• Anonym (Lina)

Vilket rum?

Vi har äntligen köpt hus! De fyra sovrummen är 8 kvm (2 st), 10 kvm och 11 kvm. Det på 11 ska vi vuxna ha.

Alla rum känns väldigt rymliga och har inbyggd garderob, så behövs inget sånt som tar upp plats och rummen är uppradade, så ingen hamnar själv eller dyl.

Jag har tänkt att den minsta ska få det större rummet, men maken min är inte övertygad.

Barnen kommer vid flytten vara 5, 9 och 12 år.

Femåringen är hemma med mig på heltid. Nioåringen bygger mycket med lego, men tycker gott att den golvyta som finns i rummet räcker till det då hens säng är så liten (väldigt småväxt för sin ålder) och så tänkte vi sätta upp hyllor där hen kan spara sina byggen och den äldsta behöver inte få plats med mycket mer än säng, skrivbord och bokhylla.

• Svar på tråden Vilket rum?
  • Anonym (C)

Funkar det med loftsäng för de två äldsta? I så fall kan det och lite extra påkostad inredning vara ett bra alternativ för dem.

Den yngsta får det större rummet med vanlig säng.

Golvytan blir ungefär samma.

• Anonym (Laura)
    Anonym (asdf) skrev 2020-02-01 11:43:47 följande:
    Att man inte skulle få det är mer önsketänkande än fakta. Pengar är makt.
    Jag skulle då inte acceptera några såna fånigheter. Jag och min partner har lika stark röst i vårt hem oavsett hur mycket pengar vi drar hem. Något annat skulle bara vara tragiskt. 
  • Anonym (poo)
    Anonym (Lina) skrev 2020-02-01 06:15:54 följande:
    Ni håller er ju inte till fakta, det är de två mindre det står mellan, så det spelar ingen roll hur mycket ni hävdar att den äldsta ska få det.
    "ni"?  Jag har inte sagt ett skit om det äldsta barnet, jag undrar varför DU fortsätter be främlingar om åsikter när du redan bestämt mig.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Laura) skrev 2020-02-01 19:15:14 följande:

Jag skulle då inte acceptera några såna fånigheter. Jag och min partner har lika stark röst i vårt hem oavsett hur mycket pengar vi drar hem. Något annat skulle bara vara tragiskt. 

Fast i praktiken är det ju ändå så. Särskilt när det är stor skillnad och den ene inte reder sig själv. Det finns hur många kvinnor som helst som inte separerar för att de inte skulle klara sig ekonomiskt och som därför behöver stå ut med nästan vad som helst.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (asdf) skrev 2020-02-02 16:45:37 följande:
    Fast i praktiken är det ju ändå så. Särskilt när det är stor skillnad och den ene inte reder sig själv. Det finns hur många kvinnor som helst som inte separerar för att de inte skulle klara sig ekonomiskt och som därför behöver stå ut med nästan vad som helst.
    Men att de "behöver stå ut med nästan vad som helst" handlar ju bara om att de är i ett kasst förhållande, inte pga pengarna. 
  • Anonym (poo)

Ge 11kvm till 9åringen med lego
    10kvm till 5åringen

8kvm till dig/maken samt tonåringen.

Problemet löst.

• Anonym (Lina)
    Anonym (poo) skrev 2020-02-05 17:40:47 följande:

Ge 11kvm till 9åringen med lego

10kvm till 5åringen

8kvm till dig/maken samt tonåringen.

Problemet löst.

Kommer inte hända.
  • Anonym (poo)
    Anonym (Lina) skrev 2020-02-05 17:42:00 följande:
    Kommer inte hända.
    Nej för det hade ju varit den mest praktiska lösningen.
    då är det ju bara att gnälla vidare.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (poo) skrev 2020-02-05 17:47:10 följande:

Nej för det hade ju varit den mest praktiska lösningen.

då är det ju bara att gnälla vidare.

Nej det hade det inte varit.

Jag gnäller inte, gör du?
  • Pope Joan II
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-31 01:03:56 följande:
    Extremt larvigt att påstå att de inte får existera i resten av huset, det är leksakerna som ska hållas på rummet, inte barnen. Vi har samma regler nu och det är inget någon mår dåligt av.

Vi ska ha det största för att det har balkong, något vi inte känner oss trygga med att låta barnen ha.
    En 12-åring som inte kan vistas ensam i ett rum med balkong?
  • Anonym (Lina)
    Pope Joan II skrev 2020-02-06 10:04:19 följande:

En 12-åring som inte kan vistas ensam i ett rum med balkong?

12-åringen ja, men för syskonen är det livsfarligt och de spenderar mycket tid på varandras rum. Vårt rum respekterar de att man inte får vara i hur som helst.
  • Anonym (Brummelisa)
    Rebecca1987 skrev 2020-01-30 18:42:33 följande:
    Som blivande tonåring så behövs plats. Mina äldre barn kräver mer plats än dom mindre. Då dom är större.
    Här är det precis tvärtom, ju äldre barnen blivit dess då mindre rum har de velat ha. Det var till och med lite konflikter över det minsta på 7 kvm.
  • Anonym (!)
    Anonym (Lina) skrev 2020-02-06 10:14:25 följande:

12-åringen ja, men för syskonen är det livsfarligt och de spenderar mycket tid på varandras rum. Vårt rum respekterar de att man inte får vara i hur som helst.

Även en 5-åring brukar väl i normalfallet ha " balkongvett"?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (!) skrev 2020-02-06 11:09:33 följande:

Även en 5-åring brukar väl i normalfallet ha " balkongvett"?

Jag har inte sagt att våra barn hamnar i den kategorin. Vi vågar inte ens ha loftsängar på grund av att de har noll känsla för att höjder kan vara farligt.
  • Anonym (poo)
    Anonym (Lina) skrev 2020-02-05 17:59:01 följande:
    Nej det hade det inte varit.

Jag gnäller inte, gör du?
    Jo du gnäller konstant. Hela tråden är endast gnäll.

Gräv ut en källare och sätt alla barnen där. Det verkar vara den bästa lösningen. Så kan du avnjuta din balkong och slippa ungarna som tränger sig på i resten av huset .
  • Anonym
    Anonym (poo) skrev 2020-02-12 15:41:30 följande:

Jo du gnäller konstant. Hela tråden är endast gnäll.

Gräv ut en källare och sätt alla barnen där. Det verkar vara den bästa lösningen. Så kan du avnjuta din balkong och slippa ungarna som tränger sig på i resten av huset .

Svar på tråden Vilket rum?