• Penny86

    Skyldigheter vid dödsfall

    Hej alla kloka,

    Har lite saker jag går och tänker på som jag undrar på om någon har svar kring eller egen erfarenhet.

    Min pappa som bor i en annan stad cirka 60 mil bort, har alltid haft en krånglig ekonomi. Tagit mycket lån, inte alltid betalat skulder osv. Han har en bil han ställt av, en båt som står på land han inte använder mm. Den dagen han inte finns mer, hur mycket ansvar har jag som enda barn att ordna upp sånt här? Jag tänker i och med en bouppteckning tex? Ska jag behöva ordna med en ev försäljning av båt och bil? Ta dit folk som värderar, lägga in annonser osv? Jag har ju själv inget intresse av det eftersom alla pengar ändå kommer att gå till hans skulder? O om man anställer någon som ska ordna med bouppteckning mm o det inte finns pengar i dödsboet så får väl jag betala själv för det? Behöver jag tömma hans lgh? Sälja saker där? Känner mest att jag inte är så intresserad av att lägga massa energi på att städa upp efter en människa som man själv inte fått så mycket av. Och vad har man för skyldigheter?

  • Svar på tråden Skyldigheter vid dödsfall
  • MammaKajsa
    Hej ts
    Klokt av dig att tänka framåt och planera. Här kommer lite info: 

    Man är aldrig personligt ansvarig för kostnader som uppstår för begravning och andra kostnader som kommer med anledning av dödsfall. Dessa kostnaderna betalas av dödsboet. Har dödsboet begränsade tillgångar och inte kan täcka kostnaderna, kan man kontakta socialtjänsten på kommunen för att ansöka om dödsboanmälan och ekonomiskt bistånd. Det kallas i dagligt tal för begravningshjälp. Men då måste man se till att dödsboet är vara orört för kommunens representant kommer att vilja besöka lägenheten.


    Men du kan avsäga dig ditt arv vilket gör att du inte är arvsberättigad längre. Skatteverket har en bra sida där du kan läsa mer om hur du går till väga. (Se länk nedan.) Som bröstarvinge så måste du då få skälig ersättning. Kolla med din hemförsäkring om det ingår juridisk hjälp i den, och boka tid med en jurist så hittar ni säkert en bra lösning.


    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.5/340761.html
  • Penny86

    Tack för svar. Jo det med att man inte behöver bekosta begravning och så det känner jag till. Och jag tänker att det inte blir mer än det billigaste där ändå.

    Men menar du att om jag avsäger mitt arv (Vilket ju inte finns) så behöver jag inte ordna med någonting sen? Vad blir det för skillnad om jag skulle göra det?

  • Kjell2

    Du kan blåvägra allt förutom att skriva på lite papper

    Konsekvenser

    Mindre eller inget arv, pengar och prylar, till dig

    Inget eller begränsat inflytande på begravning som då kan bli billigaste varianten

    Någon annan kommer rota runt i din fars prylar och papper

    Släktingar kan titta snett på dig

Svar på tråden Skyldigheter vid dödsfall