• felix le chat

7 kronor för en plastpåse

Snart kostar en påse på konsum eller ica 7 kr

Glöm att jag betalar 7 kr

Tygkasse/bomullskasse går helt bort.

Vad skall man handla med ?

• Svar på tråden 7 kronor för en plastpåse
  • Cheescake

Om du inte vill betala 7 kr (vilket jag kan förstå) och inte vill ha tygkasse så får du ta med dygnen ryggsäck när ska handla. Eller en påse som du har hemma.

• monstretmonster
    Saraahhh skrev 2020-01-31 16:52:28 följande:

Frågan är väl vad man ska slänga allt skräp i nu? Jag brukar använda plastpåsarna från affären att slänga skräp i.

Herregud, det är ju en ickefråga. Är du allvarlig? Vad tror du avfallspåsar säljs för?
  • camomill
    Krokodilmajonnäs skrev 2020-02-03 04:01:47 följande:

Vad är 7 kronor att gnälla över? 

Sju kronor är ett jävla ocker för en plastpåse som enbart är till för att flytta varor från butiken till ditt hem och som på kuppen är en gigantisk reklampelare. Vad denna meningslösa kostnad ska vara bra för är för mig en stor gåta. Sverige har på sistone infört en rad olika meningslösa ockerskatter exempelvis höjd kostnad på plastpåsar, mer skatt på nya bilar, osv.
  • Bunny on speed
    monstretmonster skrev 2020-02-01 21:10:22 följande:

Herregud, det är ju en ickefråga. Är du allvarlig? Vad tror du avfallspåsar säljs för?

Menar du de i plast? Ska inte de bli dyrare?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Mint
    Bunny on speed skrev 2020-02-03 05:30:05 följande:

Menar du de i plast? Ska inte de bli dyrare?

Plastbärkassar som typiskt sett erbjuds konsumenter i handeln för att packa och bära varor bör enligt aviseringen beskattas med 3 kronor per bärkasse. För plastbärkassar som är tunnare än 15 mikrometer och har en volym på maximalt 5 liter bör skatten vara 30 öre per bärkasse.

Plastbärkassar som är avsedda att användas flertalet gånger omfattas inte av skatten. Påsar som till exempel soppåsar omfattas inte heller av skatten.

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/09/skatt-pa-plastbarkassar/
  • sasso78
    Mint skrev 2020-01-31 16:51:43 följande:

Skottkärra?

Ryggsäck?

Skrinda?

Sherpas?

Flyttkartong?

????????
  • sasso78
    sasso78 skrev 2020-02-03 11:33:56 följande:
    ????????
    Haha skulle vara 2 skratt gubbar 
  • Aniiee
    Krokodilmajonnäs skrev 2020-02-03 04:01:47 följande:

Vad är 7 kronor att gnälla över? 

Ganska mycket om man till exempel är fatttig pensionär, fattig student, fattig sjukling, fattig småbarnsförälder eller annan med små marginaler. Kan du säkert räkna ut med lillfingret att de som redan kanske betalar 36 kr för påsar i sin lilla matbudget plötsligt måste betala 72 spänn i månaden för att få hem maten finner det lite jobbigt. Det är kanske nästan 3 dagars mat de måste lägga ut på påsar.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden 7 kronor för en plastpåse