endast helamning. :) Det finns vissa som får utebliven ägglossning då och då när dom ammar däremot, man kan ju få som en mens ändå. Personligen har jag haft regelbunden mens sedan 6 veckor efter FL, men har inte hållit koll på ÄL alls. :) Önskar er lycka till! <3
Svar på tråden Lyckats bli gravid trots delamning?